Wake up call

Ik vind het altijd heerlijk om even rond te struinen in de biologische supermarkt bij ons in de stad. De geur van versgebakken quiche en broodjes lokt veel mensen die toevallig langs lopen naar binnen. Daar staan schappen vol flessen biologische olijfolie, thee en allerhande lekkernijen. Te veel om op te noemen.
Het valt me op hoe ‘gewoon’ het is geworden om biologische producten te kopen. Toen de winkel er net zat, zag je behalve een verdwaalde student en een paar pioniers op het gebied van bewust eten, weinig volk. Nu staan er vaak rijen voor de kassa. Op zaterdag heeft het personeel bijna geen tijd om je te woord te staan. Behalve de prijs van sommige artikelen is er niet veel aan te merken op de koopwaar die je er kan vinden. En ik weet mijn weg inmiddels te vinden, dus loop ik altijd even een rondje om te kijken of er nog nieuwe producten bij zijn gekomen.

Deze maand ben ik één jaar bezig met het zetmeelvrij dieet! Een jubileum! En ik leef nog! Hoera! En ik heb minder pijn! Geweldig! Mijn laatste röntgenfoto’s waren goed. Geen vergroeiingen! Jippie!

Succes maakt blijkbaar overmoedig én eigenwijs want zo vond ik het best kunnen om eens een doosje boekweitcrackers mee te nemen. Terwijl ik weet dat er zetmeel in zit. Ik heb er één gegeten met de lunch. En de volgende dag nog één. Best lekker. Ze deden me denken aan de cracottes die ik vroeger altijd at. Met kaas of boter en jam. Mmm.
De dag daarna had ik rugpijn. En pijn in mijn heupen. Zo’n zeurderig, vervelend pijntje. Bij het opstaan voelde ik het al. Boekweit, hoewel officieel geen graan maar een zaad of ‘pseudo-graan’, bevat aardig wat zetmeel. En waarschijnlijk is het meel in deze crackers ook nog aangevuld met rijstmeel of een andere glutenvrije meelsoort. Met zetmeel dus. En dus waren de crackers geen succes natuurlijk.

Voor de gein heb ik ze nog even getest met jodium. Zwart als de nacht…Zie je wel?
006

Doe jezelf een lol. En mij ook. Eet geen zetmeel.

Liefs!

Leave a Reply

