Yoghurt

Yoghurt van de reguliere zuivelfabrikanten wordt een paar (drie à vier) uur gefermenteerd. Het fermentatieproces zorgt ervoor dat de melkbacteriën in de yoghurt de voor hen aanwezige voedingsstoffen opeten, waarbij die stoffen worden omgezet in andere stoffen.
Een product mag pas yoghurt worden genoemd, als de bacteriën lactobacillus bulgaricus en streptococcus thermophilus erin voorkomen. Deze melkbacteriën zetten melksuikers (lactose) via een splitsing in galactose en glucose om in melkzuur. Door deze omzetting wordt yoghurt dikker. Als de yoghurt maar vier uur de tijd krijgt om te fermenteren is dit proces nog niet geheel afgerond en zit er nog veel niet omgezette lactose in.

Omdat lactose door veel mensen niet goed kan worden verteerd, blijft dit in de darmen en zorgt dit voor een heerlijke voedingsbodem voor darmbacteriën. Zij produceren bij hun maaltijd vervelende bijproducten: je kunt oprispingen, maagzuur, gasvorming, een opgeblazen buik en/of diarree krijgen. Deze zaken tasten je darmwand uiteindelijk aan en brengen je darmen in slechte conditie waardoor je vatbaarder wordt voor infecties. Aan veel commerciële yoghurt, vooral aan de dikkere varianten, wordt bovendien melkpoeder, caseïne of weipoeder toegevoegd om ze er voller te laten uitzien. Dat is dus niet ‘natuurlijk’ of ‘natuurzuiver’.

Als yoghurt daarentegen veel langer de tijd krijgt om te fermenteren, namelijk 24 – 28 uur, dan is alle, of nagenoeg alle lactose door de bacteriën in de yoghurt zelf opgegeten. Er zitten dan alleen nog stoffen in die niet meer via een ingewikkeld proces in onze darmen moeten worden omgezet. Deze stoffen kunnen dus gemakkelijk worden opgenomen. De bacteriën hebben geen lactose om te eten en er komt dus geen gas- of zuurvorming.

Hoe maak je zelf 24-uurs yoghurt:
ik heb zelf ondervonden dat het erg handig is om een yoghurtmaker in huis te hebben. Ik heb er eentje besteld via internet. Het is de Yogourmet yoghurtmachine. Er zijn veel merken op de markt, maar de Fransen hebben het meeste ervaring met thuis yoghurt maken dus besloot ik op een Frans/Canadees merk te vertrouwen.
yoghurtmaker

Mijn machine heeft een inhoud van 2 liter en houdt de temperatuur constant tussen 40 en 42 graden Celsius (afhankelijk van de temperatuur in je keuken kan dat variëren). Schaf een keukenthermometer aan om de temperatuur van je melk en yoghurt te checken.

– Pak een schone pan. Kook 2 liter (biologische of gewone) melk tot 85 – 90 graden Celsius. Dit is om de huishoudbacteriën te doden die je niet nodig hebt. Je kunt volle, halfvolle of magere melk gebruiken, afhankelijk van je voorkeur. Let wel: hoe magerder de melk, hoe dunner de yoghurt. Ik gebruik geitenmelk omdat dat makkelijker verteert dan koeienmelk, maar je kunt ook koeienmelk of zelfs sojamelk gebruiken.
– Laat de pan met de gekookte melk afkoelen tot 40 graden.
– Meng een beetje van de de afgekoelde melk met 120-160 ml verse yoghurt uit de supermarkt. (Je kunt ook yoghurtstarters kopen in de winkel maar hier zitten vaak allerlei toevoegingen in).
– Meng het yoghurt-melkmengsel met de rest van de gekookte melk en giet het voorzichtig in de pot van de yoghurtmachine.
zet de pot met de deksel erop in de warmhouder waarin je een klein laagje water hebt gedaan en laat het 24 uur staan.
– na 24 uur zet je de machine uit en haal je de pot eruit. Zet hem even op het aanrecht om wat af te koelen. Hierna zet je de pot yoghurt in de koelkast. Laat hem 8 uur rusten. Hierna is de yoghurt klaar. Je kunt hem 3 weken goed houden in de koelkast.

Voor diegenen die een hekel hebben aan plastic potten; er zijn ook glazen potten verkrijgbaar op internet die precies in de Yogourmet machine passen.

*********************************************************************
Wil je alvast yoghurt maken maar heb je geen yoghurtmachine of vind je deze te duur, dan volgt hier een ouderwetse methode met een thermosfles:
Nodig:
1 liter biologische of gewone melk
een beetje supermarktyoghurt (80 ml)

-Verwarm de melk tot 85°C à 90°C. Hierdoor worden de meeste huishoudbacteriën gedood.
-Laat de melk afkoelen tot 38/40°C (niet hoger) en voeg de yoghurt toe.
Doe dit in een zeer schone (!) thermosfles en sluit deze af. Controleer tussendoor of jouw thermosfles op 38 tot 40°C blijft. Laat 24 uur staan en klaar is jouw 24-uurs yoghurt. Giet het over in een schone afsluitbare fles of bak. Laat hem 8 rusten in de koelkast. In de koelkast bewaren.

 

 

 

Advertisements

16 thoughts on “Yoghurt

  1. kim says:

    Hoi, ik heb een vraag. Ik probeer zelf yoghurt te maken via bovenstaand recept en met dezelfde yoghurtmaker (Yogourmet multi). Ik laat de yoghurt afkoelen, nadat ik het heb gekookt, tot 40 graden. Daarna meng ik het met yoghurt en zet het in de Yoghurtmaker. De temperatuur wordt veel te hoog, 70 graden? Als ik hem open is het een bonk en veel geel water. Ik heb het al geprobeerd met verschillende hoeveelheden water in de yoghurtmaker. En heb hem al op verschillende plekken neergezet? Heb jij enig idee hoe ik dit kan voorkomen? Ik hoor het graag. Groetjes Kim

    • almondfigtree says:

      Ha Kim,

      Yoghurt maken is een werkje waar je enige ervaring mee op moet doen omdat een aantal factoren een rol spelen namelijk, de temperatuur van je keuken (of waar je de yoghurt dan ook laat ‘rijpen’), de ingredienten en de yoghurtmachine die je gebruikt.

      De yogourmet machine bevalt mij tot nu toe uitstekend. Deze wordt voor gebruik in Europa geleverd met een adapter om de machine geschikt te maken voor ons voltage. Ik neem aan dat je die ook hebt? En je hebt het over “de yoghurt laten afkoelen nadat je deze hebt gekookt”. Je bedoelt waarschijnlijk dat je de melk laat afkoelen die je hebt gekookt anders begrijp ik wel waarom je yoghurt is mislukt 😉

      De temperatuur van 70 graden Celsius is inderdaad veel te hoog. Toen ik de machine net had werd mijn yoghurt ook veel te warm en toen heeft mijn partner een dimmer in het snoer gezet waarmee je de temperatuur dus enigszins kunt beinvloeden, bijvoorbeeld als het erg warm is of als je machine dichtbij een hittebron staat. Dat is een goeie truc geweest want mijn yoghurt is nu eigenlijk altijd goed en ik heb er geen omkijken naar.

      Misschien moet je gewoon wat experimenteren. Een andere yoghurt als starter gebruiken? De machine uit de zon houden? Ik noem maar wat hoor. In ieder geval veel succes, het is de moeite waar om je eigen yoghurt te maken want deze is zoveel lekkerder en gezonder dan supermarktyoghurt.

      • kim says:

        Dank je. En ja de melk haha. Ik denk dat het door de stekker komt. Hij werd met een Amerikaanse stekker geleverd en ik heb die gewoon vervangen door een NL stekker?! Waarschijnlijk pakt hij dus teveel energie. wel aan gedacht, maar dacht eerder dat ik iets anders verkeerd doe. Dank je ik ga weer even stoeien met wat pakken melk en een dimmer!

  2. Jodie says:

    Hoi! Ik krijg last van melk. Is lactosevrije melk een alternatief? Een mok warme chocomelk op zijn tijd, vind ik toch wel heel lekker…. En is er in de supermarkt echt geen alternatief voor de 24 uurs yoghurt? Ik vind het zo’n gedoe😉. Maar als t moet. Dan moet het….

    Groetjes jodie

    • almondfigtree says:

      Hoi Jodie,
      Veel mensen kunnen niet goed tegen melk. Niet alleen de lactose maar ook de caseine in melk en (commerciele) melkprodukten is het probleem. De darmen hebben nogal moeite om die proteinen af te breken. Dagelijks melk gebruiken is daarom af te raden. En in lactosevrije produkten zit nog steeds caseine en vaak toch nog een klein beetje lactose.
      Door fermentatie worden de lactose en de caseine omgezet in beter verteerbare stoffen. Commercieel bereide yoghurt en veel jonge zachte kazen hebben niet lang genoeg kunnen fermenteren om lactose- en caseinevrij te zijn. Daarom is huisgemaakte yoghurt die 24 uur heeft kunnen staan, de beste oplossing als je zuivel wilt blijven gebruiken. Het liefst ook nog gemaakt van geitenmelk. De lactose en caseine in geitenmelk wordt over het algemeen namelijk veel beter verdragen dan die uit koeienmelk.
      Overigens kun je ook prima chocolademelk maken met (verdunde) kokosmelk, amandelmelk of geitenmelk.

      • Edna M. van den meijdenberg says:

        hallo jodie ik gebruiki verse schapen melk , een aanrader licht verteerbaar en iedere dag naar het toilet kunnen.

  3. Jodie says:

    Ennn nog een vraag, ik heb ook yoghurt makers op internet gezien, waar de yoghurt na 10 uur klaar is ( in kleine potjes). Die is niet geschikt denk ik?

    • almondfigtree says:

      Niet als je lactosevrije yoghurt wilt hebben, het GAPS dieet of het SCD dieet volgt. 10 uur fermenteren is nu eenmaal te kort om alle lactose om te zetten. Ik heb die machine met de kleine potjes in het begin ook gebruikt maar ik liet de yoghurt wel 24 uur daarin staan destijds.

  4. jodie van strien says:

    hartelijk dank voor je antwoord. Dan zal ik toch maar een yogourmet aanschaffen. En chocolade van kokosmelk, amandelmelk, en geitenmelk heb ik allemaal geprobeerd, maar daar loop ik niet warm voor … 😉

  5. Edna M. van den meijdenberg says:

    Hallo ik maak al een paar jaar mijn yoghurt met de yogourmet (met mijn eigen schapenmelk)
    mijn vraag is is hier ook een grotere versie van te verkrijgen?

    • almondfigtree says:

      Ha Edna,

      ik ken hem alleen in de 2 liter variant. Wat sommige mensen doen is 2 containertjes aanschaffen, zodat je, terwijl de ene yoghurt afkoelt in de koelkast, de volgende kunt maken.

  6. Gitty says:

    Ik maak altijd zelf geitenyoghurt door geitenmelk 24 uur te laten fermenteren met melkkefir. Naar mijn idee levert dit hetzelfde gewenste resultaat. Maar ik weet het niet zeker, ik hoor graag hoe jij hierover denkt.

    • almondfigtree says:

      Kefirdrank is lekker, vroeger dronk ik het wel eens, maar het is niet hetzelfde als de 24-uursyoghurt. Bij het fermenteren wordt de melksuiker grotendeels in melkzuur omgezet, maar kefir is niet geschikt voor mensen die een lactose-intolerantie hebben of geen lactose willen eten zoals bij het Bechterew-dieet, het GAPS-dieet of het SCD-dieet. Dit omdat er nog steeds 20 tot 50% van de lactose in de melk-kefirdrank aanwezig kan zijn. Een alternatief voor mensen met een lactose-intolerantie is waterkefir.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s