Amandelmeelbrood

Hét recept dat voor mij lang het meest kenmerkend was bij de overstap naar een dieet van zetmeelvrij eten was het recept voor amandelbrood. Toen ik het voor het eerst maakte, was ik een beetje teleurgesteld over het resultaat. Dit dames en heren, was vleesch noch visch, ik bedoel dit smaakte niet naar cake maar ook niet naar brood. Waar het wel naar neigde, daar heb ik lang aan moeten wennen. Nee, ik was niet meteen fan.
Inmiddels heb ik het recept aangepast aan mijn eigen smaak en maak ik ook allerlei andere broden met amandelmeel: olijven-sodabrood, flatbread enz. En ook crackers. De recepten daarvan zal ik ook een keer posten.
Voorlopig is hier het basisrecept voor amandelbrood. Succes met bakken!

012Recept amandelmeelbrood (basisrecept)

250 g amandelmeel
60 gr. kokosvet of roomboter
3 eieren
200 ml uitgelekte 24-uurs yoghurt (Ik neem een kom, daarin zet ik een grote vergiet met erin een stukje keukenpapier/kaasdoek. Daarin laat ik de yoghurt een tijdje uitlekken).
een theelepeltje baksoda
een kwart theelepel zeezout

Bereiding
Smelt het kokosvet of boter
Doe de natte ingrediënten (kokosvet of boter, eieren en yoghurt) bij elkaar.
Verwarm de oven voor op 180 graden.
Voeg het amandelmeel en zout toe aan de natte ingrediënten.
De soda als laatste toevoegen anders werkt het niet meer. Kort door elkaar roeren.
Vet een cakevorm in en leg een stukje bakpapier op de bodem. Giet het deeg in de vorm.
Laat dit ongeveer 60 minuten bakken op 180 graden. Het brood is klaar als je er met een satéprikker in prikt en deze er schoon uitkomt.
Haal de vorm uit de oven en laat (goed) afkoelen. Ga daarna met een schoon mes langs de randen om het brood los te maken van de vorm. Stort het brood op een bord
(Recept uit “Doorbreek de vicieuze cirkel”).

Het fijne van dit amandelbrood is dat je het ook heel goed kunt gebruiken om er wentelteefjes van te maken.

TIP ALMONDFIGTREE:
-om het brood iets ‘volkorenachtigs’ te geven, doe ik 50 gram versgemalen lijnzaad door het beslag. Verder kun je de eiwitten apart houden en opkloppen tot luchtig schuim. Als je dit pas op het laatst door het beslag schept dan wordt het brood iets luchtiger.

Zelfde recept maar dan voor de broodbakmachine:
Doe alle ingrediënten, behalve het baksoda in de broodbakmachine.
Laat hem kneden.
Doe hierna de soda erbij. Laat de machine kort mixen.
Stel in op 55 minuten bakken.

011

2 thoughts on “Amandelmeelbrood

Leave a Reply

