Amandelmeelbrood

Hét recept dat voor mij lang het meest kenmerkend was bij de overstap naar een dieet van zetmeelvrij eten was het recept voor amandelbrood. Toen ik het voor het eerst maakte, was ik een beetje teleurgesteld over het resultaat. Dit dames en heren, was vleesch noch visch, ik bedoel dit smaakte niet naar cake maar ook niet naar brood. Waar het wel naar neigde, daar heb ik lang aan moeten wennen. Nee, ik was niet meteen fan.
Inmiddels heb ik het recept aangepast aan mijn eigen smaak en maak ik ook allerlei andere broden met amandelmeel: olijven-sodabrood, flatbread enz. En ook crackers. De recepten daarvan zal ik ook een keer posten.
Voorlopig is hier het basisrecept voor amandelbrood. Succes met bakken!

012Recept amandelmeelbrood (basisrecept)

250 g amandelmeel
60 gr. kokosvet of roomboter
3 eieren
200 ml uitgelekte 24-uurs yoghurt (Ik neem een kom, daarin zet ik een grote vergiet met erin een stukje keukenpapier/kaasdoek. Daarin laat ik de yoghurt een tijdje uitlekken).
een theelepeltje baksoda
een kwart theelepel zeezout

Bereiding
Smelt het kokosvet of boter
Doe de natte ingrediënten (kokosvet of boter, eieren en yoghurt) bij elkaar.
Verwarm de oven voor op 180 graden.
Voeg het amandelmeel en zout toe aan de natte ingrediënten.
De soda als laatste toevoegen anders werkt het niet meer. Kort door elkaar roeren.
Vet een cakevorm in en leg een stukje bakpapier op de bodem. Giet het deeg in de vorm.
Laat dit ongeveer 60 minuten bakken op 180 graden. Het brood is klaar als je er met een satéprikker in prikt en deze er schoon uitkomt.
Haal de vorm uit de oven en laat (goed) afkoelen. Ga daarna met een schoon mes langs de randen om het brood los te maken van de vorm. Stort het brood op een bord
(Recept uit “Doorbreek de vicieuze cirkel”).

Het fijne van dit amandelbrood is dat je het ook heel goed kunt gebruiken om er wentelteefjes van te maken.

TIP ALMONDFIGTREE:
-om het brood iets ‘volkorenachtigs’ te geven, doe ik 50 gram versgemalen lijnzaad door het beslag. Verder kun je de eiwitten apart houden en opkloppen tot luchtig schuim. Als je dit pas op het laatst door het beslag schept dan wordt het brood iets luchtiger.

Zelfde recept maar dan voor de broodbakmachine:
Doe alle ingrediënten, behalve het baksoda in de broodbakmachine.
Laat hem kneden.
Doe hierna de soda erbij. Laat de machine kort mixen.
Stel in op 55 minuten bakken.

011

25 thoughts on “Amandelmeelbrood

  1. Ruben says:

    Hoi,

    Ik heb al heel wat amandelbroodjes verorberd sinds ik deze website heb gevonden, maar laatst stuitte ik op de volgende tekst waarin onder andere wordt gezegd dat amandelen stoffen bevatten “die ontstekingen in ons lichaam bevorderen”:

    https://mens-en-gezondheid.infonu.nl/gezonde-voeding/133489-de-gevaren-van-amandelmeel.html

    Ben jij dit soort informatie al tegengekomen? Ik gebruik amandelmeel voor van alles (bijna 500gr per week), dus ik ben eigenlijk op zoek naar iemand die deze uitspraken kan ontkrachten/nuanceren. Nu krijg ik namelijk weer de neiging om weer over te stappen op gewoon brood, als het toch niet uitmaakt…

    • almondfigtree says:

      Ha Ruben,

      Naast omega 3 bevatten amandelen inderdaad ook omega 6 vetzuren, die ontstekingsbevorderend werken. Zo’n 1,6 gram op 100 gram. Dat is niet echt een hoeveelheid om je druk over te maken. Mits je ze niet dagelijks in grote hoeveelheden gebruikt. De hoeveelheden die jij gebruikt lijken me wel wat aan de hoge kant. Amandelmeel gebruik ik zelf niet dagelijks. Dat is ook niet nodig bij dit dieet omdat er veel andere alternatieven voor tarwemeel zijn zoals bijvoorbeeld lijnzaadmeel, kokosmeel, pompoenpitten- en zonnebloempittenmeel. Misschien kun je deze alternatieven overwegen? Sowieso is afwisseling een aanrader om ervoor te zorgen dat je zoveel mogelijk verschillende voedingsstoffen binnenkrijgt.

      Granen zijn niet alleen vanwege het zetmeel erin een minder handige keuze maar zeer zeker ook vanwege de gluten die erin zitten. Die beschadigen de darmen en dragen bij aan het ontstaan van het lekkend darmsyndroom.

  2. Julia caldenhoven says:

    Hallo, kan ik in plaats van yoggurt ook gewoon water gebruiken of wat anders ?
    Yoggurtbrood lijkt mij niets of denk ik dat maar.

    • almondfigtree says:

      Hi julia,

      dit brood smaakt niet naar yoghurt hoor. En het zuurtje in de yoghurt helpt in combinatie met de backing soda een beetje om het brood minder compact te maken. Water lijkt mij geen goede vervanging in dit recept. Je kunt ook proberen om de yoghurt te vervangen door iets als appelmoes of gepureerde groente maar ik heb dit zelf nog niet getest. Laat eens weten of je een leuk alternatief hebt gevonden als je dat gaat proberen.. Succes!! 🙂

      • Julia caldenhoven says:

        Hi ,dank je voor je antwoord. Het is zo wie zo fijn om wat te lezen over mensen die Bechterew/Reuma hebben en zelf daar alles voor willen doen om een zo normaal mogelijk leven te hebben zonder of weinig pijn. Als ik mensen in mijn omgeving vertel dat ik een vorm van reuma heb kijken ze mij aan met een blik van dat zal wel mee vallen en als ik dan vertel dat ik geen zetmeel eet, dan zeggen ze dat ik niet gezond eet of dat het ongezellig is als een gebakje weiger op een verjaardag. Ik zit daar niet mee ,want ik vind mijn kwaliteit van leven veel belangrijker dan alles maar te eten wat er lekker uit ziet of lekker ruikt.
        Ik doe dit dieet sinds een jaar of 7, maar niet heel streng . ik miste mijn boterham met pindakaas , die bleef ik dus eten , dus moest ik ook ibruprofen gebruiken, het lukte mij niet om daar mee te stoppen.
        Een paar weken geleden ben uw site met recepten tegen gekomen en ben pannekoeken gaan gebakken van amandelmeel en vond ze prima ( ik ben een zoete kauw),dus heb ik ook maar een broodbakmachine gekocht, maar ik ben geen goede kokkin/huisvrouw, ik heb geen oven.
        Vandaar dat ik dacht dat yoggurt met amandelsmaak een vreemde combinatie was, maar ik ga het met appelmoes proberen

        Groetjes Julia Caldenhoven

      • almondfigtree says:

        Die wazige blikken van andere mensen zijn herkenbaar 😉 Laat ze maar lekker zeggen wat ze willen. Ik vind jou superstoer omdat je besloten hebt het heft in eigen hand te nemen en je voeding aan te passen.
        Kook ze! Succes.

  3. Julia caldenhoven says:

    Hallo Judith
    Ik heb een vraag. Kan je Psylliumpoeder voor elk gerecht gebruiken om te binden of gelatine ?
    Bijvoorbeeld groente , zoals andijvi of witlof.
    goetjes Julia

    • almondfigtree says:

      Hoi Julia,
      nou in brood-achtige recepten is Psylliumpoeder een goed bindmiddel maar in groenten zou ik eerder kiezen voor een meelsoort als kokosmeel (weinig gebruiken) of -als je eenmaal zover bent dat je het kunt hebben (!) – een beetje tapiocameel of arrowrootmeel.

      • almondfigtree says:

        Oja, Julia, ik bedenk opeens dat het in een warm gerecht ook prima werkt om agar agar te gebruiken als bindmiddel. Het bindt terwijl het afkoelt.. misschien ook nog een ideetje 🙂

      • Julia caldenhoven says:

        hallo judith,dank je voor je ideeen. Ik ga ze allemaal uitproberen. Het basisrecept amandelbrood lukte vrijaardig. Het was niet zo goed gerezen.Ik had de baksoda te snel erbij gedaan, denk ik.
        Maar vanmorgen was ik zo overmoedig om bij de 250gr amandelmeel 150gr kokosmeel te doen en dat was niet gaar, dus heb ik de bakmachine nog maar op 60min. bakken gezet. Het lijkt wel aardig. Ik heb het nog niet geproefd, het is bijna afgekoeld.
        Iets van meel kan ik niet hebben, ik verstijf bij meel en lactose. Ik moet zelfs met bananen zorgen dat ze overrijp zijn.Maar goed ,ik ben blij dat ik van die ibruprofen af ben en goed leren om gaan met de broodbakmachine komt ook wel.Groetjes Julia

  4. almondfigtree says:

    Fijn dat het amandelbrood is gelukt. Ik heb ondervonden dat het inderdaad een goed idee is om bij het bakken de bakingsoda pas op het eind toe te voegen (met iets zuurs erbij als (appel-)azijn of yoghurt rijst het iets, al moet je je er niet veel van voorstellen. Het is toch anders dan bij gistbrood en amandelmeel geeft ook een ‘compact’ geheel zal ik maar zeggen.

    Als je verstijft van meel en lactose gewoon (nog) niet gebruiken, er zijn alternatieven zat. Ik heb zelf in het begin van het dieet ook veel gemaakt met lijnzaadmeel en kokosmeel. Geitenmelk lactose gaat gelukkig erg goed bij mij. Soms kun je nadat je darmen in een verdere staat van heling terecht gekomen zijn opeens wel bepaalde dingen eten die je nu niet kan hebben.
    Dus houd moed. Komt vast goed of wordt iig een stuk beter 😉 Succes met je bakmachine!

    • Julia caldenhoven says:

      Je zou best eens gelijk kunnen hebben . ik denk dat ik genoegen nam met veel bewegen zoals linedansen en fietsen en stijfheid omdat ik een stuk brie at in plaats van brood , maar nu ik amandelbrood bak ben ik van mijn pijnstillers af. had ik veel eerder moeten doen, gewoon gemakzuchtig omdat koken niet mijn hobby is, maar amandelbrood is best lekker.
      Kan je geitenmelk gebruiken inplaats van yoggurt ? Julia

  5. Julia caldenhoven says:

    Hallo Judith, in je recept staat, 1 tepel baksoda. kan ik er ook 2 in doen om het brood luchtiger te maken of heeft dat geen zin of kan ik dat beter met bakpoeder doen?Groetjes Julia

  6. almondfigtree says:

    Officieel is het 1 volle theelepel backing soda op ongeveer 500 gram meel. Omdat wij in Nederland theelepeltjes gebruiken die wat kleiner uitvallen dan de Amerikaanse teaspoon heb ik in dit recept een ‘Hollands’ theelepeltje baking soda geadviseerd.
    Je kunt iets zuurs als azijn of yoghurt in het recept doen bij het gebruik van backing soda voor het bereiken van een chemische reactie (luchtbelletjes). De hoeveelheid backing soda kun je niet 1 op 1 vervangen door bakpoeder (wat ik zelf nooit gebruik eigenlijk). Als er 1 tl backing soda staat in een recept vervang je dat door 2 tot 2,5 tl bakpoeder (bakpoeder bevat al zuur).
    Ik zou een beetje voorzichtig zijn met het verdubbelen van de hoeveelheid backing soda. Los van de vraag of dat werkelijk leidt tot meer rijzen; als je er meer van in je recept doet, krijg je een nare bijsmaak en dat is zonde van je baksel.

    • Julia caldenhoven says:

      Dank je voor je uitleg. ik heb er geen yoggurt bij gedaan, omdat ik dan zelf yoggurt moet gaan maken en ik geef niets om yoggurt. Ik ga het proberen met appel azijn.Groetjes Julia

  7. Julia caldenhoven says:

    Ik heb nog een ouderwetse vraag ( is mij verteld bij Holland & Barret ). Kan ik Johannesbroodpitmeel gebruiken als bindmiddel voor groente of als papje over de bloemkool?
    groetjes Julia

      • Julia caldenhoven says:

        Ik had al iets geschreven over je antwoord ,maar dat is zeker niet goed gegaan. Ik stelde deze vraag omdat niemand die geen bechterew heeft ,weet wat het is,waarom zou je ook. artrose en slijtage wordt verward met reuma. Zo ook bij Holland& Barret werd mij gevraagd helpt dat nou echt tegen reuma. Zij hebben het alleen over gluten vrij.Ik wil gewoon weten of het zetmeelvrij is en zonder lactose.Ik wil gewoon eten wat geen pijn of vergroeingen veroorzaakt en toch zoveel mogelijk blijven eten wat ik gewend ben of lekker vind.Ik at bv geen andijvi,spinazie en witlof meer omdat ik niet wist hoe ik dat kon binden,terwijl ik wel worteltjes at, maar ik heb ergens op je site gelezen dat die ook een twijfel geval zijn dus waarom zou ik ze nog eten. Voor wat, hoort wat. Voor niks gaat de zon op. Ik hoop dat ik je niet verveel met mijn simpele vragen, maar waarom zou ik alles uit proberen en rugpijn krijgen. Groetjes Julia

      • almondfigtree says:

        Ha Julia,

        Dat begrijp ik helemaal. Over het algemeen kom je weinig mensen tegen die er echt verstand van hebben. Het is dan fijn en handig om vragen te kunnen stellen over Bechterew en voeding aan mensen die het zelf doormaken en ook een dieet volgen. Het is echter wel zo dat jouw individuele staat van je darmen een grote rol speelt. Ik heb van anderen met Bechterew begrepen dat de één toch wat meer ‘riskante’ zaken kan eten, daar waar een ander -als hij of zij dat probeert- dus gelijk een maand in de lappenmand zit.
        Dat betekent dus dat je in zijn algemeenheid kan stellen dat zetmeelvrij of zetmeelarm eten erg belangrijk is bij Bechterew, je suiker en koemelklactose ook het best kunt laten staan en verder op basis van uitproberen een voor jou passend dieet moet samenstellen. Sommigen reageren ook sterk op bepaalde vezels, anderen kunnen geen nachtschadegroenten eten zonder buikpijn en gewrichtspijn te krijgen. Zetmeel blijft een risico. Maar dat geldt zeker niet voor iedereen. Ik zelf bijvoorbeeld kan nog steeds beter geen zetmeel uit granen en gewone aardappelen eten maar ik kan inmiddels na 10 jaar wel weer kikkererwtenmeel, tapioca, cassave en boekweit hebben.
        Ik snap dat je geen zin hebt om onnodig pijn te krijgen maar andijvie, spinazie en witlof zou ik als ik jou was lekker weer gaan eten. Je kunt ze binden met een beetje kokosmeel en kokosmelk of met wat agar agar (dat is het veiligst). Worteltjes waren voor mij in het begin van mijn dieet een probleem, inmiddels al lang niet meer. Als je wortel wilt eten kun je het beste beginnen met winterwortel. Die bevatten over het algemeen minder zetmeel. Schrijf op wat je eet en je reacties daarop, wees niet bang om je een keer te vergissen, dat doen we allemaal en je kunt hier altijd vragen stellen. Geen enkele vraag is simpel, of raar, of overbodig. Anderen die dit lezen hebben er misschien ook weer wat aan.

        Succes meid! En zet ‘m op hoor 🙂

  8. Julia Caldenhoven says:

    Hallo judith,dank je voor je duidelijke uitleg, met name dat de individuele staat van je darmen een grote rol spelen. Ik ben pas een paar weken geleden gestopt met ibuprofen en hoewel ik daar geen buikpijn van had, zal het niet best geweest zijn. Ik heb het een half jaar gebruikt, daar voor gebruikte ik geen pijnstillers, maar omdat ik slordig was geworden, kreeg ik meer pijn.Toen ik merkte dat ik ook niet meer tegen yoggurt kon, ben ik gaan zoeken en vond je site en ben daar heel blij mee. Maar ik heb nog een vraag over het uitproberen wat je wel kan verdragen.Zover ik weet ,merk je het de eerste dag niet als je verkeerd gegeten, omdat het geen je hebt gegeten dan nog niet in je darmen is gekomen, daarom ben ik huiverig met uitproberen. Ik heb trouwens een jaar of 5 geleden min of meer per ongeluk op vakantie kikkererwtenpuree gegeten. Ik wist niet dat het erwten waren, ik kan geen vloeiend Engels spreken, ik wist alleen dat het een soort groente was en een heerlijke aardappel vervanger.Ik kan mij niet herinneren dat ik daar pijn van heb gehad, maar ik wacht nog een paar maanden eer ik het probeer.Groetjes Julia

    • almondfigtree says:

      Graag gedaan. Over je vraag mbt uitproberen; Je eten is binnen een paar uur zeker al in je darmen. Of je dan ook gelijk of pas veel later een auto-immuunreactie krijgt, hangt een beetje af van wat je hebt gegeten en hoeveel ervan, en ook hoe slecht jouw darmwand is (hoe doorlaatbaar en beschadigd). Medicijnen -vooral NSAID’s als ibuprofen of diclofenac- en zware ontstekingsremmers kunnen de darmwand hebben beschadigd, en ook jarenlang ‘verkeerd’ eten kan desastreuze gevolgen hebben gehad voor de darmen en de samenstelling van de darmbacteriën.
      Bij mij was het in het begin zo dat ik soms de volgende dag, maar soms zelfs al na een paar uur een pijnreactie in mijn wervelkolom en heupen had vanwege iets dat ik had gegeten.

      Maar nu het goede nieuws: het dieet, wat in de basis een auto immuundieet is, gaat er echter voor zorgen dat je op langere termijn, sterkere en gezondere darmen krijgt die dus ook wat meer aankunnen. En dus verbetert je gehele conditie.

  9. Julia caldenhoven says:

    Hallo Judith, ik heb gelezen dat amandelmeel ontstekingen kan veroorzaken maar het bevalt mij prima. ik kan nu weer zwemmen.dat ging moeilijk omdat ik altijd stijf was, waardoor ik altijd moest zorgen dat mijn rug warm bleef, dus met 30 graden was het water voor mij nog te koud en verkrampte ik.Nu niet meer, dus kan ik weer proberen om mijn rug wat sterker te maken, bijwijze van spreken. Ik gebruik bij het bakken van brood 200gr amandelmeel en 50gr kokosmeel.Ik gebruik geen yoggurt , maar 1 lepel appelazijn, omdat ik niet om yoggurt geef ,dus waarom zou ik de moeite nemen om zelf yoggurt te maken. Ik vind de smaak van kokos wel lekker . Maar als ik meer kokosmeel gebruik, wordt het brood te droog en kruimig. Heb je een idee hoe ik een brood kan bakken met overwegend kokosmeel en toch niet droog of hard?
    Of half om , want amandelmeel is best lekker. Groetjes Julia

    • almondfigtree says:

      Ha Julia!

      Ook al bevatten amandelen omega 6 vetzuren die ontstekingsbevorderend zijn, ze bevatten ook veel omega 3 vetzuren die weer ontstekingsremmend werken. Amandelmeel is voor ons -mensen met auto-immuunaandoeningen- natuurlijk een geweldig alternatief voor meel van graan (wat ontiegelijk ontstekingsbevorderend is). Mits je het met mate gebruikt (dus niet 3 keer per dag amandelmeelbrood eten) en afwisselt met andere meelsoorten als kokosmeel zoals jij doet, maar bijvoorbeeld ook lijnzaadmeel, kun je het prima gebruiken bij een ontstekingsremmend dieet.
      Kokosmeel maakt je baksels inderdaad droog. Iets om rekening mee te houden. Je hebt er ook minder van nodig dan ander meel. Om een voorbeeld te geven 100 gram amandelmeel zou ik vervangen door 30 gram kokosmeel. Het is een beetje zoeken naar de juiste verhoudingen.
      Dit broodje is gemaakt met alleen kokosmeel en lijnzaadmeel. Misschien een idee: https://almondfigtree.wordpress.com/2014/10/06/kokosmeel-lijnzaad-minibroodje/

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s