Groen monster

IMG_0076
Groente. De groene motor.
Dat zou eigenlijk een populaire reclameslogan moeten zijn. Mijn vader zei vroeger altijd: “neem nog een opscheplepel groente, da’s pure gezondheid”. Hij had gelijk, groente, mits niet doodgekookt, levert je allerlei mineralen en vitaminen waar je lijf energie van krijgt en je huid en haar van gaan glanzen. Bovendien levert groente een bijdrage aan het behoud van een goede base/zuur-verhouding in het lichaam.

Base? Zuur? Waar heb je het over? Nou, luister en huiver: over het algemeen blijken mensen teveel voeding in hun mond te stoppen die in het lichaam voor verzuring zorgt. Voorbeelden zijn: frisdranken als cola, vlees, suikerwaren, witmeelproducten, fastfood etc. Zuur is niet goed. Althans teveel zuur. Je lichaam wil, om gezond te kunnen functioneren, een licht basisch (ook wel alkalisch genoemd) overschot houden.

‘Na de vertering van voedsel en de stofwisseling in het lichaam blijft er een zure of een basische rest over (basisch is het tegenovergestelde van zuur en wordt ook wel alkalisch genoemd). Groenten en fruit zorgen bijvoorbeeld voor een basische rest. Het lichaam heeft van nature een licht basenoverschot en probeert dat constant te houden. Dat doet het op verschillende manieren. Zo wordt een overschot aan zuren zoveel mogelijk uitgescheiden door de nieren. Ook de longen kunnen hierbij een belangrijke bijdrage leveren. Neemt de zuurvorming in het lichaam enorm toe, dan kan het hierboven genoemde zuurcompenserende mechanisme het niet meer aan.
Wanneer het organisme te weinig zuren kan afvoeren via de nieren, de longen en de huid, stoot het bloed het teveel aan zuren af naar de weefsels zoals de spieren, pezen, onderhuids bindweefsel en de gewrichten.

Volgens de zuur-base onderzoeken is er bij verreweg de meeste chronische welvaartsziekten sprake van weefselverzuring. En dat kan aanleiding vormen tot de meest uiteenlopende klachten. Variërend van vermoeidheid, huidproblemen, hoofdpijn tot reumatische klachten. Volgens de zuur-base onderzoeken is er bij verreweg de meeste chronische welvaartsziekten sprake van weefselverzuring. Een volledige genezing of tenminste verbetering van degelijke kwalen wordt mede bereikt door een eind te maken aan de zuurbelasting en het evenwicht in de zuur-base-huishouding weer te herstellen.
Bron: Natuurdietisten.com.

Groente zorgt voor een meer basisch milieu. Dus zou je kunnen stellen dat je veel groenten moet eten om de boel een beetje in het gareel te houden. Sommige deskundigen raden een ratio van 80/20 aan. Tachtig procent van je bord zou bedekt moeten zijn met groenvoer en de rest met vlees of vis of andere zaken.
Het is vaak lastig om aan voldoende groente per dag te komen, zeker in zulke verhoudingen. Een superoplossing daarvoor is juicen.
Ik ben er ooit mee begonnen met behulp van een simpele sapcentrifuge maar inmiddels ben ik de trotse eigenaar van een semiprofessionele brute sapmachine genaamd: * The Greenstar *.
Zijn naam doet niet meteen de rillingen over je rug lopen maar geloof mij: deze machine is geen watje. Hij maalt de selderijstengels die ik hem aanbied in no time fijn tussen zijn gigantische en ijzersterke maalschroeven en zorgt ervoor dat elk spatje sap uit elke vezel geperst wordt. Wat er overblijft aan pulp daar zou je bij wijze van spreken de gaten in een muur mee kunnen vullen en stuken. Misschien een tip voor iemand….

012

Een groen sapje geeft energie, bestrijdt ontstekingen en geeft je een makkelijk te verteren hoeveelheid basische voeding. Koop een sapmaker, begin met een goedkoop model of leen een apparaat van iemand als je niet zeker weet of het iets voor je is (Goedkopere modellen juicers, bijvoorbeeld de Magic Bullet, zijn volop verkrijgbaar op internet, bij de Kijkshop, Blokker etc).
Maar ik garandeer je; als je eenmaal een paar keer hebt ervaren wat het voor goeds voor je lichaam doet, wil je niet meer zonder.

008
recept green devil sappie:

1 komkommer
1 Granny Smith appel
1 stuk winterwortel (ik ontdekte dat veel varianten van (bos-)peen die ik voor de lol eens heb getest op zetmeel, inderdaad ook zetmeel bevatten. Sommige soorten echt ontzettend veel. Winterpeen kleurde niet bij de test. Om het zekere voor het onzekere te nemen heb ik worteltjes uit mijn dieet geschrapt. Winterwortel gebruik ik soms nog wel).
2 à 3 stengels bleekselderij
stuk broccoli
een bosje peterselie, eventueel andere kruiden zoals basilicum
halve courgette
1 rode of groene of gele paprika
stukje verse gember (ong. 2 à 3 centimeter)
1 eetlepel goede olijfolie (toevoeging 28-04-2014. Olijfolie bevordert de vertering)
1 limoen

Eventueel een snufje kwalitatief goed zout. Vooral in de zomer is dit fijn. Door zout toe te voegen plas je niet al je vocht weer gelijk uit.

Gember is een ontstekingsremmer, broccoli werkt antikanker. Was alles behalve de limoen en snijd de groenten in stukken. Duw ze door de machine. Knijp 1 limoen uit boven de kom. Roeren. Drink! Gezondheid in een glas. Giet het eventueel in een afsluitbare beker en neem het sap mee naar je werk.

Enjoy!

Tip: drink je smoothie of greenjuice niet te koud. Gebruik ze -vooral ‘s morgens wanneer je spijsvertering nog op gang moet komen- op kamertemperatuur, en klok ze niet gehaast naar binnen. Elke keer een paar slokjes en dan even wegzetten is beter.
Het kan zijn dat je darmen wat moeten wennen. Als je merkt dat je last krijgt van rauwe voeding, smoothies of groene sapjes, zich uitend in een opgeblazen gevoel, last van windjes (of jouw huisgenoten hebben last van jouw windjes) neem dit soort voeding dan niet elke dag of gebruik ze als aanvulling, niet als hoofdvoeding. Gebruik ze in kleinere hoeveelheden en voeg goede vetten toe (goede olijfolie of coldpressed kokosolie) en/of yoghurt om de vertering te bevorderen. Kauw een beetje op je sap om verteringsenzymen uit je speeksel te mengen met je sap.
Bij kramp, misselijkheid of andere nare reacties: stop voorlopig met rauwe en groene experimenten. Jouw lichaam wil liever warme, gekookte, gesmoorde, gestoomde of geroerbakken groenten. Luister naar je lijf. Wees lief voor je darmpjes. Ze zullen je dankbaar zijn.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s