Huisgemaakte granola

002
De zomer is voor mij gister begonnen. En mijn hooikoorts ook trouwens. Gezeten op het balkon waren we gezellig van het zonnetje aan het genieten. We luisterden naar de geluiden van een paar duiven die druk met elkaar in gesprek waren, kinderen die naar hun moeder schreeuwden om limonade. We bestudeerden de kleuren van de Boeings die om de paar minuten over onze hoofden vlogen op hun aanvliegroute naar Schiphol.
Ja mensen, het was een waar feest om na deze (te) lange winter onze bleke wangen bloot te stellen aan de stralen van die heerlijke zon.

Wanneer je in het zonlicht zit maakt je lichaam vitamine D aan. Dat is een vitamine die goed is voor een heel scala aan processen in lijf. Maar het belangrijkste voor ons is dat een gezonde hoeveelheid vitamine D ervoor zorgt dat ontstekingsprocessen worden afgeremd. Dus wat let je, zorg dat je buiten komt, zoek een hoekje, een bankje, een plekje in de luwte en pak die zonnestralen mee.
Het enige nadeel van de lente en de zomer vind ik die pollen. Vanmorgen stond ik in de keuken mijn ontbijt te maken en bekeek de berkenbomen achter mijn huis die volop hun stuifmeel staan te verspreiden. Toch zou ik die bomen niet willen missen. Ze geven beschutting, het geruis van hun takken in de zachte wind is een geruststellend geluid. En ze geven mij hooikoorts. Tja, het is niet anders.
Aan de voorkant van mijn huis staan appel- en perenboompjes. Het zijn sierboompjes. De vruchten zijn helaas alleen maar voer voor de wespen. Maar de bloesem is prachtig.

Mijn ontbijt vandaag was yoghurt met huisgemaakte granenvrije granola. Het is een heerlijke vervanging voor de muesli die je misschien gewend was te nemen. De geroosterde zaden en pitjes in dit recept geven een lekkere bite aan je yoghurtontbijt.

Hier het recept voor je eigen potje granola:

100 gr. zonnebloempitten
100 gr. pompoenpitten
100  50 gr. sesamzaadjes
4 volle eetlepels geschaafde kokos
paar handjes rozijnen

Week de zonnebloem- en pompoenpitten een nachtje van te voren in een kom met water. Giet deze de volgende dag af door een vergiet en spreid de pitten uit op een met bakpapier beklede bakplaat. Stel de oven in op 180 graden. Als de oven op temperatuur is, rooster dan eerst de zonnebloem- en pompoenpitten zo’n 10 minuten. Haal de plaat eruit en schep de pitten om. Strooi de sesamzaadjes erbij en laat nog 10 minuten in de over staan. Haal de plaat eruit en laat afkoelen.
Als alles is afgekoeld doe je de pitten in een weckpot en schep je de kokos erbij. Als laatste kun je wat rozijnen erdoor scheppen en klaar is je granola.
In een weckpot blijft dit mengsel een paar weken goed.

Leave a Reply

