Bèhèhèh

Wat is geitenmelk toch opvallend wit dacht ik daarnet terwijl ik de melk stond te koken. Het is een beetje gek om te zeggen maar ik vind geitenmelk mooie melk. Het ziet er frisser en op één of andere manier gezonder uit dan koeienmelk.
Toch drink ik het niet. Ik gebruik het voornamelijk om yoghurt van te maken en ik schenk soms hooguit een vingerhoedje aan melk in mijn koffie ‘s morgens.
003
Eigenlijk wil ik helemaal geen melk meer drinken. Ook niet in mijn koffie. Vanwege de lactose. Ik wil kijken of daarmee ook die laatste restjes pijn in mijn bekken die ik af en toe nog voel, weggaan. Misschien is het Bechterewpijn, misschien is het wel spierpijn. Soms kan ik het niet duiden. Vóórdat ik met het dieet begon, zat ik qua pijn op een schaal van 1 tot 10 meestal tussen  een 8 en een 10. Nu ik zetmeelvrij eet, zit ik doorgaans op een pijnlevel van nul tot 3. Toch een hele vooruitgang.

Ik heb me voorgenomen om binnenkort amandelmelk te maken op de manier zoals het hoort. Eerst amandelen fijnmalen, mengen met gefilterd water en dan alles zeven door een stuk kaasdoek. Speciaal daarvoor heb ik laatst op de markt kaasdoek gekocht.
Ik heb het gewassen en laten drogen op een rek. Met die doeken en mijn yoghurtmachine en de keukenthermometers hier in dit huis ziet het er hier soms uit als een klein bedrijfje.
Soms mijmer ik over een klein boerderijtje of een landhuisje. Met een grote schuur. Vlak voor de ingang staan mijn waterdichte laarzen uitgevoerd in landelijke kleuren. Bruin van buiten, geruit van binnen, je kent dat wel… Er steken nonchalant wat sprietjes hooi onder de zolen vandaan. Zo kun je zien dat ik veel doe hier…. Een stukje grond eromheen. Met een paar kippetjes. En natuurlijk een paar geitjes…

Als ik heel realistisch ben, dan weet ik niet of ik zou aarden als amateurboer. Ik ben te veel stadsmens. Ik hou van de stad met zijn mooie grachten en fijne winkeltjes en schouwburg.
Voorlopig ben ik eigenlijk ook heel gelukkig hier op deze plek, met mijn te kleine keuken, mijn oude halfblinde honden en één halvegare duif op de patio. Ik kan hier in de nabije omgeving alles krijgen wat ik nodig heb voor het bereiden van eerlijk eten.
Er staat een peterselieplant in mijn raamkozijn. En mijn partner heeft een aardbeienplant op het balkon neergezet. Voorlopig houden we hier maar bij een klein beetje cityfarming 😉

Leave a Reply

