Bevoorraden

IMG_0331[1]We gaan weer lekker een paar daagjes weg. Ik heb vanmiddag een voorraadje muffins en broodjes gemaakt. Handig, dan hoef ik me de komende dagen niet druk te maken over ontbijtjes, lunches en tussendoortjes.
Als je niet thuis eet, waar je je vertrouwde zetmeelloze kook- en bakbenodigdheden bij de hand hebt, dan is het altijd maar weer afwachten of je een beetje keuze hebt op de plek waar je naartoe gaat. Zeker als je op een plek bent waar je niet zelf kunt koken.

Ik heb inmiddels de ervaring dat het avondeten nooit echt een probleem hoeft te zijn. De meeste restaurants hebben genoeg op de kaart staan om producten met zetmeel te kunnen omzeilen.  Ik vraag ook altijd even na of er misschien zetmeel wordt gebruikt bij bepaalde gerechten. Vooral bij de gerechten die in of met een sausje of dressing worden opgediend. Als er weinig keus is, is er meestal wel een biefstuk naturel met groenten en een extra salade te regelen.
Meestal zijn de chefs zeer bereid om met alternatieven te komen, of stellen voor een stukje vlees of vis gewoon naturel klaar te maken. Laatst ontaarde zo’n praatje in een enthousiast gesprek waarin de chef vertelde over ‘vergeten groentes’, zijn pompoenmoes en ouderwetse bereidingsmethodes van voeding die weer helemaal afgestoft en hip zijn.
Zo leer je nog eens wat van elkaar. En zo heb ik ook ondervonden dat het helemaal geen probleem hoeft te zijn om te vragen of men een beetje rekening wil houden met dieetwensen. Om je heen in het restaurant zitten ongetwijfeld meer mensen die een dieet volgen. Misschien mogen ze geen suiker hebben, of geen gluten of lactose. misschien doen ze Atkins of eten ze zoutloos…..

Ontbijt en lunch echter, is een ander verhaal. Ik heb in hotels geslapen waar de ontbijtbuffets bijna niets zónder zetmeel boden (maar wel ladingen gesuikerde ontbijtcereals en chocoladecroissants bijvoorbeeld) en ik het moest doen met een kop zwarte koffie, een paar plakjes beleg en een gekookt ei. Soms moet je creatief zijn. Maar vooral bescheiden….
De lunch is meestal nog wel te doen omdat de meeste hotels en restaurants wel lunchsalades en omeletjes serveren. En gelukkig zijn er nu in de meeste steden juicebars te vinden waar ze met vers fruit lekkere smooties maken.

Ik heb in ieder geval ontbijt en lunch bij me. Niets houdt mij tegen om een goeie tijd te hebben. Behalve misschien de regen……

IMG_0335[1]

Leave a Reply

