il gusto Italiano…

We eten ongeveer één keer per week ‘pasta’. Dat wil zeggen; de jongens eten echte pasta en ik verzin wat anders voor onder de Bolognesesaus omdat ik geen deegwaren eet. Tot nu toe lukte het heel aardig om de schijn van een bord pasta te creëren met behulp van zeewiernoodles. Tenslotte zijn dat ook draadjes, dacht ik zo.
Een paar weken geleden liep ik bij Blokker en zag dit keukeninstrumentje:
IMG_0381[1]
Het is een schiller waarmee je niet alleen groente kan schillen; je kunt er ook draadjes mee maken…!
Jullie kunnen je niet voorstellen hoe overweldigend mijn geluksgevoelens waren toen ik dit ding bij de kassa stond af te rekenen. ‘Dit schillertje’, dacht ik bij mijzelf, ‘zal een scala aan nieuwe culinaire avonturen gaan opleveren’.

Herman den Blijker – ja die van tv-  heeft zijn naam er aan verbonden. Zo humeurig als onze tv-kok kan zijn, zo venijnig scherp is dit kreng dus pas op dat je je vingers er niet een stuk korter mee maakt. Herman, weinig gehinderd door enig decorum, heeft zijn schiller net zo gemaakt; met de ene kant schil je en met de andere kant, uh…, schil je dus ook. Maar dan draadjes. Leuk voor in de sla.

Maar, zo bleek gisteravond, óók leuk als vervanging van pasta. Ik heb er een courgette mee omgetoverd tot een hoop draadjes. Die heb ik even kort geroerbakken met olijfolie en knoflook. En voila: Dat geeft toch een wat meer Italiaanse uitstraling op je bord. Bovendien combineert courgette als pastavervanger en Bolognesesaus qua smaak ook veel beter met elkaar dan de alternatieven voor pasta die ik tot nu toe heb geprobeerd.

IMG_0378[1]

IMG_0379[1]

 

 

De schiller kost rond de vijf euro. Eén dingetje: hij is wat lastig schoon te krijgen. Maar voor die paar euro hoor je mij verder niet klagen. Dus Herman: bedankt. Je hebt mijn leven wat makkelijker gemaakt 🙂

Leave a Reply

