Gewoon lekker

IMG_0382[1]
Gebakken kabeljauw met een salsa van tomaat, rode peper, knoflook, olijfolie en Italiaanse kruiden. Roerbakgroenten met paprika, aubergine, courgette, sjalotjes, knoflook en groene asperges. Bloemkoolpuree met Parmezaanse kaas, peper, zout.
Saai? Allerminst. Dit had een lekkere ‘bite’.

‘En wat eet je dan in plaats van aardappelen?’,  wordt er wel eens gevraagd. Eigenlijk is het de vraag of je persé een vervanging voor aardappelen zou moeten hebben. Per slot van rekening kun je ook goed uit de voeten met twee soorten groenten of groenten met een rauwkostsalade bij je vleesje of je visje.
Maargoed, okay, toegegeven; ik heb in het begin – toen ik net gestart was met het dieet- zeker óók naar alternatieven gezocht voor puree, friet of aardappeltjes. Ook omdat ik, toen ik net begon, zo onzeker was als wát over de ‘correcte’ uitvoering van deze hele onderneming. Want zo voelde het zetmeelvrij eten destijds: als een hele onderneming.

Daar stond ik dan. In de keuken van mijn partner waar ik destijds zo half was ingetrokken omdat ik bijna niks meer zelf kon.
Redelijk onbegaan terrein was die keuken voor mij tot dan toe geweest. Uit culinaire en organisatorische overwegingen was mijn partner meestal degene die daar aan het roer stond. En dat was maar goed ook… Ik was degene die plaats nam op het onbenutte stuk aanrecht. Meestal met een glas Chardonnay in de hand en een bakje pistachenootjes binnen handbereik. Tenslotte moest ik ook wat te doen hebben terwijl ik daar zat.
Mijn partner stond hummend en knikkend in opperste concentratie sjalotjes te snijden. En ik nam dan altijd de top drie ergernissen van de dag door: vertragingen door die #*$!*-NS, defecte printers, een presentatie die niet helemaal vlekkeloos ging, je kent dat wel. Peanuts vergeleken bij wat je voor je kiezen krijgt als je Bechterew blijkt te hebben. Maargoed, gelukkig weet je niet alles van tevoren.

Toen ik destijds met het toen toch vrij absurd klinkende voorstel kwam om zetmeelvrij te gaan eten, “want dat schijnt te helpen bij Bechterew”, kwam daar toch vrij automatisch de vraag bij ons beiden opborrelen wat je dan “in godsnaam wel mag eten”.. En die laatste vraag dames en heren, kwam heel veel voorbij in die dagen. Ook al heb je de boeken met de recepten van Gottschall en Sinclair, toch is daar elke dag weer die vraag: wat eten we vandaag? En die vraag was nu opeens extra relevant.

Zetmeelvrij eten hoeft niet saai te zijn zo ontdekte ik gaandeweg in die keuken. Het hoeft ook geen straf te zijn, of veel meer tijd te kosten. Pasta en voorgesneden frietjes van de Albert Heijn zijn dan wel ieders redding in dit jachtige leventje – dat waren ze ook in dat van ons- maar daarom denken mensen dat verse spullen koken altijd ellendig lang duurt. Niets is minder waar. Het koken van een bloemkooltje duurt echt niet veel langer dan het bakken van een zak voorgekookte krielaardappeltjes.
Zetmeelvrij eten kan eenvoudig maar lekker zijn. Zo lekker dat je die aardappel en frieten -waar ik persoonlijk toch altijd een opgeblazen buik van kreeg- niet eens mist.

Om op die allereerste vraag terug te komen; in plaats van aardappelen eet ik dus wel eens een puree van bloemkool. Hieronder het recept en wat suggesties voor een zetmeelloze en tóch leuke maaltijd.

Recept bloemkoolpuree:
Neem een hele (of halve afhankelijk van hoeveel eters je hebt) bloemkool en snijd deze in stukjes. Kook de bloemkool tot je er met een vork gemakkelijk in kan prikken. Ze moet redelijk zacht zijn. Giet af en stamp de bloemkool fijn met een klontje roomboter of kokosolie. Als het prutje erg droog is kun je een eetlepel geiten- amandel- of kokosmelk toevoegen.
Roer er een flinke schep geschaafde Parmezaanse kaas doorheen. Op smaak brengen met peper en zout want bloemkool heeft van zichzelf kraak noch smaak.

Dit trucje kun je ook herhalen met broccoli. Dan heb je dus broccolipuree. Lekker met een stukje gebraden kip(-filet) en een smakelijke witlofsalade.

Recept witlofsalade:

Was en snijd 3 witlofjes fijn, snijd twee tomaten, een lente-uitje,  een zoete appel en een halve komkommer in stukjes. Meng dit in een kom. Rooster een paar handjes pijnboompitten in een droge pan. Gooi ze in de kom. (Eventueel kun je nog een handje geweekte rozijnen erdoor mengen).
Dressing: 2 eetlepels extra vierge olijfolie, 1 eetlepel honing, 1 eetlepel balsamicoazijn en een handje gedroogde Italiaanse kruiden mengen en erover schenken. Klaar.

Voor een combi met nog iets meer bite kun je ook denken aan haricots verts gerold in bacon of pancetta:
Kook haricots verts beetgaar. Wikkel een plukje ervan in Italiaanse ham of de bacon, stokje erdoor steken en bak deze pakketjes tot de ham/bacon bruin en knapperig is. Combineert ook goed met de kip.
IMG_0376[1]

Leave a Reply

