Quiche met amandelmeel

Vroeger maakte ik graag hartige taarten met bladerdeeg. Lekker makkelijk en wat er over bleef was de volgende dag koud ook goed te eten. Ik kan dan wel geen bladerdeeg meer gebruiken maar ik heb een aardig recept voor quiche met een bodem van amandelmeel.
Het is een combinatie van recepten die ik heb verzameld in de loop van de tijd (o.a. van farmerkskitchen en Elana’s pantry en anderen). Ik ben nog steeds aan het experimenteren met pizza en taartbodems en als ik dé perfecte bodem heb, dan horen jullie het.
Inmiddels heb ik deze aangepast naar mijn eigen smaak en het werkt voor nu.
Let wel een bodem van amandelmeel wordt droger en kruimeliger dan een bodem van (blader-)deeg maar het werkt goed als alternatief. Het is zaak om de bodem eerst te maken en voor te bakken. Daarna doe je het groente-ei mengsel erbij en laat je de taart nog zo’n 25 minuten in de oven staan.

Neem een quichevorm van ongeveer Ø 28 cm. Leg een bakpapiertje op de bodem.
Recept bodem:
250 gram amandelmeel
50 ml olijfolie + één eetlepel gesmolten kokosolie
snufje zeezout
halve theelepel baking soda
één eetlepel gedroogde Italiaanse kruiden

Meng alle ingrediënten in een kom tot een kneedbare bal deeg. Laat even rusten. Spreid het deeg dan met je vingers uit in de vorm. Dat is hard werken. Je krijgt daarvoor wel een ambachtelijk uitziende taartbodem…
Laat de bodem vast 10 – 12 minuten voorbakken in de oven (op 175 graden).
IMG_0397[1]
De vulling:
1 rode paprika in stukjes gesneden
een handje groene asperges in stukken en/of 1 stronkje broccoli in roosjes
1 ui in stukjes (of 2-3 sjalotjes)
een paar teentjes knoflook
200 gram magere spekreepjes
3 grote of 4 kleine eieren
50-100 ml amandelmelk of kokosmelk (of geitenmelk als je lactose verdraagt)
Zout en peper
Parmezaanse kaas (of cheddar of een oude kaas)

Bak de voorgesneden ui en groenten in een eetlepel olijfolie, bak de spekreepjes in een andere pan en voeg ze samen. Klop 4 eieren met de melk, beetje zout en peper los en giet het bij het groenten/spekmengsel.

Ger schaaft de kaas…optioneel maar wel lekker…
IMG_0399[1]
Haal de bodem uit te oven en giet het groente-ei mengsel in de bodem. Schaaf wat kaas (bijvoorbeeld Parmezaanse of Cheddar) over de quiche. Stop de vorm terug in de oven en laat de taart nog 25 minuten garen.
Haal de quichetaart uit de oven en laat hem 5 minuten staan. Als je hem te warm snijdt, dan kan de bodem gaan scheuren of kruimelen. Koud is de quiche overigens ook heel lekker…. En je kunt hem ook invriezen.
IMG_0402[1]

One thought on “Quiche met amandelmeel

  1. wen korver says:

    Hi In plaats van olijfolie en kokos olie gebruik ik roomkaas , bodem voor hartig voeg ik kerrie of mosterd poeder aan deegrecept toe, voor zoet geraspte kokos en ahornsiroop

Leave a Reply

