Judith’s veilige lijst

Toen ik net begon met het dieet durfde ik bijna niks te eten uit angst er rugpijn van te krijgen. Ik heb weken geleefd op appels, 24-uurs yoghurt, amandelbrood, rozijnen, salades, witte druiven en Parmezaanse kaas. ‘s Avonds at ik gekookte groenten met vlees of vis. Als toetje jellypudding. Zelfgemaakt natuurlijk.
De eerste keer dat ik ‘s avonds een stukje bittere chocola bij mijn thee nam, voelde als een luxe-moment. Gelukkig ben ik nu een heel eind verder en is mijn repertoire enorm uitgebreid. Maar zo af en toe zijn er periodes waarin ik me beperk tot ‘veilige producten’ waarvan ik zeker ben dat ik er geen last van krijg. In zo’n periode (sap-)vast ik ook vaak tussendoor. Dat helpt om je ingewanden wat rust te geven en een betere bacteriebalans te krijgen.

Hieronder is een lijst van veilige producten. Ik heb ze ofwel getest of ik heb er geen last van gehad. Het is een lijst waar je misschien wat aan hebt bij het samenstellen van je eigen veilige lijst.

Ik zal deze lijst misschien nog updaten in de toekomst. Let op; het is een basislijst. Uit te breiden met je eigen vondsten en voorkeuren.

scharrel- of biologische eieren; gekookt, gebakken, als roerei zonder fratsen (zoals uien of wat dan ook erdoor). Scharrel- of beter nog biologische eieren -van vrije uitloopkippen die met o.a. gras en niet alleen met mais worden gevoerd- bevatten meer omega 3 dan ‘gewone’ eieren en omega 3 werkt ontstekingsremmend.
24-uur gefermenteerde huisgemaakte lactosevrije yoghurt van geitenmelk
harde kaas als Parmezaanse kaas of oude Hollandse kaas (van de markt of de boer), zo oud mogelijk. Belegen of oude geitenkaas, echte feta (fetakaas is een beschermd merk in de EU. Alléén feta gemaakt van schapen en/of geitenmelk mag feta genoemd worden. Let op dat je geen namaak koopt; die is gemaakt van koemelk en slechter te verteren).

rood vlees met mate (1 à 2 keer per week), onbewerkt, niet voorgekruid, liefst van grasgevoerd vee, biologisch of scharrel. De gekruide lamsworstjes van ALbert Heijn eet ik wel eens, die geven me geen problemen.
wild; konijn, hert etc.
gevogelte, kip, kalkoen en andere vogels (wild), onbewerkt, niet voorgekruid,
(Ik eet liever geen varkensvlees, behalve heel soms wat uitgebakken magere spekreepjes. Ik meen last te krijgen van varkensvlees).
-ongekruide tofu of liever nog tempeh. Tempeh is gefermenteerd en beter verteerbaar.

-alle soorten verse vis, onbewerkt (dus géén gepaneerde vis als kibbeling, wel: tonijn, zalm, kabeljauw, haring, schol, sardines etc.).
tonijn uit blik in water of olijfolie. Liever niet in zonnebloemolie want dat bevat veel omega 6 en dat is ook vetzuur dat we nodig hebben maar ze werkt wel ontstekingsbevorderend.
-plakjes gerookte zalm.

broccoli
asperges
sperziebonen, kousenbanden
alle soorten sla
komkommer
-alle groene bladgroenten, bijv. spinazie, postelein.
-de meeste bladkoolsoorten als spitskool en groene kool met mate (wel testen, vooral de gedeeltes rond de middelste nerven bevatten soms zetmeel).
boerenkool
bloemkool
knolselderij
-knolraap
-kohlrabi

venkel
courgette en aubergine (sommige mensen snijden de zachte binnenkant met de pitjes eruit in het begin).
paprika (niet de groene).
tomaten (alleen zeer rijpe, ik eet alleen Tasty Tom van Albert Heijn of snoeptomaatjes of rijp uitziende cherrytomaatjes.

Sommige mensen reageren op de zogenaamde nachtschaduw-vruchten zoals tomaat, paprika en aubergine. Niet alleen in de darmen maar soms ook met uitslag op de huid van gezicht, armen en benen. Als je meent last te hebben, kun je ze testen door ze een tijdje niet eten en dan langzaam aan je dieet toe te voegen.

uien en knoflook: liefst rode ui of sjalotten, als je opgeblazen darmen krijgt, niet of met mate gebruiken. Knoflook werkt antibacterieel en antiviraal en is dus erg gezond.

avocado’s, alleen de eetrijpe. Onrijpe vallen slecht en bevatten zetmeel.

al het klein rood fruit zoals (bos-)bessen, aardbeien, frambozen en bramen. Let op met kersen, ze kunnen erg onrijp zijn.
Hollandse appels
meloen
ananas
dadels, pruimen, vijgen vers en gedroogd.
rozijntjes
witte of groene druiven (van blauwe kreeg ik last).

amandelen, pistachenootjes, pecannoten (van walnoten krijg ik soms het zuur maar ik eet ze wel af en toe), alle ongebrande, ongefrituurde noten maar géén pinda’s!
pijnboompitjes
-amandelmeel, lijnzaadmeel, kokosmeel
-geschaafde kokos

– ik kan inmiddels vrij goed tegen gekookte Quinoa hoewel het zetmeel bevat maar wel van het goede -lees makkelijk verteerbare- soort. Ik week het een nachtje en een halve dag in een pannetje water en kook het dan goed gaar. Lekker als bijgerecht, als vervanging van rijst en pasta en het smaakt ook prima als ontbijt’graan’ in je yoghurtontbijtje.

-noodle vervangers als zeewiernoodles of Shirataki-/Konjac-noodles (goedkoop verkrijgbaar bij de Chinese supermarkten)

olijven,  groene en zwarte.
olijfolie (extra vierge olijfolie, zeer goed tegen ontstekingen), druivenpitolie, kokosolie, balsamicoazijn, appelazijn.
geklaarde boter of ghee (roomboter waar de lactose uit verwijderd is).
veilige mayonaise of zelfgemaakte mayo (Calvé echte mayo gebruik ik heel af en toe. Het bevat xanthaangom, een polysaccharide die een opgeblazen gevoel kan geven wanneer je het in grote hoeveelheden gebruikt).
Bij voorkeur gebruik ik Ton’s Belze Majoneis en Ton’s Hollandse Majoneis. Echte ouderwets gemaakte mayonaise zonder onzin erin. De supermarkt ‘Jumbo’ verkoopt deze mayonaise.
belze mayo
Heinz ketchup (bevat suiker maar aannemende dat je geen liters per keer gebruikt is dit verwaarloosbaar).
Franse mosterd (Dijon mosterd, wel testen of je een veilig merk hebt).
Puurmoes (ongezoete appelmoes) van HAK.

alle verse en gedroogde kruiden
zeezout
versgemalen peper uit de molen
(bijna alle specerijen in potjes uit de super bevatten zetmeel).

droge wijn, bij voorkeur Chardonnay en de Pinot wijnen; ze bevatten zuren waar de Klebsiellabacterie niet zo van houdt. Ook hier geldt wel: overdaad schaadt. Gebruik niet meer dan 1 à 2 glazen en houd een paar dagen per week alcoholvrij. Geen bier want hierin zit gist en dat is niet goed voor je darmen. Matig met sterke drank, geen zoete likeur, geen zoete wijn (teveel suikers).
kraanwater, mineraalwater, gefilterd water (veel water drinken, lekker doorspoelen).

pure groente- of fruitsappen zonder toevoegingen (al zul je moeite hebben die te vinden. Ik maak ze zelf).
koffie (met mate), lichte zwarte thee, kruidenthee (vooral brandnetelthee, kamillethee, gemberthee, groene thee, witte thee, rooibos). Verse muntthee.
geitenmelk, amandelmelk, kokosmelk (de laatste van een veilig merk; test hem goed want sommige merken bevatten zetmeel of vulmiddel!!! Koop een goed merk, bijvoorbeeld fair trade Asian original kokosmelk, of die van het merk Aroy D).

bittere chocola, 70% of 85% cacao.
dextro energy (alleen in noodgeval als je een enorme suikerdip hebt).
-koudgeslagen honing, stevia (ahornsiroop of agavesiroop met mate).

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s