Lelijkste muffin ooit…

Tegen de tijd dat de onderste lade van mijn vriezer minder vol begint te raken beginnen mijn cortisol-levels een dusdanige hoogte te bereiken dat het tijd wordt om vooruit te gaan bakken. In deze lade ligt namelijk mijn voorraadje amandelbroden en het allerbelangrijkste: mijn bosbessen-muffins….

Ik kan niet slapen als ik weet dat ik geen amandelbrood meer op voorraad heb. Ik raak enigszins in paniek als er geen amandelmuffins meer zijn… Is dat gek? Mmm, er zijn misschien mensen voor minder gedwongen opgenomen, maar deze gekte van mij is gelukkig situationeel en van voorbijgaande aard. Want zodra er weer 12 muffins in de oven staan te garen, vlij ik me gelukkig en ontspannen op de bank neer tot het ovenalarm gaat gillen. Ja en kijk, dan is het wel weer even stressen geblazen want het geluid van mijn ovenalarm is onverdraaglijk hard.

“Nou zal het je maar overkomen”, zat ik te denken, “dat je echt helemaal zonder muffins zit”. Ik moet er niet aan denken maar.. toch, het kan je zomaar gebeuren.
Of stel; je vriendin belt… Ze wil zo meteen koffie komen drinken. En jij hebt echt geen tijd/zin om nog naar de winkel te gaan voor iets bij de koffie. Of je rug doet het niet zo die dag…
Voor die dagen is er de ‘muffin-in-a-mug’ bedacht. Een snelle muffin uit een beker. Door wie? Weet ik niet. Boeit het? Nee, want dit kan om een noodsituatie gaan, dan hebben we geen tijd voor credentials en dan is een goed idee zo van internet geplukt..! Bovendien staat het internet vol met receptideeën voor deze merkwaardige muffin. Maak er gebruik van.

Recept muffin-in-a-mug (één van de vele aangevuld met een beetje eigen ingrediënten):
Men neme een magnetronbestendige mok (een flinke grote).
Verzamel deze ingrediënten:

1 eetlepel kokosolie of roomboter
1 eitje
2 theelepels honing
1 theelepel vanille-essence

2 eetlepels gemalen lijnzaad
2 eetlepels amandelmeel
1 halve theelepel baking soda
1 halve theelepel kaneel

Maal je lijnzaad. Mix met amandelmeel en baking soda en kaneel. Roer goed door elkaar.
Doe de boter of de kokosolie in de mok. Laat 10 seconden smelten in de magnetron. Haal hem eruit en smeer de binnenkant van de mok met een kwastje in met het gesmolten goedje. Of rol de beker rond tot de binnenkant  bedekt is.
Mix met vanille-essence, honing en als laatste het eitje. Kluts even het eimengsel los.

Meng de droge met de natte ingrediënten. Op dit moment denk je nog: ‘Dit kan nooit wat worden’. Hou moed.
Zet de beker 1 minuut in de magnetron op ongeveer 900-1000 watt. ‘Tingg’. Klaar.
Haal de beker uit de magnetron. Steek een prikker in de muffin en kijk of deze er droog uit komt. Dan is de muffin gaar. Laat even afkoelen.
(Je zou aan de mix nog vruchtjes, walnoten of rozijnen kunnen toevoegen. Of geraspte citroen- of sinaasappelschil).

Ik heb er net ééntje gemaakt om te kijken of zo’n recept voldoet voor op van die noodgevallen-dagen. Hieronder de foto’s van mijn muffin-in-a-mug ervaring. Hou je vast.
IMG_0538[1]Okay. Hij ruikt best lekker als ik hem uit de magnetron haal. Beetje sponzig als je er met je vinger in drukt, maar goed, het kan nog meevallen.  Ik draai met de satéprikker langs de muffin en als ik de mok op zijn kop houd valt hij er gelijk uit. Geen geplak aan de beker. Heel fijn. Geen halve muffin nog onderin. Mmmm, kon allemaal veel erger. Tot nu toe worden mijn inspanningen beloond.

Laat je niet afschrikken door de enigszins ‘organische’ vorm van deze muffin. Hij ziet er gewoon niet uit. Het is de lelijkste muffin ooit.
IMG_0539[1]
Nu de smaak. Ik las dat anderen deze muffin met dikke room of met kaneel en honing serveerden. Ik besluit aardbeienjam te pakken. Ik snijd een stukje af en besmeer het met jam. Ik proef en Holy Cow…!! Dit smaakt beter dan hij eruit ziet. Veel beter. Onverwacht goed eigenlijk. Geen weke ei-smaak. Ook niet typisch muffin. Maar eerder alsof je een volkoren brioche zit te eten. Lichtzoet. Vullend. Dit zou ook een goed ontbijtidee kunnen zijn.
It’s a winner!!

IMG_0540[1]

2 thoughts on “Lelijkste muffin ooit…

  1. Guyonne says:

    Wauw, dit was zo lekker! Ik had geen lijnzaad, dus ik heb kokos toegevoegd, en geen honing naar agavestroop. Maar wat heerlijk zeg. Eindelijk a-cake-in-amug recept dat echt heerlijk is.

Leave a Reply

