10.000

Mijn honden hebben een Bad Hair Day vandaag.
Serieus.
De één keek me verongelijkt aan toen ik vanmorgen over de mand boog en “goedemorgen” zei. Zijn bovenlip zat scheef aan zijn onderlip geplakt, zijn oogleden hingen nog op half zeven en de haren op zijn kop vormden een raar soort graancirkel. Nee, hier was niks fris en fruitigs aan.
De ander had zich bijna volledig ingerold in zijn fleecedeken zodat hij eruit zag als een saucijsje. Een klein puntje staart was zichtbaar. Verder zou je niet zeggen dat er nog een hele hond aan vastzat.
Mijn vriendelijke groet deed weinig enthousiasme bij beiden opwaaien. Dat was jammer want ik had publiek nodig. Toen ik vanmorgen namelijk inlogde, zag ik dat we meer dan 10.000 bezoekjes hebben gehad op dit blog. Da’s fantastisch.

Na nog een half uurtje met zijn kop tussen twee kussens begraven te hebben gelegen, deed nummer 1 een poging om zich uit te rekken en stapte uit de mand. Nummer twee volgde al snel, hoewel hij eerst uitgebreid de tijd nam om zich uit te schudden. Ook zijn haar zit op één of andere manier raar. Tijd om naar buiten te gaan.

Het licht van een voorzichtig zonnetje wordt weerkaatst in het water van de gracht. Het is helemaal geen slecht weer deze ochtend. Hopelijk vinden mijn gewrichten dat ook vandaag en werkt alles een beetje mee. Hoe dan ook is er reden om blij te zijn. Het is droog! Da’s al heel wat. Ik stapte redelijk soepel mijn bed uit vanmorgen! Ik heb 10.000 bezoekers!!

De honden krijgen ‘s morgens altijd een Pedigree dentastix-koekje. Tegen tandsteen. Ze vinden het nog lekker ook. Ik heb er twee in mijn hand en zwaai ermee heen en weer.
“Ik heb de 10.000 gehaald”, zeg ik tegen ze. Het interesseert ze niet. Ze hebben alleen oog voor de koekjes. Ik gooi er ééntje de gang in. De honden rennen om het hardst. Eentje maakt een sliding en de ander vist het koekje voor zijn snuit weg. Snel gooi ik het tweede koekje. Tevreden liggen ze nu onder de tafel te kauwen. Voor mijzelf heb ik een punt taart op tafel gezet. “Best leuk hoor”, zeg ik hardop tegen m’n computerscherm.
IMG_0600[1]Recept onwijs lekkere taart (volgens de rest van de familie hier. Mee eens trouwens).

nodig:
6 eieren
50 gr. honing en 50 gr. palmsuiker
1 zakje vanillesuiker
150 gr. amandelmeel
2 eetlepels kokosmeel
1 theelepel bakingsoda
1 bakje mascarpone of -als je geen lactose wilt gebruiken- lactose-vrije roomkaas van Minus L. (verkrijgbaar o.a. bij Jumbo, 250 gram)
1 stokje vanille
2 eetlepels honing extra

Eventueel slagroom om te versieren (Minus L heeft ook lactose-vrije slagroom).

1. Verwarm de oven voor op 175 °C. Bekleed een springvorm van Ø 20-22 cm met bakpapier en vet de randen in met boter of olie. Neem een grote pan en een iets kleinere pan of kom om erin te hangen. Breng een laagje water aan de kook in de grote pan en hang er een kleinere in. De kleine pan/kom mag het water niet raken. Doe de 6 eieren, met de palmsuiker, de honing en de vanillesuiker erbij en klop met de mixer gedurende 8-10 minuutjes tot een schuimige massa.
Meng de amandelmeel met de kokosmeel en de bakingsoda. Neem de kleine pan uit de grote en voeg de amandelmeelmix beetje bij beetje toe. Spatel rustig door en zorg dat het meel niet klontert. Roer desnoods nog even met een garde.
Schep het mengsel in de bakvorm en bak gedurende 35 minuten op 175 °C. Als de wekker gaat, doe de oven uit en laat de taart dan 1 uur langzaam afkoelen. Eerst in de oven. Zet de ovendeur na 10 minuten op een kiertje (plaats een pollepel tussen de deur en de oven). Na 30 minuten zet je de deur nog verder open. Haal de taart uit de oven na een uurtje.
2. Als de taart volledig is afgekoeld, snij je hem overdwars door met een broodmes (houd de taart met 1 hand aan één kant tegen en begin met zagende beweging aan de andere kant te snijden).
3. Neem de roomkaas en doe deze in een kom. Meng met 2 eetlepels honing en het merg van 1 vanillestokje. Roer dit door elkaar tot een soepele massa. Smeer het op de eerste laag cake en leg de andere laag er bovenop. Garneer de taart met (zetmeelvrije!) slagroom of laat het weg.
(Tip: Lactosevrije slagroom van kokosmelk: zet een blikje volle kokosmelk (van fairtrade) een paar uur in de koelkast. Haal het blikje uit de koeling en draai het om. Maak het open. De waterige inhoud giet je af. De dikke room klop je met een mixer op tot pieken in een kom die je even daarvoor in de vriezer hebt gezet zodat deze erg koud is. Voeg wat honing, suiker en/of vanille-extract toe en klop nog eventjes).

Leave a Reply

