Elfen en trollen en sodabrood…

Op verzoek is hieronder een recept voor Iers Sodabrood. Dit (amandelmeel-)brood is gebaseerd op het recept van een traditioneel Iers grofkorrelig rond sodabrood, waarvoor in Ierland onder andere karnemelk als ingrediënt wordt gebruikt.
Karnemelk of yoghurtvarianten, en vooral aardappels en uien vormden jaren het standaardvoedsel van de boerenbevolking. In Ierland, op het platteland, maar ook op andere plekken in de wereld, wordt het Sodabrood door liefhebbers van traditionele broden tot vandaag de dag nog thuis gebakken. In allerlei varianten. Vroeger in een gietijzeren pan boven een vuurtje, tegenwoordig gewoon in de oven.
En tenzij je thuis een traditionele houtoven of buitenoven hebt, gaan wij dat ook gewoon in de oven doen.

In plaats van karnemelk nemen we voor dit brood onze eigen ‘traditionele’ 24-uurs huisyoghurt. Verdun deze met een klein beetje water tot karnemelkdikte. Als je geen yoghurt klaar hebt, kun je deze ook vervangen door 2 eetlepels appelazijn.
Je gebruikt verder een volle theelepel Baking Soda (natrium­bicarbonaat) dat in dit brood als rijsmiddel dient. Meng alles (precieze beschrijving recept onder aan pagina) straks voor een ambachtelijke touch met de hand en vorm een ronde, enigszins platte bol. Leg hem in een ronde vorm of gewoon, als een soort vloerbrood op bakpapier in het midden van een bakplaat.

Als de bol is gevormd trek je met een scherp mes een kruis over de bovenkant van het brood. Volgens het oude Ierse volksgeloof is het bedoeld om eventueel aanwezige elfjes uit het brood te laten ontsnappen. Je weet maar nooit of die in je brood zouden kunnen zitten. Ik voel een licht ‘Rien Poortvliet-gevoel’ op komen nu ik dit schrijf, hoewel ik moet toegeven dat je natuurlijk niets hebt aan elfen, trollen of kabouters in je boterham. Het effect van het kruis is verder dat het brood beter kan rijzen en niet scheurt tijdens het bakken.

Mijn variant van het brood bevat een Italiaanse mix van olijven, gedroogde of verse Italiaanse kruiden en een teentje knoflook. Je kunt ook een zoete variant maken met rozijnen, kaneel en honing.

Hier de basis:
275 gram amandelmeel
snuf zeezout
volle theelepel Baking Soda
Handje olijven, in stukjes of door de helft gesneden
klein handje gdroogde Italiaanse kruiden (of verse)
eventueel een teen knoflook, fijgeknepen
een kopje yoghurt, iets verdund met water of  2 eetlepels appelazijn
2 eieren
1 theelepel honing (dan wordt de korst wat knapperiger)

Verwarm de oven voor tot 180 C°.

1. Mix amandelmeel, zout, Baking Soda en kruiden in een kom
2. Mix in een andere kom de eieren, de honing en de yoghurt of  de appelazijn
3. Meng de droge met de natte ingredienten en voeg de stukjes olijf toe (eventueel de knoflook)
4. Kneed met de hand (niet te lang), leg het deeg in een ronde bakvorm of op bakpapier op de bakplaat en vorm een platte bol van een paar centimeter hoog. Trek met een scherp mes een kruis (niet te diep in het deeg)
5. Bak op 180 C° ongeveer 20 minuten. Doe de oven dan uit en laat het brood nog 10 minuten in de oven staan. Neem het brood uit de oven en laat het een half uur tot een uur afkoelen.

Lekker met (kruiden-)boter, olijfolie met knoflook, pesto of Franse kaas…

IMG_0086

4 thoughts on “Elfen en trollen en sodabrood…

  1. Dutchie says:

    Hallo,
    Leuk recept,ik heb idd al eens van Iers Sodabrood gehoord.
    Momenteel beperk ik heel erg mijn PUFA consumptie en ik vroeg me af of je toevallig ervaring ermee hebt of weet of een dergelyk resultaat ook.te mKen is met kokosmeel? Dat zou nl erg fyn zyn als ik een ‘brood’ zou kunnen bakken voor de kerst.:)

    • almondfigtree says:

      Ha Dutchie,
      Dank voor je bericht. Bakken met kokosmeel is echt anders dan bakken met amandelmeel zo heb ik ondervonden. Kokosmeel is veel droger. Ik heb een keer broodjes met kokosmeel gebakken maar die vond ik zelf niet de moeite waard. Ze waren veel te droog en niet echt lekker. Ik zal je het recept besparen. Tot nu toe vond ik alleen de cakejes van kokosmeel (zie receptenpagina) erg geslaagd.
      Ik begrijp -na een beetje Googelen- dat je minder meervoudig onverzadigde vetzuren in je baksels wilt hebben. Ik neem aan dat dat zo is omdat deze wat gevoeliger zijn voor oxidatie. Van voedingsexperts heb ik begrepen dat zolang je ervoor zorgt dat de temperatuur in de oven niet hoger komt dan 180 graden, weinig schadelijke verbindingen vallen te verwachten. Ik ben zelf niet deskundig genoeg op dat gebied maar veiligheidshalve houd ik mijn oven altijd tussen 150 en 175 graden met bakken.
      Ik heb nog ergens een recept voor luxe-broodjes met kokosmeel. Als deze wel de moeite waard zijn dan post ik het een keer. Overigens zijn er wel recepten te vinden op internet voor brood met kokosmeel maar meestal zit er in deze recepten ook banaan of pompoen, en daar moet je maar net tegen kunnen.
      Ik wens je (alvast ruim van tevoren) fijne dagen!

  2. Robin Schwab says:

    Wij maken het hier met havermout. Heerlijk zo’n vers broodje in de morgen! Havermout is beter voor mijn diabetes i.v.m. zijn langzame koolhydraten.
    vr.gr.Robin

    • almondfigtree says:

      Een vers broodje in de ochtend is heel fijn ja. Het gebruik van havermout is binnen het zetmeelvrij/arm dieet geen optie omdat het nogal wat zetmeel bevat. Daarom gebruik ik notenmeel, kokosmeel, lijnzaadmeel, zonnebloempittenmeel en dergelijke in mijn baksels.

Leave a Reply

