marsepein-cacao sneeuwballetjes

IMG_0607[1]
Sinterklaas…. Ik was er helemaal niet zo mee bezig dit jaar. De druk is eraf; de jongens ‘geloven’ er niet meer in. Wat een zaligheid…! Al hebben we besloten toch wat kleine cadeautjes te kopen en pepernoten in huis te halen. En dat vind ik stiekem best leuk.
De man met de witte baard en rode mijter schijnt er weer te zijn, al ben ik hem nog niet tegengekomen afgelopen week. Toen ik gister door de stad fietste, moest ik wel hier en daar een vrolijk figuur met geveerde pet ontwijken en de gedachte aan kruidnoten was er al weer snel.
Vorig jaar rond deze tijd heb ik ze zelf gebakken ( voor recept zie: https://almondfigtree.wordpress.com/2012/12/03/sint/ ).

Deze week heb ik marsepeinballetjes gemaakt. Maar ik ontkom er niet aan om ook weer kruidnootjes te bakken. De helft van de aanwezigen hier haat marsepein namelijk, de andere helft -inclusief ondergetekende- is er gek op.

Hieronder het recept:

neem 200 gram blanke (ontvelde) amandelen. Maal deze in de keukenmachine. Doe dit, als je machine of blender moeite heeft met het malen van harde dingen, in twee of drie gedeeltes. Voeg 2-3 eetlepels honing toe en meng nog even. Als dit te zwaar is voor de machine, haal de massa er dan uit en meng verder in een kom. Als de massa te droog is, doe je er een eetlepel water bij.
Roer er een dessertlepel vanille-essence door en eventueel nog wat honing of stevia als je de smaak niet zoet genoeg vindt.
Doe wat pure cacao op een bordje en rol met de hand kleine bolletjes die je daarna door de cacao haalt. Je krijgt er vieze plakhanden van maar is dat erg? Neu…
IMG_0606[1]

Leave a Reply

