Olé !

IMG_0695[1]Wij zijn al in de lente-stemming. Wat zeg ik?! De zomer mag wat mij betreft morgen al beginnen en dan doorlopen tot laten we zeggen eind oktober. Met een heerlijk Indian Summer einde. In mijn gedachten zie ik me al ergens aan de waterkant zitten. Boekje erbij, glaasje drinken, hapje of wat…. Maar laten we niet verder afdwalen…
Hoewel de vogels en sommige bomen en struiken het zo te zien wel met mij eens zijn. In de binnentuin hier is een vogelechtpaar aan het nestelen. Verderop in de gracht zwemt een vrolijk jong zwanenechtpaar rond. Dat ze vrolijk zijn weet ik omdat ik ze zonder gevaar voor eigen leven met de hand kan voeren.
De roos van de buurvrouw lijkt voor de zoveelste keer dit jaar in de knop te staan… Is het een wonder dat mensen de winter dan maar gewoon willen overslaan?

Om fijn bij het thema aan te sluiten, heb ik een Spaans gerechtje gemaakt dat zich zeer goed laat combineren met een glaasje rosé. Een Spaanse asperge tortilla. Een soort dikke gevulde omelet die zich mag vergelijken met een hartige taart. Niet te verwarren met de Mexicaanse tortilla’s waarmee men een wrap-achtige pannenkoek bedoelt.

In de meeste Spaanse tortilla’s gaat aardappel. Maar dat gaan we natuurlijk niet gebruiken. In plaats van blokjes aardappel kan je in dit gerecht heel goed blokjes knolselderij gebruiken. Verder heb ik wat ham, kaas, asperges en ui als vulling gebruikt. Het eindresultaat was een heerlijk hartig hapje dat niet onderdoet voor zijn aardappelvariant.
¡Buen provecho!

Recept Spaanse knolselderij asperge-tortilla:

ongeveer een halve knolselderij, in blokjes gesneden
2 handjes kleine groene asperges, harde uiteindes eraf gesneden
1 ui, fijngesnipperd
2 teentjes knoflook, uitgeknepen
2 à 3 plakjes slagersham of prosciutto of parmaham, fijn gesneden
50 gram geraspte oude kaas
5 eieren
peper en zout, eventueel wat gedroogde kruiden als tijm, oregano en basilicum.

Kook de blokjes knolselderij in 8 minuten beetgaar. Schep de blokjes met een zeef uit het hete water en blancheer de asperges dan nog even 3 minuutjes. Laat de groenten goed uitlekken.
Neem een wat diepere koekenpan met een anti-aanbaklaag (ik heb er ééntje gebruikt met een doorsnede van 24 cm) en bak daarin de blokjes knolselderij aan in wat boter of olie, voeg de ui en de knoflook toe en als laatste de ham.
Klop de 5 eieren los in een kom en meng dit met de geraspte kaas, wat peper, zout en eventueel wat kruiden. Giet het mengsel over het knolselderij-mengsel in de pan.
Leg de asperges er in een cirkelvorm bovenop en druk ze een beetje in het ei-mengsel.

Dek de pan af met een deksel of met wat aluminiumfolie en laat deze nog 20 minuten op een laag pitje staan zodat het ei kan stollen.
Laat de tortilla wat afkoelen voordat je hem in puntjes snijdt. Hij is zowel lauwwarm als koud lekker.

-Voor de variatie zou je ook gedroogde tomaatjes, olijven, ansjovis, fetakaas of lente-ui kunnen toevoegen…..-

Leave a Reply

