Koekje van eigen deeg

IMG_0738[1]
Vanmorgen moest ik naar de tandarts. Mijn tandarts zit in een dorp naast mijn stad. ‘Waarom,’ vraag jij je af, ‘kies jij een tandarts uit in een dorp naast jouw stad en niet ín jouw stad’.  Datzelfde vroeg ik mij ook af gedurende mijn fietstocht. Helemaal toen het zachtjes maar onmiskenbaar begon te regenen.

Vandaag heb ik nog twee pogingen gedaan om ergens droog naartoe en vandaan te fietsen. Deze mislukten jammerlijk.

Nu is er één ding erger dan een dag fietsen door de regen. En dat is twee dagen fietsen door de regen. Ook gister kwam ik al als een verzopen kat met uitgelopen mascara aan op mijn plek van bestemming. Dat vond ik niet leuk. En dus heb ik vandaag – zo vind ik zelf- recht op troost in de vorm van zelfgebakken koekjes. Het recept is gebaseerd op het bekende Amerikaanse recept voor Snickerdoodles, zachte (kaneel-)suiker koeken. In dit recept zit echter niet erg veel (tafel-)suiker. Het meeste zoet komt van de rijpe bananen. Mijn tandarts zou er blij van worden.

Koekjes met kokosmeel en oude bananen (ongeveer 10 stuks. Niet voor beginners):

Zet de oven op 175 °C .

Neem 2 oude (erg rijpe) bananen en prak ze fijn. Meng dit met 2 eieren. Voeg 2 theelepels vanille-essence toe en 2 theelepels appelazijn. Doe dan nog 2 theelepels honing erbij. Smelt 3 grote eetlepels kokosolie au bain marie of in de magnetron en roer door het mengsel.

Doe in een andere kom 50 gram kokosmeel. Schep er een theelepeltje gezeefde bakingsoda door en meng goed. Voeg eventueel een theelepel kaneel toe.

Meng de droge met de natte massa en zorg ervoor dat er geen klonten in zitten.
Neem 40-50 gram van een reep bittere chocola en hak deze in kleine stukjes. Meng deze door het deeg. Als je deeg wat erg droog lijkt klopt dat want kokosmeel zuigt erg veel vocht op. Je kunt nog een eetlepel water (niet meer) toevoegen als het deeg je erg droog lijkt.
Neem kleine handjes deeg en druk deze een beetje plat op de met bakpapier beklede bakplaat. Bak ze in 20 minuten bruin. Laat ze eerst volledig afkoelen voordat je ze gaat eten. Het is een lekkere koek met een binnenkant die een beetje naar cake neigt.

IMG_0733[1]

Leave a Reply

