Tonijnkoekjes.

IMG_0774[1]Gisteravond hebben we tonijnkoekjes gegeten. Gecombineerd met roerbakgroenten en kastanjechampignons en quinoa (hoewel het zetmeel bevat, kan ik tegenwoordig af en toe een klein beetje quinoa eten, mits 24 uur geweekt en goed gaar gekookt.).
Dit gerecht is simpel maar lekker. De kids zijn er dol op.

De viskoekjes zijn koud ook goed te eten, bijvoorbeeld bij de lunch. Maar ze doen het ook goed als borrelhapje.

Recept tonijnkoekjes (ong. 16 stuks, vier personen):

2 blikjes tonijn in olijfolie
1 ei (als je het mengsel te droog vindt, voeg dan een ei toe)
2 lente-uitjes, in fijne ringetjes gesneden
klein sjalotje, in fijne stukjes gesneden
een kwart tot een half rood pepertje, in fijne stukjes gesneden
snufje peper en zout
klein handje verse koriander, gewassen en in stukjes gesneden (of een theelepel korianderpoeder).

Laat de blikjes tonijn een beetje uitlekken en doe de tonijn samen met alle andere ingrediënten in een kom. Meng goed.
Verhit een grote koekenpan en doe er wat olijfolie of kokosolie in om te bakken.
Maak met twee eetlepels eivormige ‘koekjes’ van het tonijnmengsel. Leg deze in de pan en druk ze een beetje plat. Bak deze aan beide kanten goed bruin.

Let er bij het omkeren op dat ze niet breken. Gebruik bijvoorbeeld twee spatels om de koekjes te keren, waarbij je de ene onder het koekje plaatst en met de andere het viskoekje opvangt.

Geniet!

Advertisements

3 thoughts on “Tonijnkoekjes.

  1. Nele says:

    Beste, je schrijft dat het met quinoa is maar bij de ingredienten staat dit niet vermeld, hoeveel heb je er dan van nodig? Zou dit graag eens maken vandaar.

    • almondfigtree says:

      Ha Nele,
      de tonijnkoekjes hebben we gegeten met quinoa en roerbakgroenten als begeleidende gerechten. Het is dus niet de bedoeling dat de quinoa in de tonijnkoekjes-mix gaat. De ingredienten zoals ze vermeld zijn, zijn dus nodig voor het maken van slechts de koekjes. Je kunt de tonijnkoekjes met vanalles combineren, groenten, als snack met een pittige saus of met (zetmeelvrije) noodles.. Zie ze als vervanging voor een vleesgerecht of een ander visgerecht. ALs je met quinoa wilt werken; doorgaans heb je 50-70 gram ongekookte quinoa per persoon nodig of bestudeer gewoon de aanwijzingen op de verpakking.
      succes!

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s