groene ontbijtsmoothie

IMG_0804[1]
Zie je hem, zich enigszins verdekt opstellend tussen het groen? Het is de groene smoothie. Meer specifiek: de groene ontbijtsmoothie. Voorheen een zeldzaam voorkomende creatie van de natuur maar tegenwoordig steeds meer gezien in Nederland. ‘T is een prachtexemplaar, deze smoothie.

Benader hem vriendelijk en rustig. Dan laat hij zich makkelijk vangen in een groot glas. Zijn lichtgroene kleur verraad zijn frisgroene smaak. De zachte textuur herbergt een scala aan vitamine- en vezelrijke vruchten en groenten.
De zachte frisgroene ontbijtsmoothie: een groen begin van de dag!

Recept groene ontbijtsmoothie (zeker genoeg voor 2 zeer volle glazen):
neem
1 rijpe banaan
een dessertlepel kokosolie (kokosolie helpt bij de vertering, bevat goede vetten, geeft energie. Toevoeging d.d. 28-04-2014)
1 biologische courgette
1 biologische appel
een handje peterselie
1 glas water

Schil de banaan en breek hem in vier stukken. Doe deze in je blender.
Was en snij de courgette in stukjes. Voeg deze bij de banaan.
Was en snij de appel in vieren. Verwijder het klokhuis. Doe ook deze partjes in je blender.
Neem een handje peterselie en gooi dit bovenop de rest in de blender. Voeg tenslotte een groot glas koud water toe en blenden maar!

Ik zet de blender eerst op de ‘ice-crush’-stand. Die zorgt ervoor dat de grote stukken snel klein worden gemalen. Daarna laat ik hem even op de smoothie-stand draaien tot ik een mooie egale smoothie heb.

Banaan geeft energie. Bananen bevatten diverse vitaminen en mineralen. Zo zit er in 100 gram verse banaan ongeveer 88 mg kalium, 8,7 mg vitamine C en verder tryptofaan, magnesium en seleen. Oudere (rijpe, gespikkelde) bananen hebben hun zetmeel al omgezet in fruitsuikers. Dat maakt ze redelijk veilig om te gebruiken bij het zetmeelarm dieet.
Appel zit vol pectinevezels die goed zijn voor de darmwerking. Appels vormen een rijke bron aan zogenaamde bio-actieve stoffen, die door hun anti-oxidatieve werking belangrijk zijn bij het voorkomen van allerlei ziektes zoals kanker, hart- en vaatziekten en diabetes type 2 (suikerziekte).
De courgette zit vol goede mineralen en vitaminen, ondere andere heel veel bèta-caroteen, foliumzuur en kalium. Het gewone keukenkruidje peterselie werkt ontstekingsremmend, bloeddrukverlagend en helpt vechten tegen kanker (zie de publicaties van o.a. David Servan-Schreiber: Antikanker).

De groene kleur van de smoothie komt met name van de chlorofyl uit planten. Deze stof werkt afvalstoffen weg uit je lichaam door ze aan zich te binden en helpt dus bij het schoonmaken van je lichaam.

Geniet!

Tip: drink je smoothie of greenjuice niet te koud. Gebruik ze -vooral ‘s morgens wanneer je spijsvertering nog op gang moet komen- op kamertemperatuur, en klok ze niet gehaast naar binnen. Elke keer een paar slokjes en dan even wegzetten is beter.
Als je merkt dat je last krijgt van rauwe voeding, smoothies of groene sapjes, zich uitend in een opgeblazen gevoel, last van windjes (of jouw huisgenoten hebben last van jouw windjes) neem dit soort voeding dan niet elke dag of gebruik ze als aanvulling, niet als hoofdvoeding. Gebruik ze in kleinere hoeveelheden en voeg goede vetten toe (goede olijfolie of coldpressed kokosolie) en/of yoghurt om de vertering te bevorderen. Het kan zijn dat je darmen wat moeten wennen.
Bij kramp, misselijkheid of andere nare reacties: stop voorlopig met rauwe en groene experimenten. Jouw lichaam wil liever warme, gekookte, gesmoorde, gestoomde of geroerbakken groentes. Luister naar je lijf. Wees lief voor je darmpjes. Ze zullen je dankbaar zijn.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s