lijnzaadfocaccia voor stoere mannen en vrouwen

 

IMG_0945[1]

Je doet dus zwaar lichamelijk werk. Je hebt net te horen gekregen dat je Bechterew hebt. Of reumatische artritis. Of Crohn. Of je hebt allerlei onverklaarbare klachten aan je darmen en je gewrichten en je huisarts weet het ook niet meer. En jij ook niet.

Je hebt iets gehoord over een zetmeelvrij dieet. Geen brood meer dus. Tja…
Maar je moet wel elke dag naar je werk… Mensen in en uit bedden tillen, kasten in en uit huizen dragen, mensen masseren, kleden, hun wonden verzorgen.
Lang staan want je bent kapper. Lopen, bukken, tillen, bikken, zagen, timmeren, stuken, sjouwen, machines bedienen, elke keer dezelfde bewegingen maken, pakketten bezorgen… hou maar op, schei uit. Met zo’n rug. Met zulke gewrichten. Je vraagt je af hoe lang je het nog volhoudt.

‘Maar ho-ho, ik heb het ook niet makkelijk hoor’, zegt de kantoormedewerker. ‘Ik zit de hele dag in een rothouding aan een bureau dat niet op mijn hoogte is afgesteld omdat ik van mijn werkgever ‘flex’ moet werken. Dus elk kwartier probeer ik heel flex ongezien m’n rug te stretchen totdat een officemanager, die ook niet van gisteren is, heel subtiel vraagt of zij misschien koffie voor je kan halen nu ze toch gaat…
En wat denk je van het feit dat ik elke dag drie kwartier moet staan in de trein omdat er weer geen plek is om te zitten. Tegen de tijd dat ik op mijn werk aankom ben ik al kapot.

Het advies van de huisarts is om maar ontstekingsremmers te gaan slikken. En je zere lijf in te smeren met Voltaren. Of Spiroflor van VSM. Maar ‘t helpt niet voldoende.

En dan zegt zo’n meiske op internet dat zij een dieet doet tegen Bechterew en dat dat helpt. Dat je gewoon geen brood mee moet nemen voor je lunch. En dan zeg jij: ja, leuk maar ik doe lichamelijk zwaar werk dus ik kan niet leven op een halve paprika en een amandelmuffin. Geheel terecht natuurlijk.
En de kantoormensen roepen: ‘Ja hallo: al mijn collega’s mogen wel een tosti ham-kaas uit de kantine en ik moet het zeker doen met een blaadje sla!’. Dank-u-de-koekoek!

Wees gerust.

Almond&Figtree hebben er wat op gevonden: een zetmeelvrij platbrood voor de stevige eter! Heel makkelijk om te maken.  Je kunt het op voorraad maken en invriezen.
Speciaal voor de harde werker! De calorieverbrander! Maar ook voor de dossiertijger! De kantoorrakker. En vooral de lekkere bekjes met Bechterew onder ons die naar hun werk moeten, wél willen diëten, maar zich daarvoor niet in honderd bochten willen wringen. En gelijk hebben ze.

Almond&Figtree presenteert (tromgeroffel): het lijnzaad focacciabrood. Tadaaaah.
Het vult. Makkelijk om mee te nemen naar je werk. Het is te gebruiken als sandwichbrood en er zit geen zetmeel in. Geen greintje. Mooi toch?

Nou wat zeg je daarvan?

IMG_0943[1]IMG_0946[1]Bacon-lettuce-tomato -okay mét kip dan- op lijnzaadfocacciabrood. Mjammie. En een broodje kaas, mayo en paprika.

Recept lijnzaadfocacia.

Dit brood wordt focaccia genoemd omdat het wordt gebakken in de vorm van een Italiaans platbrood. Ik maak een platte rechthoekige ‘koek’ die je na het bakken in vierkantjes kan snijden of in welke vorm dan ook.
Je kunt er sandwichbammetjes van snijden, ze gebruiken voor toast, voor een broodje hamburger etc etc. Het is zacht, vullend en smakelijk brood. Zeker als je gedroogde kruiden, knoflook, tomaat of geraspte kaas en pitjes door het deeg roert.
Gemaakt van lijnzaad is dit brood dus graan- en zetmeelvrij. De koolhydraten die erin zitten zijn bijna geheel in de vorm van vezels, dus goed voor de stoelgang en het vult als een tierelier. Lijnzaad bevat omega 3, vitaminen en mineralen, goede vezels dus, én is low-carb.

Benodigheden:
1 cup (125 150 gr) lijnzaad, zelfgemalen (bij voorkeur blond lijnzaad). Maal het lijnzaad fijn met een keukenmachine of koffiemolentje. Maal tot meel. Gebruik geen gebroken lijnzaad want dat neemt het vocht niet voldoende op.
half theelepeltje baking soda
snuf zout
handje gedroogde kruiden
2 handjes pompoenpitjes
3 geklutste eieren
50 ml water
35 ml goede olijfolie
dessertlepeltje appelazijn of citroensap
halve eetlepel honing of ander zoetmiddel (dit zorgt voor een goede korst)

Verwarm de oven voor op 175 graden.
Meng de ingrediënten goed. Laat het deeg 2 minuten staan om dikker te worden. Niet langer want dan wordt het lastig om het goed uit te spreiden op je bakplaat.
Stort het deeg op de met bakpapier beklede bakplaat uit tot een rechthoek van één of anderhalve centimeter dik.
Bak het gedurende 20 minuten. Het brood is gaar als je de bovenkant met je vinger indrukt en het terug veert.
Laat het brood volledig afkoelen voordat je het gaat snijden. Je kunt in plaats van een mes, ook een spatel gebruiken.

IMG_0923[1]IMG_0926[1] IMG_0933[1]IMG_0936[1]

2 thoughts on “lijnzaadfocaccia voor stoere mannen en vrouwen

  1. wien says:

    Heb je recept gemaakt maar het is mislukt. Ik heb in de plaats van echt gemalen lijnzaad zoals jij schreef, gebroken lijnzaad gebruikt. Maar dan is de hoeveelheid vocht die je dient toe te voegen te veel. Resultaat een soort lijnzaad omelet ;-). Ik probeer het eens opnieuw want heb een oude koffiemolen gekregen van mijn moeder. Bedankt voor je receptjes !!! Doe zo verder, je helpt er veel mensen mee.

    • almondfigtree says:

      Hallo, welkom hier!
      Leuk dat je het recept hebt geprobeerd. Zo’n ‘lijnzaad omelet’ lijkt me ook niet echt lekker ;). Het is inderdaad niet voor niets dat ik lijnzaadmeel aanraad omdat fijngemalen lijnzaad heel veel vocht opneemt. En dan wordt het een soort deeg waar je goed mee uit de voeten kunt. Ik zou zeggen: probeer het nog eens. Met die koffiemolen moet het zeker lukken!
      Dank voor je lieve bericht. Ik ga zeker door! Groeten Judith.

Leave a Reply

