Zetmeelvrij op vakantie

IMG_1075[1]Waar ik nog het meest tegenop heb gezien de afgelopen jaren, is op vakantie gaan. De vraag is immers: hoe houd je je in de vakantie een beetje fatsoenlijk aan je dieet? Het staat of valt natuurlijk met de vraag waar je naartoe gaat, wat de lokale keuken allemaal biedt en hoeveel je bereid bent te willen improviseren.

Dit jaar gingen we naar een Chambres d’hotes in de Bourgogne. Ontbijt en diner zou worden verzorgd door Hetty, onze gastvrouw. Voor de lunch zouden we zelf zorgen.
Eten bij een ander is altijd spannend. Ik had die mevrouw dan wel verteld dat ik geen zetmeel eet, en zij had terug gemaild dat dat geen enkel probleem was, maar je weet maar nooit of iemand een beetje uit de voeten kan met dit rare dieet van mij.

Ik zal het iemand niet snel kwalijk nemen als ik per ongeluk iets geserveerd krijg met granen of meel erin. Het uitleggen van het hoe en waarom van dit dieet is namelijk niet altijd eenvoudig gebleken. Ik ben regelmatig teleurgesteld in toch ook niet de slechtste en goedkoopste restaurants. Daartegenover staan ontelbare goed bedoelde en vaak ook  uitstekend gelukte creaties van anderen die ik wel heb kunnen eten.
Toen ik een tijdje bezig was met dit dieet, ging het me opvallen dat échte kookfanaten met pure ingrediënten koken, zonder al te veel fratsen. Puur eten zoals het bedoeld is, zonder E-nummers, toevoegingen, kunstjes en afleiding. En daarmee kom ik met mijn dieet een heel eind.
IMG_1131[1]Maar goed, je leert niks te verwachten. Zoals altijd had ik dus toch van alles aan basisvoeding meegenomen. Gewoon voor de zekerheid. Een kleine afsluitbare kan 24-uurs yoghurt, een noten-vruchtencake, zetmeelvrije repen, gedroogd en vers fruit, noten en blokjes oude kaas. Want het laatste wat je wilt is met rugpijn en een lijf als een plank je vakantie doorbrengen.
IMG_1072[1]IMG_1132[1]Ik heb mijn eigen eten eigenlijk niet nodig gehad. Het was voor het eerst in twee-en-een-half jaar dat ik zonder mijn eigen spullen had kunnen doen. Hetty, onze vriendelijke en zeer attente gastvrouw had de moeite genomen om speciaal voor mij een notenbrood te laten bakken door een vriendin van haar (recept verderop). Wij waren aangenaam verrast. Haar brood smaakte fantastisch.

Avond aan avond kookte onze gastvrouw voor ons de sterren van de hemel. Het ene gerecht nog smakelijker dan het andere. Met oog voor detail wist ze ons elke keer weer een mooie zetmeelloze maaltijd voor te zetten. Zo genoten we onder andere van huisgemaakte soepen, een gecaramelliseerd Bourgondisch kippetje met sjalotjes en gebakken witlof, een taartje van ganzenleverpaté, appel en bietjes, met coquilles gevulde zalm, aubergine met gehakt uit de oven en met kruiden gevulde forel.  ‘Dit is pas vakantie,’ dacht ik, ‘eindelijk hoef ik me eens niet druk te maken over wat ik wel en niet kan eten…’.
Op een bepaald moment kwam onze gastvrouw met een door haar zelf gemaakt hartig notenbrood aanzetten. Echt heel goed. Lekker met boter of kaas. Of zo, zonder iets erop (ook dat recept vind je verderop).

IMG_1092[1]IMG_1135[1]Gewoon stokbrood voor Ger en hartig notenbrood voor mij gemaakt door Hetty.

IMG_1136[1]Salade rouge: carpaccio van bietjes, tomatensalsa en aardbeien met een dressing van zoete balsamico en munt.
IMG_1141[1]‘cappuccino’ van mirabellen, dikke room en vlierbessensap.

En zo genoten wij heerlijk van een paar ontspannen dagen in en rondom onze gîte. Van het uitzicht, de omgeving, van het met brocante ingerichte huis, van het weer, van de schone lucht en van de culinaire en zeer esthetisch verantwoord gerangschikte verrassingen op ons bord.

En ook de honden genoten. De één hield zich bezig met het rollen in – en opeten van – konijnenkeutels en de ander met het zorgvuldig slopen van dennenappels. Als ze uitgehobbyd waren, lagen ze met half gesloten ogen op het gras in het zonnetje. Welke hond houdt er niet van…
IMG_1123[1]maffe hond…

En zo waren wij viertjes even helemaal in ons element. En onze gastvrouw ook, in haar prachtige Franse huis met dikke muren en heerlijke woonkeuken. Zij bleek een echte aanhanger van puur eten. ‘Met eten moet je niet te veel rommelen,’ zei Hetty terwijl ze onze leeggesmikkelde borden uithaalde. En zo is het maar net!

IMG_1088[1]Voor meer informatie over logeren in de Bourgogne en adresgegevens dit soort Chambres d’Hotes door heel Frankrijk, zie:
http://www.charmelogies.com/province/frankrijk/3/Bourgogne/40
http://www.chambresdhoteswijzer.nl/
http://www.chambresdhotes-info.nl/


recept zoet oernotenbrood:

600 gram gemengde noten (hazelnoten, walnoten of amandelen, fijngemalen of gehakt)
6 eieren
flinke scheut olijfolie
snufje zout
2-4 eetlepels geraspte kokos
als vulling: paar handjes gedroogde vijgen, abrikozen of dadels, in stukjes gesneden. In het brood dat ik kreeg zaten onder andere hele gedroogde goji-bessen. Dit geeft het brood een gezellig uiterlijk.
Eventueel nog 1-2 eetlepels honing als je van echt zoet houdt.

Verwarm de oven voor op 170 graden.
Klop de eieren los.
Voeg de kokos en de vulling van noten en vruchten toe.
Doe alles in een beboterd cakeblik en dek dit af met aluminiumfolie.
Zet het blik in de oven en bak het brood eerst 40 minuten. Verwijder daarna de folie en laat het brood nog eens 40 minuten bakken (in totaal dus 80 minuten).


Recept hartig hazelnoten-amandelbrood:

200 gram ongebrande hazelnoten, grof gehakt
200 gram amandelen, fijngemalen of gewoon amandelmeel uit de winkel
2 uien, zeer fijngesneden
2 teentjes knoflook, fijngesneden
2 eetlepels olijfolie
3 eieren
een klein handje salie
een klein handje peterselie, fijn geknipt
beetje zout en peper

Verwarm de oven voor op 175 graden.
Verhit een pan en bak de ui ongeveer 3 minuten zonder olie, schep om.
Voeg de knoflook en de olijfolie toe.
Meng de fijngemalen amandelen of de amandelmeel met de salie en de peterselie.
Maal de hazelnoten grof of hak ze grof en meng ze met het amandelmeel-mengsel.
Meng de eieren met het mengsel.
Voeg peper en zout toe.
Bekleed een cakevorm met bakpapier en schep het mengsel erin. Dek af met aluminiumfolie.
Zet het brood ongeveer 45 minuten in de voorverwarmde oven.
Verwijder dan het folie en bak nog 25 minuten. Kijk of het brood gaar is door er satéprikker in te steken. Als deze er droog uitkomt is het gaar.

Als je een kleine versie wil maken van dit brood in een klein cakeblik: neem de helft van de ingrediënten. Bak 25 minuten met folie en dan nog eens 15-20 minuten zonder folie.
Je kunt dit brood warm of koud eten.

Leave a Reply

