What I had for lunch today…

IMG_1261[1]Crêpe-wrap (dat rijmt) gevuld met geitenkaas-koriandersmaak van de Appie, stukjes avocado, tomaat, rode ui en een dressing van mosterd, honing en mayonaise (in gelijke delen).

Vanmiddag heb ik geluncht met één van de wraps die ik had gemaakt volgens het recept uit Danielle Walkers’ bestseller-boek: Against all Grain. ( http://www.bol.com/nl/p/against-all-grain/9200000011318468/).
Ik heb het boek onlangs voor mijn verjaardag gekregen. De titel doet al vermoeden dat de schrijfster alles doet om graan te vermijden. Dat treft; want dan doen wij ook.
Er staan zo’n 150 glutenvrije, graanvrije en melkproductvrije recepten in. De schrijfster hanteert een Paleo kookstijl. Leuk boek, do-able recepten en mooie sprekende foto’s. Hier en daar gebruikt ze echter wel aardappelen -die kunnen wij natuurlijk niet eten vanwege het zetmeel- maar dat moeten we haar maar vergeven.

De wraps die ik hiervoor wel eens maakte aan de hand van recepten op internet, waren meestal niet om over naar huis te schrijven. We laten even in het midden aan wie dat lag: het recept of mijn kookkunsten. Ze waren te droog, te niet vouwbaar, te ei-ig, te verbrand, te smakeloos, te dik of te melig. Soms zat er zelfs een gat in. Zie daar maar eens een vulling in op te vouwen.

Dit recept van mevrouw Walker is… mwah, best okay. De crêpe, die zij dus ook als wrap gebruikt, is aardig goed weg te kauwen. Kan nóg een ietsiepietsie minder ei-ig vind ik. Dus als iemand een goede tip heeft hoor ik het heel graag. Die van mij waren iets goudbruiner en dikker dan die van de schrijfster denk ik, maar nog prima vouwbaar.
De volgende keer doe ik wat specerijen als geroosterde komijnzaadjes, kurkuma, koriander, knoflookpoeder etc. door het beslag. Dan proef je de ei-smaak misschien helemaal niet meer.

Het fijnste aan deze wrapjes is dat je ze heel goed kunt invriezen. De avond voor gebruik haal je ze uit de vriezer en leg je ze in de koelkast. Zo heb je volgende dag een prima basis voor een lunch of voor je roerbaksels.
Je kunt dus prima een hele batch in één keer maken en ze heerlijk in de vriezer smijten voor die dagen dat je echt niet weet wat je moet eten: groenten en kipje roerbakken, tamarisaus erover. In de wrap. Klaar. Eet smakelijk.

Deze wraps of crêpes laten zich, als je ze dun genoeg maakt, ook prima gebruiken voor een zoet dessert. Vul ze bijvoorbeeld met ijs, vruchten en room. Of banaan en chocoladesaus…Yummie.

Recept Crêpes/wraps (8 tot 10 kleintjes. Pan 20 cm Ø):

ingrediënten:
6 eieren
240 ml (1 cup) amandelmelk (ik heb kokosmelk gebruikt, dat ging ook prima)
3 eetlepels kokosmeel, gezeefd
2 theelepeltjes kokosolie, gesmolten, voor in het beslag en nog een beetje voor in de pan
een snuf zout.

Meng alle ingrediënten in een kom. Laat deze 10 minuten staan zodat het vocht een beetje opgenomen kan worden.
Verhit een pannenkoekenpan of crêpepan op middelhoog vuur.
Smelt wat kokosolie in de pan en zorg dat de bodem en de randen van de pan ook ingevet zijn.
Giet 60 ml beslag per keer (1/4 cup) in de pan en draai deze rond totdat het beslag goed verspreid is over de gehele bodem. Maak eventuele gaatjes dicht met extra beslag.
Bak één kant gedurende 1 minuut, totdat de randjes op gaan krullen. Draai de crêpe voorzichtig met een spatel om en bak de andere kant nog 15 seconden.
Bak het beslag op en zorg ervoor tussendoor voldoende kokosolie in de pan te doen voordat de crêpes beginnen te plakken.

Leave a Reply

