10 dingen die een flare kunnen triggeren…

vee-en-onweersluchten-noarderleech-43209Voor wie de food- and healthblogs en de laatste stand van zaken op het gebied van gezonde voeding een beetje heeft gevolgd de afgelopen jaren, mag het geen verrassing zijn dat zetmeelrijke en glutenrijke producten en potentieel allergene zaken als lactose, caseïne, soja, bepaalde noten en zaden, steenvruchten of groenten uit de nachtschade-familie problemen kúnnen veroorzaken bij daarvoor gevoelige personen of mensen met een auto-immuunaandoening. In hoeverre je rekening daarmee moet houden in je voedingspatroon, is een kwestie van ondervinden.
Bij Bechterew moet je in ieder geval geen zetmeel eten. Er zijn echter nog meer zaken om rekening mee te houden als je deze ziekte hebt of een andere vorm van ontstekingsreuma. Hieronder volgt een opsomming van dingen die wel invloed op je lichamelijke conditie kunnen uitoefenen maar waarvan je dat misschien niet verwacht.


1. Weersveranderingen.

Koude en vochtige omstandigheden veroorzaken meer pijn en stijfheid bij reumapatiënten. Warme en droge condities zorgen voor een betere doorbloeding van het lichaam en een verlichting van reumaklachten.
Wanneer de luchtdruk snel daalt en wanneer het onweert worden de reumaklachten ernstiger. (toevoeging 2-6-2017: ) Mijn ervaring is, dat ook een snelle opwarming van het weer en een hittegolf bijvoorbeeld, meer pijn kan veroorzaken. De conclusie is dus: een plotselinge of snelle verandering van de luchtdruk zorgt voor meer pijn. Of dit nu van warm naar koud is of andersom.
Die luchtdruk-theorie gaat ook op bij het re
izen per vliegtuig. De luchtdruk in de cabine is anders dan beneden op de grond. Hou er rekening mee dat een reisje per vliegtuig je een paar dagen meer pijn kan opleveren tot een totale terugval in klachten. De reuma weersverwachting laat zien of naar aanleiding van het weer meer of minder pijn valt te verwachten (http://www.weeronline.nl/Reuma/Nederland/135 ).

Vooral gewrichten die in het verleden al ontstoken zijn geweest, kunnen onder invloed van het weer gaan opspelen en (stekende) pijn geven. Naast onweer, geeft ook regen of regen op komst mij meer pijntjes. Wees er dus op bedacht, dan word je er niet zo door overvallen.

2. Een onverwachte klap of druk op je rug, een val, een schok.
Een onverwachte schok kun je met een soepel lijf nu eenmaal beter opvangen dan met een stijf en door ontstekingen belast lichaam. Plotselinge klappen op je nek of rug, zoals die tijdens een noodstop in het verkeer, kunnen nare flare-achtige pijn opleveren. Logisch, zou je zeggen: iedereen kan een whiplash opdoen. Maar als je al een kwetsbaar lijf hebt, kan hard op de rem trappen je net even wat sneller blesseren dan een ander. Anticipeer dus extra in het verkeer. Ook als je op de fiets bent. Rem op tijd en met beleid. Als je meerijdt met een ander, vraag dan of ze een beetje rekening met je willen houden.
Ook struikelen, een misstap doen, een trede missen op een trapje, achteruit stappen, uitglijden, met je voet van je trapper glijden als je op de fiets bent, het zijn maar voorbeelden van lullige bewegingen die vervelend kunnen aflopen. Ik weet er alles van. Leer jezelf wat voorzichtiger te zijn, kijk achter je voordat je een stap achteruit doet, bewaak je evenwicht goed en neem de tijd voor alles.


3. Te veel (geraffineerde) suikers in één keer.

Suiker bevat geen zetmeel maar is een bedrieglijke disaccharide. Sommigen hebben geen moeite om die af te breken, anderen kunnen slechts een beetje of helemaal geen suiker eten zonder een opgeblazen gevoel te krijgen of zelfs pijn in de gewrichten.
Als suiker wordt verwarmd en omgevormd wordt tot karamel, is het zeker lastiger af te breken.
Suiker heeft een beschadigend effect op het immuunsysteem en is ontstekingsbevorderend. Om suiker te verteren worden andere voedingsstoffen uit het lichaam verbruikt, zoals bijvoorbeeld magnesium en andere belangrijke voedingsstoffen (Natasha Campbell McBride, Gut and Psychology Syndrome, pag. 111-112). Dit kan dus ook nog eens leiden tot tekorten.
Suiker is ‘all around us’. Als je bedenkt hoeveel producten met toegevoegde suikers mensen eten, van frisdranken tot en met beleg, en hoeveel koolhydraten uit zetmeelproducten daar gemiddeld nog aan worden toegevoegd, is het eigenlijk geen wonder dat pre-diabetes en diabetes zo veel meer voorkomt, zelfs al bij kinderen.

4. Te veel of te intensief sporten, te veel tillen, te lang achter de computer zitten, repeterende bewegingen maken, te veel doen in het huishouden.
Loop jezelf niet voorbij’ is eigenlijk de boodschap hier. Natuurlijk is het goed om in beweging te blijven, zeker bij een ziekte die maakt dat je snel verstijft. Maar overdrijf het niet.
Ik kan prima wandelen, fietsen of een yogasessie doen. Een lichte les volgen of een paar lichte fitness-apparaten bedienen in de sportschool gaat ook nog, maar ik moet geen uur aan allerlei brute apparaten gaan hangen en gaan gewichtheffen, want dan voel ik me 2 dagen moe en duizelig en doen al mijn gewrichten pijn. Daar ligt voor mij dus duidelijk de grens.
Als je graag achter de pc zit of dit voor je werk moet doen, zorg dan dat je regelmatig even opstaat, je lijf rekt en strekt en een wandelingetje maakt.
Maak niet te vaak dezelfde bewegingen achter elkaar omdat je sneller blessures (RSI) opdoet met deze ziekte. Laat het tillen van zware spullen aan anderen over en neem veel pauzes tijdens werkzaamheden of klusjes van huishoudelijke aard.

5. Tetanusprik, griepprik, overige inentingen.
Immunisaties of vaccinaties dagen het immuunsysteem uit. Dat moet ook, want anders hebben ze geen zin. Je moet het lichaam de gelegenheid geven om anti-lichamen aan te maken.
Als je een auto-immuunaandoening als Bechterew hebt, kun je na een vaccinatie behalve de normale (griepachtige) bijwerkingen ook last krijgen van koorts, pijnklachten, zenuwpijn, schietende pijn in ledematen, een opleving van ontstekingen en erge vermoeidheid. Klachten die overigens meestal van voorbijgaande aard zijn.
Sommigen mensen beweren zelfs dat de start van hun ziekte samenviel met de vaccinatie.
Zie voor meer vragen en opmerkingen over dit onderwerp: http://www.kickas.org/ubbthreads/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=503247&page=1
Let wel; dit is geen pleidooi om je dan maar niet te laten inenten, maar het is wel iets om mede in overweging te nemen voordat je besluit of je op vakantie gaat naar een land zonder al teveel enge ziektes of een continent bezoekt waarvoor je een waslijst aan prikken moet halen.

6. Vulmiddelen, conserveermiddelen en E-nummers in bewerkte producten uit de supermarkt, in je medicijnen of in je supplementen.
Naast zetmeel (gemodificeerd zetmeel, maiszetmeel, rijstebloem, aardappelzetmeel) worden er door fabrikanten allerlei andere vul- en bindmiddelen gebruikt om voedingsmiddelen, medicijnen en vitaminepillen te maken. Bijvoorbeeld tapiocazetmeel, in de fabriek gefabriceerde cellulose of talkpoeder (E553b). Lees de etiketten voordat je ze koopt om te controleren of er geen middelen in zitten waar je niet tegen kunt of die je simpelweg niet in je mond wilt stoppen.
Ik heb ooit een vervelende flare gehad als reactie op E224 of kaliummetabisulfiet. Dit conserveermiddel kan allergische reacties veroorzaken en vermindert de opname van bepaalde B-vitaminen.

Van Monosodium Glutamaat, beter bekend als MSG of Ve-tsin, een smaakversterker die veel wordt gebruikt in de Chinese keuken maar ook te pas en te onpas opduikt in bewerkte voedingsmiddelen uit de industrie, wordt gezegd dat het niet alleen ontstekingsreacties veroorzaakt, met name in de lever, maar ook diabetes type 2 en obesitas. Daarnaast worden depressie, migraine, huiduitslag, hartritmeproblemen, misselijkheid en verwardheid genoemd als reactie bij regelmatig gebruik.
Door wetenschappers is al meermalen geopperd MSG, gezien de heftige reacties in het lichaam, uit de voedingsketen te halen (
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18178378).
Voor diegenen die zich niet willen laten bedotten door fabrikanten die andere namen hebben verzonnen voor MSG hier de vele aliassen waaronder MSG op etiketten wordt genoemd: 

  • mononatriumglutamaat
  • glutamaat
  • glutamaat zuur
  • plantaardige gehydrogeneerde oliën en vetten
  • gehydrogeneerde eiwitten
  • calcium- of natriumcaseinaat
  • toegevoegde gist
  • gistextract
  • monokaliumglutamaat

Meer over MSG (E621, Ve-tsin):
http://www.natuurdietisten.nl/detail.php?cod=506&id=610&page=9
http://www.naturalnews.com/034272_MSG_monosodium_glutamate.html

7. Regelmatig alcoholgebruik.
Zeker, het drinken van een wijntje op zijn tijd verzacht pijn en verhoogt de stemming. Onlangs kwam het nieuws naar buiten dat wetenschappers hadden geconcludeerd dat alcoholgebruik het risico op reumatische artritis kan verlagen. Andere geluiden waren er meteen ook: er wordt getwijfeld aan de validiteit van genoemd onderzoek en artsen waarschuwen mensen ervoor nu niet opeens alcohol als behandeling voor hun artritis te gaan gebruiken ( http://www.arthritistoday.org/news/alcohol-rheumatoid-arthritis-severity072.php).

Als we het hebben over Bechterew: sommigen met deze ziekte reageren zeer slecht op de consumptie van alcohol, anderen kunnen redelijk goed tegen alcohol en dan met name droge wijn  (http://www.kickas.org/ubbthreads/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=505878#Post505878.)
De kwaliteit van de wijn kan een rol spelen, evenals de conserveermiddelen die erin zitten. Als we kijken naar andere soorten drank: bier bevat gisten die problemen kunnen geven in de darmen. Likeuren en zoete wijnen zijn ook geen aanrader vanwege de suikers die erin zitten.
Af en toe een drankje moet kunnen maar enige voorzichtigheid met alcohol is zeer aan te raden. Regelmatig alcoholgebruik kan de darmwand gevoeliger maken voor irritatie en op die manier de doorlaatbaarheid van de darmwand vergroten. Met alle gevolgen van dien. Stoffen die niet thuishoren in de bloedbaan kunnen op die manier makkelijker het lichaam binnenkomen en een reactie van het immuunsysteem uitlokken.
Meer lezen? Zoek op ‘Leaky gut syndroom’. Zie bijv: http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/aandoeningen/76060-leaky-gut-syndroom-lekkende-darm.html

8. Te weinig slaap, rust. Virusje onder de leden.
Als je een auto-immuunaandoening hebt, staat je lichaam vrijwel constant in de overdrive. Grote en kleinere ontstekingshaarden zuigen energie weg. Sommige mensen met Bechterew hebben vaak last van een lichte koorts of verhoging. Daar kun je je behoorlijk rottig door voelen.
Je hebt meer rust nodig dan anderen van jouw leeftijd en misschien ook een uurtje langer slaap ‘s nachts. Dat is niet altijd haalbaar. Vanwege verplichtingen of door ziekteverschijnselen die ‘s nachts opspelen. Plan overdag tijd voor jezelf om te ontspannen of te rusten. Drink geen koffie meer ‘s avonds en doe alleen rustige en ontspannende activiteiten om de overgang naar de nacht makkelijker te maken.
Als je vaak slaapproblemen hebt, vraag je huisarts dan om tijdelijke ondersteuning met lichte slaapmedicatie voor 1 of 2 nachten per week zodat je in ieder geval een beetje bij kan tanken af en toe. Of neem een kop goede nachtrust thee of een alternatieve rustgever voor het slapen gaan.

Het spreekt denk ik voor zich dat als je conditie al wat wisselend is, een verkoudheidsvirusje je behoorlijk dwars kan zitten. Eerder aangedane plekken spelen dan soms op met een beurs of stekend gevoel, of stijfheid.
Toen mijn Bechterew op zijn ergst was, bleek merkwaardigerwijs dat de pijn in mijn rug en bekken tijdens een flinke griep nauwelijks aanwezig of zelfs afwezig was. Dat was ook de ervaring van een aantal anderen op KickAS.org. Alsof het immuunsysteem zegt: ‘ik ben even met wat anders bezig. Maar maak je geen illusies; I’ll be back!’

9. Slechte mondhygiëne, gaatjes, irritaties in de mond, wortelkanaalbehandeling.
Bij het tandenpoetsen wordt maar zo’n driekwart van het tandoppervlak bereikt en maar een beperkt gedeelte van de hele mondholte. In onze mond leven 10 miljard micro-organismen (bacteriën, virussen en schimmels). Ze kunnen het tandvlees doen ontsteken en zijn medeverantwoordelijk voor plak en gaatjes in de tanden.
Slechte mondhygiëne geeft deze micro-organismen de gelegenheid om via tandabcessen, gaatjes en tandvleesontstekingen in de bloedbaan te komen. Als bijvoorbeeld streptokokken (bacteriën) de hartkleppen bereiken, noemt men de hartontsteking die dit veroorzaakt endocarditis.
De relatie tussen ontstoken tanden en tandvlees en infecties aan de longen en luchtwegen is uitvoerig aangetoond door wetenschappers. Via de bloedbaan kunnen mondbacteriën dus grote schade veroorzaken in de rest van het lichaam. Zeker bij een lage immuniteit, vermoeidheid, ongezonde voeding en stress.

Een goede mondhygiëne zal de kans op deze zogeheten focale infecties (http://nl.wikipedia.org/wiki/Orale_focale_infectie ) drastisch verminderen en zo ernstigere gevolgen van infecties tegengaan. Maar tandenpoetsen alleen is dus niet voldoende. Het advies is dus: flossen tot je erbij neervalt en een goede mondspoeling gebruiken (eentje zonder alcohol). Voor diegenen die het mondverzorgen een stapje hogerop willen tillen is oil pulling* met olijf- of kokosolie misschien een idee.

*Oil pulling is een eeuwenoude methode om je lichaam te ontdoen van gifstoffen op een simpele en natuurlijke manier. Zie: http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/ziekten/19979-oil-pulling-ontgiftingskuur.html

http://www.natuurdietisten.nl/news_article.php?cod=359


10. Stress.
Last but not least: stress. Dé factor waarmee we misschien nog het meest rekening mee moeten houden en dat misschien het minst doen.
Stress is goed op een moment dat we in een noodsituatie zitten omdat het ons lichaam voorbereid op vechten of vluchten. Aanhoudende stress echter, zorgt ervoor dat bepaalde processen in het lichaam uit de hand gaan lopen.
Onderzoekers ontdekten dat chronische stress het lichaam minder gevoelig maakt voor het regulerende effect van het stresshormoon cortisol op ontstekingsreacties. Door langdurige stress reageert het afweersysteem niet meer adequaat, waardoor het lichaam ontstekingen blijft produceren. Omdat ontstekingen een grote rol spelen bij veel aandoeningen, zoals hart- en vaatziekten, astma en auto-immuunziekten is dit een wezenlijke factor om rekening mee te houden.

Bechterew hebben is al een stressfactor op zich. Leer om je niet meer druk te maken om kleine oplevingen van je ziekte. Ze gaan ook weer voorbij. Leer relativeren. Doe aan ontspanningsoefeningen, yoga of meditatie of luister naar ontspannende muziek.
Doe een ontstekingsremmend dieet. Praat met mensen over je onzekerheden, desnoods op een forum over chronische ziekten/Bechterew. Vraag om hulp als dat nodig is. Zeg tegen jezelf dat ‘alles goed komt’. Hoe vaker je dat tegen jezelf zegt, hoe meer je hersenen en je lijf er naar gaan staan. Werkt zelfs bij een cynicus als ondergetekende. Zoek afleiding. Zoek een leuke hobby. Geniet van de kleine dingen die het leven mooi maken.

http://www.natuurdietisten.nl/detail.php?cod=430&id=473&page=9

‘Are flares only foodrelated?’
http://www.kickas.org/ubbthreads/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=505776#Post505776

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s