Flinterdunne knispercrackertjes.

IMG_1305[1]Sinds ik begon met zetmeelvrij eten heb ik er een levensdoel van gemaakt om een recept te vinden voor crackertjes, dat a) makkelijk was en b) weinig ingrediënten bevatte. Ik heb het gevonden. Deze crackertjes zijn zoals crackertjes volgens mij moeten zijn: dun, knapperig, redelijk neutraal van smaak zodat ze niet afleiden van wat je erop smeert en snel klaar. Dat ze ook nog voedzaam zijn en de volgende dag ook nog lekker, is alleen maar meegenomen.

Recept crackertjes (zetmeelvrij, glutenvrij, lactose-vrij, ei-vrij, notenvrij. Je haalt hier zo’n 36 stuks uit).
Materiaal: siliconen bakmat en/of bakpapier, deegroller en pizzasnijder.

Zet je oven op 180 graden.

Ingrediënten:
35 gr. (1/4 cup) chiazaad, gemalen.
50 gr. (1/2 cup) kokosmeel
50 ml (1/4 cup) kokosolie (als je dat niet hebt kan olijfolie ook heel goed)
180 ml (3/4 cup) gekookt water, nog heet.
snuf zout
handje gedroogde Provençaalse kruiden.

Meng de droge ingrediënten met elkaar. Schep de kokosolie erop. Giet beetje bij beetje het hete water op het meel en het kokosvet. De kokosolie zal smelten en het chiameel wordt door het water omgevormd tot een soort gel die het deeg straks bij elkaar zal houden.
Meng met een lepel of beter nog; met je handen. Zorg dat de kokosmeel goed wordt verdeeld en opgenomen. Kneed alsof je leven er vanaf hangt. Voeg nog wat extra vet toe (bijvoorbeeld een beetje olijfolie) als je deeg te droog aanvoelt. Kneed heel goed door totdat je een compacte bal deeg hebt. Laat deze een paar minuten rusten in je kom.

IMG_1301[1]Neem een siliconen bakmat of een bakplaat bekleed met bakpapier, leg de bal deeg erop met daarbovenop een stuk bakpapier. Rol de bal deeg uit met behulp van een deegroller. Maak de plak zo dun mogelijk zonder dat er gaten in komen. Dit deeg laat zich makkelijk vormen en gaatjes plak je gewoon dicht met een restje deeg.

Kerf met een pizzaroller vierkantjes in het deeg zodat je ze straks makkelijk kunt breken. Laat de crackertjes 15-17 minuten bakken tot ze knapperig zijn. Zorg dat ze niet té donkerbruin kleuren want dat bevordert de smaak niet.
Die van mij waren een beetje krom getrokken maar dat geeft niks. Ik vond ze verder prima gelukt. Lekker met krabsalade, zalm, kaas of guacamole.

Je kunt natuurlijk ook andere ingrediënten aan het deeg toevoegen als je de crackertjes meer pit wilt geven. Bijvoorbeeld een handje geraspte Parmezaanse kaas, meer kruiden en knoflook- of uienpoeder.

Happy days!

IMG_1302[1]

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s