Kokosmeel-lijnzaad minibroodje

IMG_1373[1]Oktober is al een paar dagen hier en vandaag begint voor mijn gevoel de herfst pas echt. De meeste planten in de tuin zijn nu echt uitgebloeid, een aantal potten omgewaaid, het straatje ligt vol met bladeren en we hebben al een paar spinnen die naar binnen waren gekropen buiten moeten zetten.

Met dit weer krijgen wij altijd zin om te gaan bakken en een beetje te gaan experimenteren met verschillende soorten meel. Het weer vraagt om brood en stevige koeken en huisgemaakte goed gevulde soep. Om maar eens goed van start te gaan heb ik de maand oktober uitgeroepen tot ‘maand van het brood’. Zetmeelvrij brood natuurlijk, want ik blijk nog steeds erg gevoelig te reageren op zetmeel.

Ik heb in afgelopen weken een paar keer een beetje boekweitmeel gegeten. Ja, ik weet het: I’m living on the egde here maar ik wilde gewoon eens kijken hoever ik op dit moment kan gaan met zetmeel. Boekweit is dan wel één van de makkelijkst te verteren en glutenvrije melen, maar het bevat toch nog wel een bepaald percentage resistent (dwz lastiger verteerbaar) zetmeel. We hadden het door pannenkoekbeslag gedaan en ook in het beslag voor een zelfgebakken broodje. Heerlijk hoor, en één keer daarvan eten ging goed. Twee keer ging ook nog goed maar na de derde keer kwam mijn lijf in opstand. Pijn in mijn nek, rug, hamstring en een ontstoken teengewricht. ‘s Nachts pijn bij het omdraaien. De typische Bechterew-ellende. Ik wilde er niet aan maar ik ben bang dat ik het toch weer moet erkennen: zetmeel eten -ook al is het maar een beetje- gaat op de langere termijn niet goed.

Dus… Back to basic maar weer en eerlijk gezegd is dat geen straf. Ik heb vorige week heerlijke chewy zetmeelvrije koeken gebakken die ook gretig aftrek vinden bij de overige leden van dit gezin en gisteravond heb ik een minibroodje gebakken met kokos- en lijnzaadmeel dat er ook prima in gaat. Nu het de door mijzelf uitgeroepen maand van het brood is, hieronder het recept voor het minibrood.

Er gaan veel eieren in vanwege het kokosmeel dat zeer veel vocht vraagt. Mocht je dat bezwaarlijk vinden dan kun je een aantal eieren vervangen door eivervangers. Bekende manieren om een ei te vervangen is: mix 1 eetlepel chiazaad met 2-3 eetlepels water en laat dit even staan tot zich een gel heeft gevormd. Of laat 1eetlepel gemalen lijnzaad met 3 eetlepels lauwwarm water tot gel worden. Een ei kun je verder ook vervangen door 2 tot 3 eetlepels yoghurt of (suikervrije) appelmoes.

60 – 70 gram / halve cup kokosmeel
75 gram / halve cup lijnzaad (gemalen tot meel)
snuf zout
halve theelepel bakingsoda
5 eieren
50 ml / kwart cup kokosolie (gesmolten) of olijfolie (of een mix van die twee)
25 ml / een achtste cup water (dit kun je ook vervangen door yoghurt)
1 theelepel appelazijn.

Verwarm de oven voor op 160 graden.
Pak een niet al te grote cake- of broodvorm (ik heb er eentje gebruikt van 12 x 22 cm, maar iets kleiner is misschien beter want mijn broodje is niet zo hoog geworden. Volgende keer gebruik ik er eentje die maar half zo lang is, zodat ik meer vierkante boterhammetjes krijg in plaats van rechthoekjes).

Mix alle droge ingrediënten. Mix alle natte ingrediënten. Doe de natte bij de droge ingrediënten en meng goed. Het beslag wordt dikker. Doe het beslag in je bakvorm en bak gedurende 40 minuten. Controleer met een prikker of het broodje droog is en gaar. Laat het volledig afkoelen voordat je het aansnijdt. IMG_1374[1]

Leave a Reply

