gevulde speculaastaart

IMG_1521[1]Afgelopen zondag zijn we een eindje gaan wandelden door een stukje polderlandschap. Nog steeds groen en onbesneeuwd lag dat daar mooi te wezen. Nooit geweten eigenlijk dat er zoveel natuurlijk landschap zo dichtbij onze stad te vinden is.

Ik moet tot mijn schaamte bekennen dat ik de laatste jaren meer van de ruimte rondom onze stad heb bezocht dan ooit vóórdat ik ziek werd. Destijds vond ik ‘natuur’ vrij hinderlijk en opdringerig, met haar rare beestjes, pollen en spinnenwebben. En laten we het ook maar niet hebben over algenaanslag op hardhouten tuintegels, ontelbare keren treinvertraging door ‘bladeren op de rails’ en niet opstijgende vliegtuigen vanwege sneeuwstormen of ontploffende vulkanen…
Natuur? Nee, mij niet gezien. Toen dan…

Vandaag de dag daarentegen, durf ik het best aan om een klein ommetje te doen langs weitjes en slootjes en plantjes met beestjes daarin. Nu is mijn allergie voor van alles, waaronder pollen, enorm verminderd sinds ik het dieet doe. Dus kan ik voor het eerst in mijn leven ook zonder dikke strot en jeukende ogen genieten van de groene omgeving.

Het barstte zondag nog van de bloeiende planten. Pluizen van rietsigaren zweefden over en om ons heen, en landden in ons haar en op onze jassen. Het was milder dan vandaag en als je niet beter wist, zou je niet zeggen dat het einde van jaar al aan het naderen is. En zo is het alweer bijna Sint. Ik moet nog een cadeautje kopen voor mijn oudste stiefkind. Hij wil een spel hebben voor de X-box. Dat koop ik morgen wel. Vandaag ga ik eerst maar eens een Sint-taart proberen te maken. Met spijs. Toch een beetje winters… IMG_1531[1] Recept gevulde speculaastaart:
Nodig: 200 gram amandelmeel
100 gram koude roomboter in blokjes (of niet gesmolten kokosolie in stukjes)
75 gram palmsuiker
4-6 dadels, tot puree gemalen
2 eetlepels speculaaskruiden (Zelf maken? Neem 15 gram gemalen kaneel, 2 gram gemalen kruidnagel, 2 gram gemalen kardemom en 1 gram gemberpoeder en mix)
1 theelepel baksoda
200 gram amandelspijs (je kunt dit gewoon in de winkel kopen. Zelf maken? Zie recept onder aan de pagina).
wat blanke amandelen om te versieren.

Bereiding:
Verwarm de oven voor op 165-170 graden.

Meng het amandelmeel, de palmsuiker, baksoda en speculaas kruiden met elkaar in een kom. Snijd de boter in blokjes en voeg dit toe aan met meel. Maal de dadels tot puree en voeg ook deze toe aan het geheel.
Kneed de mix met natte handen tot een deegbal. Wrijf de boter in het meel en blijf goed doorkneden. Vorm een deegbal en laat deze 10 minuten rusten.

Halveer het deeg. Neem de helft van het deeg en rol dit gedeelte uit op een met bakpapier beklede bakplaat, tot een cirkel van ongeveer 1 cm dik. Ik heb een stukje plasticfolie op het deeg geplakt en met een deegroller een cirkel gemaakt. Toen heb ik een taartvorm van 22 cm eroverheen gezet en het deeg met mijn vingers verder op maat geboetseerd. IMG_1529[1]Verdeel de amandelspijs kruimelsgewijs over de deegcirkel en laat 2 cm aan de rand onbedekt. Rol het restant van het deeg uit tot een iets kleinere cirkel en leg het op de amandelspijs zodat de spijs bedekt is. Als je deeg te nat is en breekt bij het oppakken, voeg dan een beetje amandelmeel of kokosmeel toe en rol het nog een keer uit.
Vorm het deeg met je vingers en duw de randen van het deeg goed op elkaar. Garneer de speculaastaart met blanke amandelen in een leuk patroontje. IMG_1530[1]Bak de gevulde speculaastaart (die eigenlijk best veel weg heeft van een gigantische gevulde koek) in ongeveer 35 minuten gaar en donkerbruin. Houd de taart een beetje in de gaten want afhankelijk van hoe dun je korst is, kan deze gemakkelijk verbranden. Als je baksel wat te hard gaat, bedek het dan tussendoor even met een stuk aluminiumfolie.

Hier vinden ze hem errrrrrrug lekker.

Ingrediënten voor zelfgemaakte amandelspijs (ong. 200 g amandelspijs)

125 g witte amandelen, ongezouten
125 g fijne kristalsuiker of honing
schil van 1 kleine citroen (goed schoon geboend)
beetje water


Zo maak je de amandelspijs:
Doe de amandelen in een blender of oude koffiemolen en maal het geheel tot een zeer fijn poeder. Je kunt natuurlijk ook kant en klare amandelmeel gebruiken. Doe de suiker of honing erbij en meng goed. Voeg nu de citroenrasp en een beetje water toe tot je een gladde maar stevige pasta hebt, niet te nat en niet te droog. Wikkel dit in plasticfolie en leg dat in de koelkast. De spijs moet namelijk een beetje ‘rijpen’. Laat het rustig een paar dagen in de koelkast liggen, daar wordt de smaak alleen maar beter van. Voordat je de spijs verder verwerkt, bijvoorbeeld in een gevulde koek, kun je er een eidooier door kneden (moet niet persé). De spijs wordt hierdoor soepeler en makkelijker om mee te werken. Je moet de spijs dan wel meebakken met een gerecht vanwege het rauwe eigeel. Het toevoegen van het eigeel doe je bij voorkeur pas op het laatste moment.

Leave a Reply

