‘Gouden’ melk.

IMG_1774[1]

Warme kurkumawortel ‘melk’ met verse gember is voor mij persoonlijk het beste medicijn tegen een flare. En ook het lekkerste medicijn. De kurkumawortel is een schattig klein oranjekleurig worteltje met dunne bruine schil. Kurkuma heeft een licht bittere en kruidige smaak en wordt veel gebuikt in de Indiase keuken.
Ik koop het soms bij de biologische supermarkt, maar ook de lokale Chinese supermarkt verkoopt het, zo ontdekte ik onlangs, maar dan vele malen goedkoper (ssst, niet doorvertellen).

IMG_1776[1]
Kurkuma (ook wel koenjit of turmeric genoemd) maar ook gember trouwens, staan bekend om hun ontstekingsremmende eigenschappen. In kurkuma is het belangrijkste werkzame deel de stof curcumine, die een sterke anti-oxidant is en bij kanker de vorming van uitzaaiingen remt ( http://nl.wikipedia.org/wiki/Curcumine ).
Bij de behandeling van reuma, de ziekte van Crohn maar ook bij kanker wordt het dan ook meer en meer toegepast, zeker als onderdeel van een holistische benadering van ziekte (bijvoorbeeld in de Ayurvedische stroming).

Wat je ook mag denken van de complementaire geneeskunde, zelf heb ik gemerkt dat ik minder pijn ervaar na het drinken van kurkumamelk of gemberthee. En dan niet de bijwerkingen heb die ik bijvoorbeeld ervaar bij het gebruik van Diclofenac.

Gemberthee maak ik best vaak maar omdat het maken van kurkumamelk (ook wel ‘golden milk’ genoemd op internet) best veel werk is, maak ik dat maar af en toe. Vandaag had ik echter een aanval van huisvlijt en ijverigheid en heb ik dus een fles ‘gouden melk’ gemaakt. Hier het recept:

Nodig:
1 cup blanke amandelen (1 nachtje voorgeweekt)
1-2 kurkumaworteltjes
1 stuk verse gember van 1 bij 4 centimeter
theelepel vanille-essence
klein snufje zwarte peper
2,5 cup water
eventueel 1-2 Medjooldadels

Week 1 cup amandelen in een kommetje water gedurende de nacht. Spoel de amandelen de volgende dag goed af en doe ze in de blender met 2,5 cup vers water.
Doe daarbij 1-2 kurkumaworteltjes -in stukjes gesneden- en 1 stuk verse gember van 1 bij 4 cm -in stukken gesneden- een snufje peper en een theelepel vanille-essence.
Eventueel kun je voor een zoete touch nog 1 of 2 Medjool dadels toevoegen.

Blend dit 1- 2 minuten en zeef het geheel door een zeefje bedekt met kaasdoek. Ik koop kaasdoek op de markt en knip daar zelf vierkantjes doek uit. Je kunt op internet ook zogeheten ‘nutmilkbags’ kopen maar die zijn soms best duur. Als je geen kaasdoek in huis hebt, zou je ook de allerfijnste theezeef die je in huis hebt kunnen gebruiken.
Laat de vloeistof goed uitlekken, doe deze in een -liefst glazen- kan en bewaar de prut voor het bakken van koekjes. De melk bewaar je in de koelkast.

Ik had hier maar 1 kurkumawortel gebruikt dus mijn melk was wat lichtgeel uitgevallen. Je kunt de melk opwarmen, of een scheutje ervan in een smoothie doen. Wat ik meestal doe is: ik pak een beker, die vul ik tot de helft met kurkumamelk, dan vul ik dit aan met gekookt water. Een volle theelepel honing erbij én een half theelepeltje kokosolie (met vet wordt kurkuma beter opgenomen en je drankje romiger) en voila: je warme melkdrankje is klaar.

Kun je niet aan kurkumawortel komen maar wel aan kurkumapoeder? (Poeder is verkrijgbaar bij de meeste supermarkten en bij alle toko’s). Ben je niet zo’n fan van amandelen of kun je er niet tegen? Zie de recepten voor kurkumapasta en kurkuma-kokosmelk onderaan deze pagina.
IMG_1766[1]

IMG_1767[1]

IMG_1771[1]

 

IMG_1780[1]

Vanille-gele en warme kurkuma ‘gouden’ melk. Kruidig, licht zoet en verwarmend.

 

Recept handige kurkumapasta (voor instant kurkuma drank).
Neem een 1/4 cup curcumapoeder en een half theelepeltje zwarte peper en meng dit met 3/4 cup -liefst gefilterd dus zacht-  water in een pannetje. De stof peperine in zwarte peper versterkt de werking van de curcumine nog eens een keer of wat.
Laat dit op laag tot middelhoog vuur voor ongeveer 5-7 minuutjes pruttelen en blijf constant in de pan roeren met een kunststof of houten lepel zodat het niet aankoekt. Het wordt een dikke pasta (die erg vlekt, dus let op met je spullen!!).

Als het te dik of te droog dreigt te worden, doe er dan een klein scheutje water bij. Laat de pasta goed afkoelen. Volledig afgekoeld kun je de pasta in een klein weckpotje of glazen potje met deksel in de koelkast bewaren. Het blijft dan ongeveer 4 weken goed.

Voor de instant golden milk:
Doe 1 theelepel pasta in een beker. Vul de beker voor de helft met gekookt water en voor de helft met kokosmelk, amandelmelk of geitenmelk. Zoet het met honing of ahornsiroop en voeg een halve theelepel kokosolie of olijfolie toe. Snufje kaneel erop. Roeren. Klaar.

Voor curcumamelk met kokosmelk ipv amandelmelk:
Neem in plaats van de geweekte amandelen, 1 cup geraspte kokos (maak deze eventueel nog wat fijner in een koffiemolen of je blender). Voeg 2,5 cup water toe en de rest van de curcumamelk-ingredienten. Blend. Zeef. Klaar.

Leave a Reply

