Eigen kippen.

IMG_1797[1]
Helaas heb ik geen kippen in mijn achtertuin. Ik kan ook helemaal geen kippen houden hier want ik heb geen noemenswaardige achtertuin op dit moment. Vandaar.
Toch denk ik heel vaak aan het houden van kippen. Noem mij gek, maar dat doe ik dus vaak. Een paar kippetjes -denk dan-  in een bescheiden hoekje in de achtertuin, die daar lekker rondscharrelen en zachtjes aan het kibbelen zijn met elkaar. Dat is dan wat ik voor me zie. Puur kippengeluk. En ik sta dan daarnaast. Ook heel gelukkig te zijn. Bij een ander huis, dat wel. Met een grote tuin erbij.

Eigenlijk denk ik voornamelijk aan de eitjes die ze dan zouden leggen voor mij. Die ik dan kan rapen en in een mandje kan doen. Natuurlijk zo’n leuk rieten mandje met een brocante zakdoek erin, je kent dat wel… Dan zou ik er van die heerlijk verse eiergerechten mee maken. Een verse eiersalade met bieslook of zoiets. Mmm. En dan een foto ervan maken, van dat mandje met eieren en van het gerecht. Tja, waar ik al niet mee bezig ben op zo’n druilerige dag als vandaag.

Zonet moest ik het doen met eieren uit de winkel toen ik wilde gaan bakken. Het waren weliswaar biologische eieren van de Albert Heijn maar die halen het natuurlijk niet bij je eigen eieren dacht ik nog vlak voordat ik er eentje op de grond liet vallen. Het eiwit droop langs de vaatwasser en een plasje van eigeel dreigde langzaam onder het keukenblok te stromen. Fijn. Nooit geweten dat mijn vloer zo scheef was…

Albert verkoopt elk jaar rond deze tijd ook Paasdecoraties. Onder andere deze Paaskuikens. Heb ik toch nog een paar kippetjes om me heen. Bij gebrek aan beter. Maar toch.IMG_1799[1]

Zoet wortel en abrikozencakeje met frosting.

Zet de oven op 150 graden Celsius. Vet een kleine cakevorm van ongeveer 15 x 10 cm in met boter of kokosolie en leg een stukje bakpapier op de bodem.

1/3 cup (60 gr.) gedroogde abrikozen in stukjes gesneden
1 cup (iets meer dan 100 gr.) amandelmeel
1 theelepel bakingsoda
1/2 theelepel zout
1/4 (45 gr.) cup palmsuiker
1 cup (200 gr. Oeps, dit moet 100 gram zijn) geraspte winterwortel
een handje gehakte pecannoten

3 eetlepels roomboter of kokosolie
2 eetlepels honing
een volle theelepel citroenrasp
1 eetlepel appelazijn
1 theelepel vanille-essence
2 eieren

Maak van deze ingredienten een dik grof beslag en roer het goed door. Vul de bakvorm en zet deze gedurende 55 minuten in de oven. Haal de cake uit de oven en controleer met een satéprikker of deze gaar is.
IMG_1802[1]
IMG_1803[1]
Frosting:

Ook zonder frosting smaakt deze cake natuurlijk prima maar als je wilt uitpakken kun je de cake versieren met een frosting gemaakt van (lactosevrije) roomkaas en kokosolie.

Nodig:
50 gr. kokosolie (niet gesmolten)
100 gr. roomkaas (Mascarpone of zachte geitenkaas, lactosevrije zachte kaas. Je kunt trouwens ook roomboter gebruiken)
1 eetlepel honing
1 theelepeltje vanille-essence
wat gehakte nootjes.

Doe de harde kokosolie in een kom en maak deze met een staafmixer zacht en romig. Doe de kaas erbij, de honing en de vanille. Mix kort en zet het mengsel weg in de koelkast tot je het gaat gebruiken. Smeer de frosting met een spatel ruim op de volledig afgekoelde cake en strooi er ter decoratie wat gehakte pistachenootjes overheen.
Lekker!
IMG_1804[1]

2 thoughts on “Eigen kippen.

  1. Angelique says:

    Wij hebben sinds 1 maand 4 krielkippen in de achtertuin.
    Zgn.WyandotteKrieltjes
    Leggen om de dag een klein eitje.
    Hok is 4.50 M2 inclusief nachthok.
    Supergezellig als ze koerend naar je toe komen zogauw ze beweging zien😀
    Dus érg veel ruimte heb je niet nodig..
    Dank voor de heerlijke recepten 😘

Leave a Reply

