Poep op je hoofd.

3 Afbeelding uit ‘Over de kleine mol die wil weten wie er op zijn kop gepoept heeft ‘ van Werner Holzwarth. Illustratie: Wolf Erbruch.

Regelmatig komt hier in dit huishouden het wel en wee van de toiletgang ter sprake. Ja, we hebben het hier over de grote boodschap. Poepen dus. Niks om je over te schamen hoor.We doen het tenslotte allemaal.
Sinds een heleboel van mijn kwaaltjes door het zetmeelvrij dieet zijn overgegaan, waaronder die van verstopte darmen, let ik goed op mijn stoelgang en de kwaliteit van mijn ontlasting en vragen we in dit huishouden heel regelmatig aan elkaar of ‘iedereen nog lekker heeft gepoept vandaag’. Zeker met één Bechterew-klant, één kind met een veel te trage stoelgang en twee andere huisgenoten die dan weer poepen als een dolle, eist de ‘drolkwaliteit’ hier de volle aandacht op. Het is belangrijk om het een beetje in de gaten te houden.

En toch hebben mensen het er zelden over. Poepen is klaarblijkelijk taboe. En dat moet veranderen. Hoe je poept, hoe vaak of hoe weinig, zegt namelijk het één en ander. Ook de kleur van jouw ‘afval’, de grootte van je ‘zelfgedraaide kunstwerk’, het is allemaal belangrijk voor de vraag hoe het eigenlijk gesteld is met jouw gezondheid, en belangrijker; met die van je darmen.
Wist je dat je darmstelsel een ontzettend belangrijk en hogelijk onderschat orgaan is? Dat je darmen welbeschouwd eigenlijk nog belangrijker zijn dan die totaal overgewaardeerde hersenen van ons? Dames en heren, het is tijd om wakker te worden en te beseffen dat wij niet ‘ons brein zijn’. Nee, welbeschouwd zijn wij onze darmen.

Jawel, onze darmen bepalen mede en soms voor een groot deel, hoe wij ons voelen en hoe onze conditie is. Er is een relatie tussen een geprikkelde darm, stress, angst en depressies. Ook lijkt er een relatie te zijn tussen schizofrenie en de darmparasiet toxoplasma gondii. Het grootste deel van het immuunsysteem bevindt zich in de darmen. Het is niet moeilijk te bedenken hoe belangrijk de conditie van de darmen is in relatie tot dit belangrijke afweersysteem.

De creaturen die ons darmstelsel bevolken hebben het eigenlijk voor het zeggen. De verhouding tussen de verschillende bacteriestammen kan het verschil maken tussen gezond en ziek. Dat heb ik aan den lijve ondervonden toen ik Bechterew kreeg. Immers ook Bechterew ontstaat onder de uit de hand gelopen invloed van een bepaalde darmbacterie: de Klebsiellavariant.

Ik zeg het nog maar eens: wij zijn onze darmen. Een heel leesbaar en vermakelijk boek over de darmen is het boek De mooie voedselmachine van Giulia Enders. Deze afgestudeerde medicijnenstudente vroeg zich namelijk ook al een tijdje af hoe het nou zit met dat poepen van ons. Hoe zijn we eigenlijk in staat ontlasting door dat gaatje van achteren te persen? En hoe zit dat met die gekke blinde darm? Kun je toch gevoelig zijn voor gluten terwijl dit niet uit een coeliakietest blijkt? Maakt een fructosegevoeligheid depressief? Wat is de rol van de darmflora?
De hoofdstukken in het boek zijn opgeleukt met grappige cartoons. Poepen en humor gaat klaarblijkelijk heel goed samen. Oktober vorig jaar kwam het al uit. Ik heb het een paar maanden terug echter met zoveel plezier gelezen, dat ik het toch nog eens onder de aandacht wilde brengen.

Droltyperingen: De zeven types van ontlasting zijn:
Type 1: Losse harde keuteltjes, die moeilijk uit te poepen zijn.
Type 2: Worstvormig maar zeer klonterig.
Type 3: Worstvormig maar met scheurtjes aan het oppervlak (samengeplakte klonten). Type 4: Worstvormig, glad en zacht.
Type 5: Zachte keutels met duidelijke randen (makkelijk uit te scheiden).
Type 6: Zachte stukjes met gekartelde randen.
Type 7: Veel vloeistof, waterig, geen vaste stukjes.

Hoe de vorm van je ontlasting is, hangt samen met de doorlooptijd in de darmen en met wat je hebt gegeten. Als je bijvoorbeeld heel vezelrijke voeding hebt gegeten, dan heeft dit vocht aangetrokken en dat maakt de ontlasting flexibel en houdt het goed bij elkaar. Voorwaarde is wel dat je er genoeg bij drinkt, want anders kan (extra) vezelinname juist voor verstopping zorgen.

De ideale drol is die van type 3, 4 of 5.  Het meest perfecte stukje huisvlijt is wel nummer 4: de zachte gladde slang die makkelijk uitgeperst kan worden en bijna geruisloos de pot in glijdt. De kleur is bij voorkeur midden- tot lichtbruin, tot zelfs geelbruin (hoewel ontlasting ook kan kleuren naar wat je net gegeten hebt, denk aan een rode kleur door bietjes of iets dergelijks).
Afmetingen van 4 – 5 cm doorsnee tot 30 – 40 (!) cm lengte komen voor, met een gladde structuur zonder al teveel herkenbare stukjes onverteerd eten erin.

Hoewel mensen de geur van hun eigen scheten en ontlasting altijd als minder hinderlijk ervaren dan die van een ander, mag je poep niet teveel stinken (naar rotting) want dat betekent dat er sprake is van een te grote productie van afvalprodukten (gassen) door darmbacterien. Dit kan duiden op een onbalans in de darmen of een voedselintolerantie.

File in je darm.
Er kan sprake zijn van verstopping bij een stoelgang van minder dan 3 keer in de week, tenminste, als dat langdurig zo is. Al het vocht is dan uit de ontlasting onttrokken door het lichaam. De ontlasting is hard en droog. Je kunt een opgeblazen gevoel krijgen of hevige pijn in je buik. Je kunt wit gaan zien, misselijk worden en hoofdpijn krijgen.

Bij het ouder worden, bij langdurige inactiviteit en bij darmproblemen heb je meer kans op verstopping. Sommige mensen gebruiken hiervoor laxeermiddelen. Dit is geen aanrader want op de lange duur worden je darmen er ‘lui’ van en sommige middelen irriteren de darmwand alleen maar. Het is beter om de stoelgang op gang te brengen met greenjuice of een groene smoothie, met gemalen lijnzaad door je yoghurt, of het gebruik van psylliumvezels.

Spetterpoep.
Als je ontlasting heel dun is of heel waterig, zoals in categorie 6 en 7, dan heb je last van diarree. Dit duidt op een te snelle onvolwaardige passage van de voeding. Het lichaam heeft dan niet genoeg tijd gehad om het water te scheiden van het voedsel. Heb je veel last van diarree (en dan niet omdat je toevallig op vakantie bent in een land als India) dan kan het zijn dat je last hebt van een caseine, fructose, lactose- of glutenintolerantie, of erg gevoelig bent voor deze voedingsstoffen.

Ernstige klachten.
Ervaar je veel pijn, of ziet jouw ontlasting er vaker dan één keer vreemd uit? Ben je veel afgevallen? Heb je een opgeblazen buik die niet weggaat? Raadpleeg dan een arts wanneer je je veel zorgen maakt over je gezondheid.
Er kan bijvoorbeeld  sprake zijn van een ernstige verstopping door een dikke prop ontlasting die eenmalig met medicijnen moet worden verholpen zodat de stoelgang daarna weer op gang kan komen. Maar er kan ook sprake zijn van schildklierproblemen, een chronisch ontstoken darm, een prikkelbare darm, ziekte van Crohn, coilitis ulcera, darmpoliepen of darmkanker.

Bij zwarte ontlasting of (veel) bloed bij de ontlasting: bel je huisarts. Let wel; aambeien kunnen ook bloed meegeven met de ontlasting maar die is helder rood en niets om je veel zorgen over te maken.
Witte of grijzige ontlasting kan duiden op de aanwezigheid van galstenen en dus een geblokkeerde galuitgang, maar ook op een levercirrose of alvleesklierontsteking. Stinkende, vettige en lichtgeel gekleurde ontlasting kan duiden op een infectie door giardia (een darmparasiet), een galblaasprobleem, of het syndroom van Gilbert (het syndroom van Gilbert is een vrijwel altijd onschuldige en niet-zeldzame erfelijke aandoening waarbij bepaalde enzymen in de lever wat minder goed werken. Mensen met dit syndroom hebben meestal een lichte mate van geelzucht die soms wel en soms niet met het blote oog waarneembaar is).

Triggers.
Iedereen heeft wel eens (tijdelijk) last van de darmen. Belangrijk is dat de stoelgang een beetje soepeltjes verloopt. Het moet niet nodig zijn om hard te gaan zitten drukken en persen. Veel zaken kunnen een negatieve invloed hebben op je stoelgang. Bijvoorbeeld:

  • Slechte eetgewoonten
  • Aanhoudende stress
  • Te weinig lichaamsbeweging
  • Een te snelle of te trage schildklier
  • Reizen
  • Klimaatveranderingen
  • Medicatie (zoals antibiotica , antidepressiva en maagzuurremmers)
  • Schommelingen van de hormonen en ongesteld zijn
  • Zwangerschap
  • De overgang
  • Slecht slapen of een onregelmatig slaappatroon
  • Ziekte (Bechterew, Crohn, IBS, endometriose, depressie, autisme en vele andere aandoeningen gaan gepaard met darmproblemen)
  • (Herstel na) operatie, lang bedlegerig zijn geweest
  • Voedsel-intoleranties (gluten, lactose, enz.)

De juiste poephouding. Een juiste houding op het toilet is erg belangrijk voor je gezondheid. Dit is de beste houding: de houding zoals die wordt aangenomen als er alleen een gat in de grond aanwezig is (zoals je soms langs de route Soleil in Frankrijk ziet). Dat is een gehurkte houding, zoals bij het squatten. squattypotty

 

 

 

 

 

 

 

Moeten we nu een gat in de tuin graven en daarin onze behoefte gaan doen? Nee. Je kunt gewoon hurkend je ontlasting doen op je eigen toilet. Gebruik hiervoor een krukje of een ouderwetse stoof waarop je je voeten kan plaatsen.
Waarom is deze houding beter? In deze hurkende houding is de puborectale spier (dat is de spier die naast de kringspier verantwoordelijk is voor het tegenhouden van de ontlasting) totaal ontspannen en kan je ontlasting makkelijker en vollediger naar buiten komen. Hierdoor heb je bijvoorbeeld minder kans op aambeien, darmkrampen of verstopping.

Vezels.
Als je meer vezels eet kun je je darmwerking verbeteren. Opname door je lichaam van vezels uit groenten en fruit is belangrijk voor de groei van nuttige bacterien en voor de beweging van de darmen. Als aanvulling op groenten en fruit kun je nog gemalen lijnzaad of psylliumvezels nemen.
Gezonde voeding is essentieel voor goed werkende darmen en een goed werkend lichaam en geest. Eet geen of zeer weinig suikerrijke en bewerkte producten.

Geef je darmen een opkikker met gefermenteerde producten (prebiotica) als ingemaakte groenten (kimchi), tempéh, zuurkool, yoghurt of augurken. Drink daarbij voldoende water.

Probiotica slikken in pilvorm kan helpen om je darmflora te verbeteren. Neem echter wel een kwaliteitsproduct. De yoghurtjes met bacterien van de supermarkt kun je beter laten staan. Ze staan bol van de suiker en/of zoetsoffen en de bacterien zijn op sterven na dood.

Ga naar het toilet als je aandrang voelt en stel het niet te lang uit. Maak poepen een bespreekbaar onderwerp. Dus vraag je eens af voor jezelf hoe vaak jij eigenlijk het toilet bezoekt voor de grote boodschap. Gaat dat in alle rust en tevredenheid of is het een ware martelgang? Heb je vaak opgeblazen darmen en zo ja, wat heb je daarvoor gegeten? Kijk eens achterom. Bekijk de kleur en de vorm. En wees eens trots op je lijf; er is een fantastisch productieproces aan dit resultaat voorafgegaan!

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s