Ontbijten met pizza

IMG_1903[1]

Almond&Figtree zijn verhuisd. Niet naar een nieuwe site zoals je ziet; we zien er nog steeds hetzelfde uit. Nee, naar een ander huis.
Ik, Almond, woonde in een klein maar schattig huisje midden in de stad. Het dateerde van 1913 of zoiets, dat is niet helemaal duidelijk maar het was dus oud. Het had een zeer smalle en kleine keuken zoals dat gebruikelijk was in dit soort huizen.
Toen ik het kocht, zat er nog een oude stenen schouw in de keuken die niet meer zo mooi was en heel erg veel ruimte innam, dus die ging er uit. Verder had ik mijn huis in oude staat gelaten omdat ik nu eenmaal een sucker voor romantiek van toen ben. Vergeef het mij.
En toen kwam Figtree bij mij wonen. En met hem zijn twee jongens. En toen veranderde mijn schattige huisje uit 1913 in een volgestouwd pakhuis vol dingen waar je eigenlijk niks aan hebt (scheetkussens), die je nooit gebruikt (pastamaker), die al lang te klein (schoenen, veeeel schoenen), te versleten (oude hoekbank die er niet meer uitzag op het laatst maar nog steeds lekker zat) en niet meer zo interessant waren (nintendo’s) maar die je dan toch niet zomaar wegdoet.
En dan nog die keuken die zeg maar een eh, … klein irritatiefactortje begon te worden.

Toen zijn we gaan kijken naar andere huizen. Huizen waar je wel met z’n tweeën in de keuken kan staan zonder constant tegen elkaar op te botsen tijdens het kookgebeuren. Het huis waar we nu dus zijn gaan wonen vonden we pas na een hele tijd. En toen bestond het alleen nog maar op papier. Het moest nog gebouwd worden. Maar afgelopen maand was het dan zover. We konden over.
De keuken hier is, tja, wat zal ik zeggen. Immens. Megagroot. Ontzettend fijn om in te werken. Het werkblad van het keukeneiland is… (roffelgeluid) … bijna drie meter lang.
Genoeg plek om heerlijke gerechten op te bereiden en te fotograferen. Ik ben er heel erg blij mee. Figtree ook. Hij loopt elke avond na zijn werk een paar keer om het eiland heen. Gewoon. Omdat het kan.

Mijn oude keukentje, daar zal ik best nog wel eens aan terugdenken. Het was dan wel klein en onpraktisch maar ach, wel schattig.

IMG_1904[1]


Ontbijtpizza met romige mascarpone-topping en aardbeien (1-2 pers.)

Ze zijn er weer. Verse aardbeien. Ik eet ze de laatste dagen veel als dessert en ook tussendoor. Heerlijk! Ik ben dol op aardbeien.
Je kunt ze natuurlijk ook verwerken in je ontbijt. Omdat ik gisteravond eindelijk de laatste verhuisdoos in de keuken had uitgepakt en het keukeneiland had ingericht, was het vandaag een goede gelegenheid om weer eens wat te gaan experimenteren. Ik wilde ook graag zien hoe de foto’s zouden uitpakken tegen de achtergrond van het betongrijze werkblad.

Ik heb een zoete pizza met aardbeientopping gemaakt voor het ontbijt. Ontbijten met pizza. Tja, waarom niet. Hier is het recept:

Warm je oven voor op 180 graden.

zoete pizzabodem:
1 rijpe (!) banaan
1 eetlepel gemalen lijnzaad
1 volle eetlepel (15 gr.) kokosmeel
1 theelepel vanille essence
1 eetlepel water
halve eetlepel vet (roomboter of kokosolie)

Doe de banaan in je keukenmachine en vermaal hem tot een gladde pap. Meng met de overige ingrediënten en kneed met natte handen tot een balletje deeg. Maak een platte ronde schijf van ongeveer 10 – 12 cm doorsnee op een met bakpapier beklede bakplaat. Bak de bodem ongeveer 14 minuten gaar. Haal de bodem uit de oven en laat hem volledig afkoelen. De bodem blijft een beetje zacht en chewy van binnen.

Topping:
Bekleed de bodem met dikke, met honing gezoete yoghurt of met een gezoete roomkaas als mascarpone of lactose-vrije roomkaas en bestrooi je pizza met stukjes aardbei.

Ik wens je een vrolijk begin van de dag met dit ontbijt!

IMG_1902[1]

IMG_1906[1]

 

 

Leave a Reply

