Summer in the city…

zonnetje
Onder wetenschappers is er misschien geen overeenstemming over de vraag of het weer van invloed is op reumatische pijn maar de ervaring leert dat het weer wel degelijk zijn uitwerking heeft op onze pijnbeleving.
Er zijn plausibele theorieën over de relatie tussen het weer en pijn.

Eén van de meest geloofwaardige theorieën is die over luchtdruk. Hoewel de meeste mensen klagen over matige of heftig pijn bij koud en/of vochtig weer geeft onderzoek ernaar de indruk dat het niet het vocht of de kou an sich is die problemen veroorzaakt -hoewel kou niet prettig is als je reuma hebt- maar de luchtdrukverandering die eraan voorafgaat.
Luchtdruk is het gewicht van de de atmosfeer rondom ons. Stel jezelf voor dat de ruimte om je gewrichten heen als een zakje vocht of lucht zijn, dan voorkomt een hoge druk om je heen dat je lichaamsweefsels uitdijen.
Maar als er slecht weer aankomt dan zakt de luchtdruk altijd naar beneden. De lage druk oefent minder druk uit op het lichaam waardoor het kan uitzetten. Uitzettende weefsels oefenen op hun beurt druk uit op de gewrichten. Dat kan pijn doen op reeds aangetaste en ontstoken plekjes.

Andersom echter, geeft een verandering van een lage druk naar een hoge druk natuurlijk ook een druk op de gewrichtjes, maar dan echter naar binnen toe. Ook dat kan pijn doen. Denk dus niet dat je bij temperaturen als die van vandaag gevrijwaard zou moeten zijn van pijn want die kan evengoed best goed merkbaar zijn.
Ik heb de laatste dagen veel last van de gewrichtjes in mijn vingers en ik neem gember en kurkuma om de pijn wat te dimmen.

Dus, een grote weersverandering, zoals we die in Nederland eigenlijk best vaak meemaken, van slecht weer naar goed weer en van goed weer naar slecht, van warm naar koud en van koud naar warm, die verandering op zich kan ervoor zorgen dat je last hebt van je reuma. Niet zozeer vanwege nieuwe ontstekingshaarden, maar vanwege de druk op oude ontstekingshaarden en gevoelige gewrichten. Wees gewaarschuwd. Ook al geeft het reumaweerbericht nu aan dat de kans op reuma ‘zeer klein’ wordt geacht, laat je niet verrassen: ook het (zeer) warme weer speelt wel degelijk een rol.

Komende zaterdag kan het 40 graden worden. Neem voorzorgsmaatregelen; hou je rustig, drink veel water (niet te koud) en geniet van de zomer met lekker eten en drinken, vrienden of familie om je heen. Ga lekker pootjebaden. Zet een teil koud water op je terras. Leg een natte koude handdoek in je nek.
Zorg voor de mensen om je heen en laat voor je zorgen als mensen dat aanbieden. Laat niemand ziek worden van dit mooie weer. Enjoy de zomer!

2 thoughts on “Summer in the city…

  1. Kokkie says:

    Dit artikel is zo waar. Ik heb zo’n last van luchtdrukverschillen. Dat ik er doodziek van word. Ik heb spierreuma en bij bv een dreigende onweersbui weet ik me geen raad meer van ellende. Niet vanwege het onweer, dat kan me niks schelen, maar vanwege het luchtdrukverschillen. Zodra het maar flink regent gaat het alweer beter met me. Tot zich een volgende bui aankondigt.

    • almondfigtree says:

      Ha Kokkie,

      Wat ontzettend vervelend voor je. Ik voel erg met je mee hoor. Over het algemeen wordt (reuma-)pijn gekoppeld aan kou en vocht, maar mijn ervaring -en die van jou dus ook – is dat luchtdrukwisselingen, vooral bij onweer maar ook bij koud naar warm en omgekeerd en zoals bij mij bijvoorbeeld: bij zeer hoge temperaturen (+30), erg veel last kunnen geven. Iets wat je van je arts waarschijnlijk niet zal horen.
      Bij ons is het nu, vanwege de daling van de temperatuur en het uitblijven van onweer hier in dit gebied, vandaag wat beter. Ik hoop dat het met jou ook wat beter gaat en dat je niet in oost-Nederland woont waar het onweer wat vaker losbarst. Ik wens je heel veel sterkte hoor Kokkie! Weet dat je niet alleen bent hierin! Liefs Judith.

Leave a Reply

