Franse nectarines en zwaluwen

20150821_201815_3_bestshot-EFFECTSWe zijn weer terug uit Frankrijk. Het waren heerlijke dagen zo alles bij elkaar. Ik had een gîte gehuurd ergens op het platteland in het noorden van Frankrijk. De omgeving bestond uit akkerland van een buurman, en wat van die typische lintbebouwing aan eindeloze provinciale weggetjes die naar niks bijzonders leken te leiden.
20150821_122716Het weer was wisselvallig maar heel zacht. ‘s Nachts kon het best fris worden maar gelukkig beschikte ons huisje over een houtkachel. ‘s Avonds ging die natuurlijk aan en met een beker warme thee, chocola en een goeie film konden onze avonden niet meer stuk.
We hebben ons eigenlijk prima vermaakt. De jongens voornamelijk met klimmen in het bos en zwemmen, ik voornamelijk met woonbladen die overal in de gîte te vinden waren en de vele brocante-adresjes.
20150818_154256Daarnaast hebben we natuurlijk heerlijk gegeten, lekkere wijntjes ontdekt en een kaasje (Chamois d’or)  gevonden -gewoon in de supermarkt- waarnaar ik al tijden op zoek was.
De tuin rondom onze gîte was gigantisch en mooi onderhouden, er was een jeu de boules veldje en een zwembadje. Aan het eind van de dag zaten we vaak met een wijntje en een kaasje in één van de vele zitjes die onder de pergola’s en tussen de fruitbomen te vinden waren. Wat heb je nog meer nodig om je lekker te voelen. In mijn geval heel weinig geloof ik.
IMG_0216[1]IMG_0218[1]IMG_0212[1]Frankrijk associeer ik altijd met vers fruit, zoals nectarines en meloenen. Ik heb er veel van gegeten deze vakantie. Het liefst ontbijt ik in de zomer ook alleen maar met fruit en in Frankrijk heb ik elke dag een sappige nectarine gegeten om vervolgens met een beker koffie in de hand een poosje door de tuin te slenteren.

Echt fijn was dat, zo langzaam wakker worden. Wandelend over je ‘eigen’ hectares grond met tientallen zwaluwen boven je hoofd die op de elektriciteitskabels en in de struiken zaten te kwetteren. Op een ochtend zag ik een rode eekhoorn vrolijk door een naastgelegen koeienwei huppelen.
Ik realiseerde me daar dat ik, die nooit zoveel op had met ‘de natuur’, eigenlijk best een sucker voor de eenvoudige prachtigheid ervan ben geworden. Zou dit een bijwerking zijn van zetmeelvrij eten? Wie weet 😉
20150821_201336_Richtone(HDR)
TAART
Weer terug thuis, heb ik om een beetje in de stemming te blijven een taart gemaakt met nectarines. Het recept voor de bodem heb ik uit het boek ‘Against all grains’ van Danielle Walker (pag. 270). Let op: ik wijk iets af van haar recept, met name als het gaat om baktijden.
Maak de bodem niet te dun anders breekt hij bij het snijden. De vulling bestaat alleen uit nectarine dus maak de rand niet zo hoog.
IMG_0229[1]Bodem:
1/4 cup amandelmeel plus 2 volle eetlepels
1/2 cup kokosmeel plus 1 eetlepel
een snuf zout
1/2 theelepel baking soda
1 theelepel kaneel
1/4 cup kokosolie of roomboter, gesmolten
1/4 cup honing (dit maakt de bodem erg zoet, volgende keer doe ik er wat minder honing in)
1 ei
1 theelepel vanille-essence

Plus voor de vulling:
4 rijpe nectarines, in partjes gesneden
een eetlepel abrikozen of perziken jam voor glans (optioneel).

verwarm de oven voor op 175-180 graden Celsius. Doe de droge ingrediënten bij elkaar. Doe de natte ingrediënten bij elkaar en mix droog en nat goed. Vet een ondiepe taartvorm in en leg bakpapier op de bodem.
Druk het deeg met natte handen in de vorm. Prik wat gaatjes in de bodem zodat lucht kan ontsnappen. Bak deze bodem gedurende 10-12 minuten of totdat de bodem licht goudbruin is. Haal de bodem dan uit de oven, laat even wat afkoelen en bestrooi hem met een eetlepel amandelmeel of kokosmeel zodat het vocht uit de nectarines daarin kan worden opgezogen.
IMG_0226[1]Leg partjes nectarine cirkelgewijs op de bodem. Bedek de randen van de bodem met aluminiumfolie zodat deze niet de donker kleurt en laat de taart nog 15 minuten bakken of zolang als nodig voor het fruit om zacht te worden.

Haal de taart uit de oven en laat deze volledig afkoelen. Bestrijk de bovenkant met wat jam voor glans.

Bon appétit!

Leave a Reply

