Simply irresistible

gras-vorst-630
Het is nog maar het begin van 2016 – ik wens jullie een goed jaar trouwens – maar ik had niet gedacht dat we nog een soort van ‘winter’ zouden gaan meemaken. Wij wonen in het westen van het land maar ook hier staat rijp op het gras en ligt er een voorzichtige laag ijs op de sloten.
Het is koud maar zonnig en droog buiten. Heerlijk weer voor mijn reumalijf. En heel wat beter dan de dagen hiervoor waarop het – hier althans – koud en vrij vochtig was. En dat heb ik geweten; ik had meer pijn dan gewoonlijk, met name in mijn handen, knieën en heupen. Nu zat er ook af en toe een klap onweer in de lucht en daarnaast heb ik de afgelopen week slecht geslapen, dat hielp ook allemaal niet.

Toen ik vanmorgen mijn haar borstelde, ging het alle kanten op staan. ‘Je lijkt op Einstein’, dacht ik bij mezelf. Als mijn haar statisch wordt bij het borstelen betekent dat meestal dat het vriest buiten en dat was ook zo. Omdat de lucht droger is dan de dagen hiervoor, bleek mijn pijn bij het opstaan al verdwenen (hallelujah) en is mijn humeur een stuk beter dan gisteren. Ondanks Einstein-kapsel.

Over humeur gesproken; van lekker eten word ik ook blij en we hebben de afgelopen weken weer heel wat memorabele eetmomenten gehad. Ik heb genoeg te melden op eetgebied, dus laten we maar weer snel wat recepten posten.
Ik had Ger voor Kerst het nieuwste boek van Nigella Lawson gegeven (‘Simply Nigella’). Mijn God, wat ziet dat mens er goed uit. Op de achterflap staat een quote van haar: “What and how we cook can make our lives easier, make us feel better and more alive”. Nou dat blijkt, al schijnt ze ook niet vies te zijn van een beetje botox.
Natuurlijk zijn niet al haar recepten Bechterew-proof maar vaak valt er wel wat aan te verknutselen zodat jij en ik ze ook kunnen gebruiken. Voor het volgende recept was dat niet nodig. Heerlijke kippedijen gemarineerd in een sinaasappel-kruidenmengsel uit de oven. Gecombineerd met een gratin van knolselderij en camembert of iets simpeler maar ook lekker: roergebakken verse spinazie met knoflook, heb je een feestmaaltje.

Enjoy!
http://www.bol.com/nl/p/simply-nigella/9200000046099785/9200000046099785

Nigella’s ovengebakken kippedijen met sinaasappel en venkel (6 pers.).
Nodig:
2 venkelknollen
100 ml extra vierge olijfolie + nog een eetlepel voor over de kip
100 ml vers geperst sinaasappelsap + de geraspte schil van 2 sinaasappels
2 theelepels zeezout
4 theelepels venkelzaad
4 theelepls dijon mosterd
12 kippedijen
IMG_0445[1]
Was en snijd de venkel eerst in vieren en snij elk partje dan nog eens in drie stukjes. Laat ze even liggen op je snijplank. Meng in een kom de olijfolie met de sinaasappelrasp, het sap, venkelzaad, zout en de mosterd. Roer goed door.
Nigella doet de kip, de venkel en de marinade in een zak en laat het dan een nacht marineren maar daar hebben wij natuurlijk helemaal geen geduld voor.
Dus: pak een grote rechthoekige braadslee of ovenschaal en doe de venkelpartjes en de kippedijen erin en schenk de marinade erover. Mix de boel met je handen flink door elkaar zodat de marinade overal goed is verdeeld. Leg dan de kippedijen bovenop de groenten met de huidkant naar boven. Dek de schaal even af met keukenfolie en laat de schaal een half uurtje op een koele plek staan (niet in de koelkast).
Verwarm de oven voor op 200 °C.
Sprenkel vlak voordat je de schaal in de oven zet nog wat olijfolie over de kip en laat de schaal een uur in oven staan zodat de venkel zacht wordt en de kippedijen goudbruin.
Leg de kip met de groente op de borden en kook de marinadesaus nog even een beetje in, in een klein pannetje. Schenk de saus over de gerechten.

Lekker met: knolselderijgratin 4- 6 pers.
ingrediënten:

1 grote knolselderij
een eetlepel roomboter of kokosolie
1 ui, gesnipperd
1 teentje knoflook
1 eetlepel kokosmeel
3 dl kokosmelk
50 gram parmezaanse kaas, geraspt
1 eetlepel pijnboompitjes
zout en peper
1 camembert in pakken gesneden.

Bereiding

Verwarm de oven voor op 200 °C. Schil de knolselderij en snijd hem in grote stukken. Rasp deze met een grove rasp. Kook de knolselderij in een paar minuutjes beetgaar en laat zeer goed uitlekken (of leg de knolselderij in een schone theedoek en wring daarmee het vocht eruit).
Smelt de boter in een kleine steelpan. Bak de ui glazig en knijp de knoflook erdoor. Doe de kokosmelk in de pan en daarna het kokosmeel en roer goed zodat er geen klontjes overblijven. Roer de parmezaanse kaas erdoor en laat deze smelten in de saus. Breng de saus op smaak met zout en peper.
Leg een laag knolselderij in een beboterd ovenschaaltje en leg daarop een laag camembert. Herhaal dit tot de knolselderij en de camembert op zijn. Schenk de saus erover en top de bovenkant met wat pijnboompitjes, peper en zout en kruiden die je lekker vindt.
Bak hem 20-25 minuten tot de bovenkant goudbruin is.

IMG_0450[1]

 

Leave a Reply

