Blij ei

IMG_0544[1]

Spring is in the air hoor je hier en daar maar het is nog berekoud vandaag. Daarnet zag ik een eend met zeker tien eendekuikentjes. Diverse struiken en bomen hier in de buurt zitten al vol knoppen. Het is echter wel tijd voor een beetje meer kleur vind ik (en een zonnetje graag). Daarom ga ik eieren kleuren. Natuurlijk gebruik ik geen kunstmatige kleurstoffen want die zijn eng. Lees hier wat je ervan kunt krijgen.
Ik ga mijn eieren geel kleuren met kurkuma. Lekker Paasgeel. Het gaat het beste met witte eieren. Ik heb het geprobeerd met lichtbruine eieren maar dat werd helemaal niks.

IMG_0545[1]

nodig:
4 eieren (witte)
3 eetlepels kurkumapoeder
1 eetlepel azijn of 1 theelepel vitamine c poeder (als je azijn vindt stinken)
1 liter water

Leg de eieren in een steelpan. Vul met water. Zorg dat ze goed onder water staan. Voeg 3 eetlepels kurkuma toe en een theelepel vitamine C poeder óf een eetlepel azijn.

Breng het water aan de kook en laat de eieren 7 minuutjes koken. Pas op dat het niet overkookt want dan heb je een kurkuma-drama aan de hand. Kurkuma kleurt namelijk alles geel, ook zaken waarvan je niet wilt dat ze geel worden…

Als je eieren 7 minuten hebben gekookt, zet je het vuur uit. Laat de eieren minimaal 2 uur in de pan rusten. Hoe langer je ze erin laat, hoe geler ze worden.
Na 2 uur (of langer) haal je eieren eruit en laat je ze drogen op een rekje of wat keukenpapier.

IMG_0555[1]

2 thoughts on “Blij ei

  1. Andrea Wyckoff says:

    These happy eggs are so cute! I am so excited for spring here in the US right now too! I can’t help but smile with all the blossoms, bees, and happy plants! I spent yesterday in the warm sun day picking wild flowers, dandelions, and greens to turn into cupcakes and yummy recipes today. Happy Spring!! ♥

Leave a Reply

