“Help, het dieet werkt niet!! Wat nu??”

Fix-Leaky-Gut-Cartoon-D

Ik ben een van de gelukkigen voor wie een verandering in dieet me zo ongeveer meteen van mijn Bechterew af heeft geholpen. Heel veel mensen met Bechterew knappen op van een dieet. Er zijn echter ook gevallen waarbij het anders verloopt. Op één of andere manier ervaren deze mensen problemen tijdens het diëten en heeft het niet het gehoopte effect van pijnverlichting.

Over het waarom is door patiënten die wél succes hebben een hoop gezegd en geschreven en wordt een hoop gespeculeerd. Vaak wordt gedacht dat deze mensen het dieet even proberen en te snel opgeven uit frustratie over het feit dat ze geen patatjes of pasta meer mogen eten, of een onschuldiger scenario, dat ze waarschijnlijk verborgen bronnen van zetmeel in hun dieet hebben zitten, zoals kruidenmixen met maismeel erin. Of ze eten misschien vaak onrijp fruit.
Dat kan heel simpel het geval zijn. Ook helpt het zeker niet als je maar wat aanrommelt met dit dieet. Het is serious business. Het help ook niet zo als je dagelijks onbewust een klein beetje binnenkrijgt van iets waar je niet tegen kunt.
Het is -zeker het eerste jaar- van belang dat je de Klebsiella verzwakt door de bacterie zijn voeding te onthouden en jezelf daardoor versterkt. Het is daarom goed om álles wat je in je mond stopt aan een grondige inspectie te onderwerpen (gebruik de jodiumtest).

Er wordt ook wel geopperd dat wél of geen succes te maken zou kunnen hebben met de factor HLA B27, en dan dus met de vraag of je positief of negatief bent, maar HLA B27 lijkt volgens wetenschappelijk onderzoek niet de enige biomarker te zijn die een rol speelt bij het krijgen van Bechterew.
Dus ook als je negatief wordt getest kun je nog steeds een vorm van ontstekingsreuma of Spondylitis hebben. Ook mensen die HLA B27 negatief testen, kunnen succes hebben met een zetmeelvrij dieet.

Maar misschien is er wat anders aan de hand. Als het dieet je na een maand geen verlichting biedt, kijk dan of er sprake is van één van de volgende situaties:


A. De moeilijke ‘gevallen’ : ernstige darm-issues.

Een waarschijnlijker antwoord op de vraag waarom het dieet voor sommigen niet werkt (of pas in een later stadium) zou kunnen zijn dat het darmstelsel van deze groep mensen zodanig ernstig is beschadigd, dat er meer nodig is dan een zetmeelvrij dieet om hun gezondheid terug te krijgen.
Sommige Bechterew-patiënten lopen al decennia rond met darm-issues of met Crohn-achtige klachten. Sommigen hebben naast artritis, al jaren last van Colitis Ulcera. Serieuze darmproblemen verwoesten stukje bij beetje de villi van de darmwand en maken de wand kwetsbaar voor infecties, zweertjes en het ontstaan van gaatjes (leaky gut).

De staat van de darm is een zo ongelofelijk belangrijke factor bij herstel van ziekte, dat als de darmwand geen staat van heling bereikt of de darmflora constant in een situatie van onbalans zijn, het werken aan je gezondheid wel heel erg lastig wordt.
Beschadigde darmen zijn ontvankelijk voor infecties die immuunreacties ontlokken. Bovendien nemen beschadigde darmen niet goed voedingsstoffen op; bouwstoffen die ontzettend nodig zijn om aan je herstel te kunnen werken. Je blijft dus moe, je blijft pijn houden en je ziekte blijft actief. Ook een ernstige darmflora-onbalans kan het immuunsysteem triggeren.

Dieten die specifiek zijn gericht op herstel van de darmwand zijn het GAPS-dieet
http://www.gapsdieet.nl/therapeuten/
http://www.gapsdieet.nl/gapsdieet/gapsdieet-stappenplan/
http://www.gapsdiet.com/

en het SCD dieet (Specifieke koolhydraten dieet).
http://www.scdiet.nl/
http://www.breakingtheviciouscycle.info/


B. De auto-immuun totaal-gevallen.
Als jij iemand bent bij wie een zetmeelvrij dieet je niet van alle pijn af helpt en je hebt geen uitgesproken darmziektes of invaliderende problemen met je darmen maar wel auto-immuunproblemen met een vorm van artritis erbij, dan is het aan te raden een tijdje je heil te zoeken bij een wat strikter dieet zoals voorgeschreven bij bijvoorbeeld het Paleo Auto-Immuunprotocol (paleo AIP). Hierbij gaat het om een soort eliminatie-dieet waarbij je zoekt naar zaken die jouw lijf ziek maken. Zetmeelarm maar ook vrij van noten en zaden, ei-eiwit, koffie, cacao, alcohol en allerlei andere zaken die ook maar de minste auto-immuunreactie kunnen oproepen.

Dit dieet is ook prima te doen en er zijn meerdere blogs met leuke recepten te vinden op internet. Ik ben zelf erg gecharmeerd van:
http://wellnessmama.com/22689/autoimmune-diet/
http://www.phoenixhelix.com/
http://www.thepaleomom.com/category/autoimmunity/recipes-autoimmunity

C. De categorie overig: verborgen zetmeel, degenen die geduld op moeten brengen, voedselintoleranties en verborgen allergieën, speciale gevallen, bacteriële infecties, parasieten, virussen, schimmels als Candida .

Soms helpt een zetmeelvrij dieet niet of niet meteen maar is er een dwarsligger of trigger aanwezig die je herstel belemmert en die eerst en grondig moet worden aangepakt. Ga na of er sprake kan zijn van één van de volgende situaties:

1. Je hebt toch hier en daar wat zetmeel binnengekregen. Bewust of onbewust.
Ik ga ervan uit dat jij dit dieet heel serieus hebt aangepakt omdat je jezelf een kans wilt geven. We hebben het hier dus niet over de mensen die het een beetje half half doen, toch regelmatig pasta blijven eten en dan gaan klagen dat het niet werkt.
Jij bent wél serieus, maar je denkt misschien dat dat kleine beetje saus uit een potje niet zoveel kwaad kan, of die barbeque bij de buren verwaarloosbaar is op een week heel goed je best doen. Wrong! Dit kan je volledig terug bij af helpen, zeker in het begin van je dieet.
Ook kan het voorkomen dat je je niet bewust bent van de aanwezigheid van zetmeel in bepaalde dingen. Er kan zetmeel zitten in medicijnen die je gebruikt of in supplementen die je slikt. Let op die kleine hoeveelheden die je dagelijks inneemt, ze kunnen je plannen zomaar dwarsbomen.

2. Geduld. Dat is het moeilijkste op te brengen. Probeer het toch.
Het kan in sommige gevallen wat langer duren voordat het dieet echt wat gaat doen. In míjn geval duurde het slechts vijf dagen en toen kwam ik al niet meer stijf uit mijn bed en de pijn werd merkbaar minder. Ook klaarde mijn mistige hoofd snel op.
Er zijn echter mensen die na een paar weken nog weinig merken, soms duurt het zelfs een paar maanden. Het heeft niet de voorkeur maar tot die tijd kan een kleine hoeveelheid medicatie zelfs nog noodzakelijk zijn om de ergste pijn te kunnen opvangen (dit kan ook met gemberthee, gember- en/of curcuma-capsules, met water verdunde appelazijn, kortom er zijn alternatieven).
Afhankelijk van de soms deplorabele staat van iemands darmen kan het heel goed zo zijn dat men even door moet zetten voordat er sprake is van succes.

Gun jezelf die tijd. Als je klachten na een drietal of viertal maanden nog niet zijn verbeterd, kijk dan of er sprake is van de zaken genoemd bij punt 3, 4, of 5.

3. Er is sprake van één of meerdere voedsel-intoleranties.
·
Je darmen kunnen lactose niet goed afbreken. Vaak kunnen personen die geen koemelklactose kunnen verdragen, wel tegen geitenmelk.
· Gevoeligheid voor fructose (voor uitgebreide documentatie zie: FODMAP dieet)
·voor pectine (bijv. in appels),
·voor histamine (bijv. in champignons),
·voor salycilaten (bijv. in thee en koffie),
·of oxalaten (bijv. in spinazie).
·Je kunt ook vervelend reageren op groenten uit de nachtschade familie (aardappel, aubergine, cayennepeper, chillipeper, paprika, tabak, tomaten).

Zie ook:
http://www.allergiedietisten.com/voedings-intolerantie/

4. Je hebt een eliminatiedieet nodig om erachter te komen wat je wel en niet moet eten in jouw individuele geval.
Voor sommige mensen is het nodig om een diepgaand onderzoek te doen naar het voor hen individueel geschikte dieet. Bloedonderzoeken geven niet altijd een duidelijk beeld. Soms is het gewoon een kwestie van zelfonderzoek. Hun specifieke gezondheidssituatie vereist dat bij alles wat ze eten de vraag moet worden gesteld: hoe reageert mijn lijf (mijn darmen) hierop.
Zeker als er sprake is van langdurig ziek zijn, chronische langdurige darmontstekingsziekten, een complex aan ziektebeelden door elkaar of een langdurig ontregelde hormoonspiegel, kan het zijn dat middels een grondiger onderzoek met eliminatie van specifieke voedingsmiddelen, duidelijk wordt wat jij nodig hebt.

Goede eliminatiedieten zijn: het Specifieke Koolhydratendieet, het GAPSdieet, het Paleo Auto-Immuunprotocol en het FODMAP dieet (laatste bij een vermoeden van frustose- gevoeligheid).

5. Er is sprake van een andere infectiebron of ziekte.
Het is een andere bacterie dan de Klebsiellabacterie waar je last van hebt. Of je hebt een Candida schimmelinfectie in je darmen (die zeer hardnekkig kan zijn en tot zeer vervelende klachten kan leiden).
Er is sprake van een virusinfectie als het Epstein Barr virus, je hebt de ziekte van Lyme opgelopen via een tekenbeet, je lijdt aan het chronisch vermoeidheidssyndroom (ME) of misschien heb je wel een andere auto-immuunaandoening en dus een verkeerde diagnose.
Ook kan er sprake zijn van een combinatie van auto-immuunaandoeningen. Let er ook op of je misschien depressieve klachten hebt gekregen door die jaren ziekte, slapeloosheid en uitputting van de voorraden belangrijke stoffen in je lichaam.

Candida en dieet:
http://candidadieet.blogspot.nl/p/candida-dieet.html

Testen voor darmparasieten, candida etc:
http://www.medivere.nl/
http://www.darmklachten.nl/testen

Ziekte van Lyme, Borrelia, chronische vermoeidheid etc:
http://www.lymenet.nl/
http://moezijniszooo.blogspot.nl/

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s