Basisrecept december tulband

20161127_164157

Wie kreeg het vroeger niet van z’n oma; een stukje zelfgemaakte tulbandcake met rozijnen en van die felgekleurde vieze stukjes namaaksukade erin. Wij mochten altijd het beslag van de garde aflikken en dat vond ik eigenlijk veel lekkerder dan de afgebakken tulband.

Laatst liep ik bij Blokker en zag daar van die siliconen bakvormen hangen. Ik had in het verleden al eens geprobeerd een tulband te maken maar dat was vreselijk mislukt omdat de helft van de cake aan de bakvorm bleef hangen. Met een siliconen bakvorm zou me dat niet meer overkomen beloofde de tekst op de verpakking. Dus ik heb dat ding gekocht, ermee gebakken en ik moet zeggen: ik ben om.
Ik weet niet of het gezond is om te bakken in siliconen maar ik heb wel een cake waar je U tegen zegt.   mickeysteamboatwillie

Het recept voor deze tulband heb ik een beetje bij elkaar geflanst en het heeft goed uitgepakt. De cake is niet droog, heeft een goede structuur, is uiteraard zetmeelvrij en je kunt er alle kanten mee op als het gaat om versiering of toevoegingen aan het beslag. Wij houden erg van de pure smaak van cacao en zodoende heeft deze cake een volwassen chocoladesmaak (niet te zoet en erg puur chocolade). Als je daar niet zo van houdt dan zou je wat minder cacao kunnen gebruiken en wat meer amandelmeel en zoetstof.

Ook heb ik in deze cake een beetje eiwitpoeder gebruikt. Het is wei proteine-poeder van schapen- en geitenmelk van het merk Mattisson (http://www.mattisson.nl/shop/superproteins/absolute_wei_proteine_schaap_geit/547 ). Tezamen met de cacao zorgt dat voor een zijdezachte structuur. Mocht je huiverig zijn voor de lactose die erin zit dan gebruik je in plaats van het proteinepoeder gewoon wat meer amandelmeel.

20161127_164113

Recept december tulband:
1 cup cacao
2 cup amandelmeel
1/4 cup eiwitpoeder
1/4 cup kokosmeel
1 volle theelepel wijsteenbakpoeder of bakingsoda
1 eetlepel appelazijn of azijn
3 eieren (eiwitten en eigeel gescheiden)
1/2 cup palmsuiker
1/2 cup honing of ahornsiroop
1 cup geitenmelk (of amandelmelk)
1/2 cup kokosmelk
1/2 cup roomboter (gesmolten) of een mix van roomboter en olijfolie óf kokosolie
snuf zout

Oven voorverwarmen op 175 graden.

Meng de eigelen met de suiker en/of andere zoetstof die je gebruikt. Meng alle andere droge ingrediënten met elkaar in een grote kom. Doe daar de melk en de boter en/of olie en de appelazijn bij en ook het eigeelmengsel en meng goed zodat er geen klonten ontstaan.
Klop de eiwitten in de keukenmachine met een snufje zout tot ze stijve pieken vormen. Schep het opgeklopte eiwit in delen voorzichtig in het beslag en ‘vouw’ het rustig door het beslag heen zodat je er lucht in houdt.
Stort het beslag in je siliconen tulbandvorm (Let op: als je de vorm voor het eerst gebruikt: eerst spoelen met lauw water, afdrogen en de eerste keer invetten).
Bak de tulband 45 tot 50 minuten.

Haal de vorm uit de oven, laat hem 20 minuten staan om af te koelen. Zet dan een bord of schaal op de bovenkant en draai hem voorzichtig om. Voilà: jouw perfecte tulband.

Ik heb nadat de cake was afgekoeld een reep witte chocolade (goede kwaliteit) au bain marie gesmolten en over de cake gegoten. Ik kan een klein beetje suiker hebben dus als ik zondig doe ik het goed. Je zou ook kunnen denken aan een topping van mascarpone of zachte geitenkaas met honing en vanille of kokosroom.

Je kunt verschillende dingen aan het beslag toevoegen, bijvoorbeeld:
-gehakte walnoten of pistachenootjes
-gedroogde of verse cranberries
-stukjes Medjool dadel
-frambozen, Amarenen kersen of abrikozen.

20161127_190423_burst01

 

20161127_203418

 

 

 

Leave a Reply

