Goede voornemens bij een auto-immuunziekte

426px-keep-calm-and-carry-on-svg


H
et leven met een auto-immuunziekte kan een uitdagende en eenzame aangelegenheid zijn. Veel mensen lopen al jaren met klachten rond voordat ze een diagnose krijgen. En dan horen ze dat het niet overgaat, misschien erger kan worden, én dat er weinig behandelopties zijn.

Het jammere van de kijk op ziek en gezond in Nederland is dat het lichaam niet als verzameling onderdelen wordt bekeken die met elkaar ‘praten’ maar gefocust  wordt op slechts één onderdeel van het geheel. Aan de hand van een klachtenspectrum wordt een diagnose gegeven en vervolgens worden de daarbij behorende medicijnen voorgeschreven. Als je twijfels uitspreekt omtrent het slikken van medicijnen, wordt er meestal gezegd dat de bijwerkingen wel meevallen of van voorbijgaande aard zijn.

1232_441011889298194_1474363684_n

Als je, nadat je van de ene specialist naar de andere bent gestuurd, niet gediagnosticeerd kan worden met een lichamelijke aandoening, beland je als je niet uitkijkt  in het hoekje van de psychische aandoeningen. Voordat je het weet zit je met een label ‘psychosomatische stoornis’ of zelfs ‘depressie’ in je dossier.
Voor die depressie is er dan wel weer een oplossing in de vorm van anti-depressiva. Nu heb je met een auto-immuunaandoening een aardige kans om vanzelf depressief te worden, dus pillen slikken kan tijdelijk een oplossing zijn om in rauwe periodes het hoofd boven water te houden. Het probleem met die dingen is echter dat je er maar moeizaam weer vanaf raakt.

Een wonderpil voor auto-immuunaandoeningen zonder nare bijwerkingen bestaat bij mijn weten niet. Het zou bijzonder zijn als er wel eentje was, omdat het lichaam een ongelofelijk ingewikkeld, zelfregulerend web van in elkaar grijpende biochemische processen is. Ingrijpen met pillen in het ene proces betekent helaas meestal het verstoren van vele andere processen in het lichaam.

20120904-093834


Genen blijken niet alles voor het zeggen te hebben.
Auto-immuunaandoeningen ontstaan in grote lijnen als:
1. er een genetische kwetsbaarheid is voor auto immuunziekte
2. de darmwand is beschadigd en daardoor poreus is geworden (+ darmflora zijn uit balans)
3. er een trigger is die door het immuunsysteem als een bedreiging wordt gezien (terecht of onterecht) en zorgt voor een lawine aan immuunreacties.

Auto-immuunaandoeningen hebben een genetische kwetsbaarheid als basis (nummer 1 in het rijtje hierboven). Er is een tijd geweest dat genen werden beschouwd als enige factor van belang bij ziekte en kans op overlijden. Maar er zijn volgens de huidige wetenschappelijke inzichten meer factoren die gen-technisch gesproken een rol hebben bij auto-immuunaandoeningen en andere ziektes.

Vandaag de dag is ‘epigenetics‘ het woord om te onthouden. Men heeft ontdekt dat de werking van onze genen beïnvloedbaar is. Hier komen epigenen om de hoek kijken. En dat zijn interessante rakkertjes. Zij bepalen namelijk -even kort door de bocht- of je genen ‘aan gaan’ of ‘uit blijven’.
Epigenetics zijn als metadata in je computer die beschrijven welke data nodig zijn. Ze bepalen welke functies opgeroepen worden en worden aangezet (expressie). Genen zijn vast en onveranderlijk; epigenen kunnen er een wijziging op aanbrengen. Vergelijk ze met een afspeellijst voor muziek die je computer afspeelt. Die lijst is veranderbaar (epigenen). De nummers zelf (genen)niet.

Levensstijl en voeding bepalen mede genexpressie.
De werking van epigenen op genen blijkt te kunnen worden beïnvloed door levensstijl en voeding. Wat je eet, maar vooral wat je aan troep laat staan, hoeveel waardevolle voedingsstoffen je lichaam opneemt, kwaliteit van slapen en leven, de hoeveelheid stress die je ervaart en hoeveel giftige stoffen je in je dagelijkse bestaan opneemt, dragen actief bij aan het al dan niet positief inzetten van epigenen en het veranderen van je biochemie.
Voeding is een hele belangrijke factor. Zo bleek uit onderzoek bijvoorbeeld, dat bepaalde stoffen in broccoli ervoor kunnen zorgen dat middels epigenen het proces van tumorvorming wordt afgeremd.

Vanaf het moment dat een genetische ‘knop’ voor ziekte wel aan is gezet,  en dat is bij ons,  auto-immuungedupeerden, dus blijkbaar het geval, ben je ‘chronisch ziek’.
Maar niet getreurd; we kunnen die hysterische auto-immuunactiviteiten dus op een natuurlijke manier indammen. Door op ons dieet en levensstijl te letten. En die epigenen hun werk te laten uitvoeren. Ja, je hoort het goed! Wij kunnen ons immuunsysteem temmen en onze gezondheid terugclaimen.

9d392df9001d814e61ee79af58c205c2-2

Dus om op het vorige rijtje terug te komen:
1. genen zijn niet helemaal de baas
2. je darmwand -en samenstelling van de darmflora- kun je beter maken door een gezond dieet en een verstandige levensstijl
3. en triggers kunnen we mijden of uitschakelen
En da’s een positieve boodschap. Want het leven stopt niet met een auto-immuundiagnose. Sterker nog; daar begint je weg terug naar herstel. Hier zijn wat tips om je eigen gezondheid terug te eisen. En je leven ook.

1. Red je darmen.

Hoe is het eigenlijk met jouw darmen? Vraag je dat eens serieus af. Heb je vaak een opgeblazen buik na het eten? Pijn? Moeite met de stoelgang?
Je darmstelsel en met name de darmflora is waar het om draait bij auto-immuunziektes.
Wanneer je darmwand is beschadigd (door infectie, door ziekte, door dagelijks verkeerd eten, door voedselintoleranties, door antibioticagebruik, etc) kan dit een golf aan auto-immuunreacties door heel je lichaam teweeg brengen. Een beschadigde darm laat namelijk stoffen die daar niet horen in de bloedbaan terecht komen, en die worden door het immuunsyteem gezien als bedreiging. Daarnaast is het belangrijk om een gezonde balans in de samenstelling van je darmflora te hebben.

Het is dus zaak om de darmen zo sterk mogelijk te maken en te houden. Want, hoe gezonder je darmen, hoe minder problemen je immuunsysteem veroorzaakt. Om je darmen te helen zijn er beproefde natuurlijke methoden. Een auto-immuundieet en ontgiften zijn essentieel.
Ook het slikken van supplementen (probiotica en enzymen) en het eten van zelfgemaakte yoghurt kan enorm helpen. Voor meer tips over darmen en hoe ze te helen, zie:
http://www.mindbodygreen.com/0-10754/the-6-best-ways-to-heal-your-gut-restore-your-health.html

2. Mijd granen, vooral tarwe en andere glutenhoudende granen voor altijd en verminder je gebruik van tafelsuiker en tafelzout drastisch.
Veel graansoorten maar vooral tarwe roepen auto-immuunreacties en een flinke stijging van je bloedsuikerspiegel op. En gluten zorgen voor niets anders dan problemen in je lichaam. Ze verhogen de auto-immuunactiviteit, zorgen voor beschadiging van de darmwand en maken de darmwand poreus. Jammer maar helaas. Graanproducten? Weg ermee.

Suiker en zout zijn ontstekingsbevorderend en beroven je lichaam van belangrijke mineralen die je nodig hebt voor je herstel.
Suiker bijvoorbeeld, berooft je lichaam van magnesium. En dat mineraal is belangrijk bij het onderhoud van de spieren en bij het voorkomen van depressie, somberheid en slapeloosheid.  In plaats van suiker, kun je beter honing, ahornsiroop of vruchtenpuree gebruiken.
Zout (natrium chloride) ‘eet’ calcium op dat ten koste gaat van calciumgehalte in de botten. Ook het als gezonder aangeprezen zeezout (Himalaya zout of Frans grijs zeezout) bevat naast mineralen nog altijd bijna 86% natrium chloride. Gebruik daarom heel weinig zout in je eten. Je kunt je eten ook op smaak maken met kruiden, knoflook etc. Of gebruik, als je toch een zoute smaak wilt, een mineraalzout als Lo Salt.

3. Eet massa’s groenten.
Serieus, groenten moeten het hoofdbestanddeel van je dagelijkse maaltijden worden. Groenten hebben een positief effect op een door ontstekingen geteisterd lichaam. Ze brengen het tot rust, ontgiften, zorgen voor een betere samenstelling van je darmflora en remmen ontsporingen in het lichaam af. Eet vooral groene bladgroenten als spinazie, maar gebruik ook broccoli en andere kruisbloemigen als bloemkool, spruitjes en boerenkool die erom bekend staan de stof sulforaphaan te bevatten, een stof die onder andere gelinked wordt aan het voorkomen van kanker en invloed heeft op genexpressie, zoals hierboven besproken.

4. Spoor jouw allergieën en voedselintoleranties op.
Hoe beter je weet hoe je lichaam reageert op verschillende voedingsstoffen hoe beter je het kan helpen helen. Ook zaken die kruisreacties kunnen veroorzaken zijn de moeite waard om op te sporen. Als je bijvoorbeeld allergisch reageert op berkenpollen is de kans groot dat je ook gevoelig reageert op hazelnoten, appels, wortel, selderie, meloen, kersen, peer en abrikozen.
Een handig boek met leuke alternatieve broodrecepten en een bijlage over kruisreacties dat je kan helpen is een boek van Saskia van As – Superfood brood, ISBN nummer 978-94-91456-39-8.

5. Zoek een auto-immuundieet dat bij je past.
Het barst op internet van de websites van mensen die zelf een auto-immuunaandoening hebben en die met succes hun heil hebben gezocht in een op hun situatie toegepast dieet. Google jouw ziekte met het woord dieet -of voor meer succes het Engelse woord voor jouw aandoening en het woord ‘diet’- en je vindt allerlei informatie waar je je voordeel mee kunt doen. Is jouw ziekte zeldzaam dan kun je waarschijnlijk goed uit de voeten met een algemeen auto-immuundieet wat je op basis van je eigen ervaringen kunt finetunen.

Kijk voor een basis auto-immuundieet om te beginnen bijvoorbeeld bij:
https://ultimatepaleoguide.com/autoimmune-protocol/
https://www.thepaleomom.com/start-here/the-autoimmune-protocol/

6. Ontgift je lichaam regelmatig.
Las detox dagen in. Leuk! Koop geen detoxmiddeltjes in de winkel want die zijn meestal duur. Maak gewoon je eigen groente-sapjes en smooties. Begin eens met een dagje sapvasten.
Vast als beginner in het vasten maximaal een dag want langer dan dat is misschien te belastend voor je al vermoeide lichaam. Doe het rustig aan. Een lichaam moet wennen aan ontgiften.
Een superleuk boek met recepten voor smooties en juices is het boek ‘Groene sapjes’ (www.Bechtboeken.nl) verkrijgbaar bij Dille en Kamille.

Neem één keer in de week voetenmaskers of voetenbaden met ontgiftende klei (verkrijgbaar bij Holland&Barrett. Gooi een schepje epsom salt (magnesiumzout) in je badwater.
Drink elke morgen -voor je ontbijt- een glas water met een klein beetje citroensap of theelepel appelazijn erin. Dat helpt je lever ontgiften.

7. Gebruik regelmatig kurkuma, verse knoflook, biologische geurende kokosolie en koudgeperste olijfolie tijdens het koken. Ze hebben een ontstekingsremmende en/of een bacterie- en schimmelwerende werking.

8. Probeer stress op een aanvaardbaar niveau te houden.
Chronische of regelmatig terugkerende stress is als brandstof voor hevige auto- immuunactiviteit in je lijf. Je lichaam maakt onder stress het hormoon cortisol aan en dat zorgt ervoor dat het immuunsysteem tijdelijk wordt onderdrukt. Zodat je lijf zich op meer acute zaken kan concentreren. Als de stresssituatie voorbij is, moet dit weer normaliseren.
Bij chronische stress echter leidt dit ertoe dat ontstekingsmechanismes, ook micro-ontstekingsprocessen, ongecontroleerd kunnen doorgaan en schade aan het lichaam toebrengen. Niet alleen duidelijk merkbare ontstekingen maar vooral ook die micro ontstekingsprocessen door je hele lichaam moet je zien in te dammen.
Een goed dieet en goed slapen is de basis. Daarnaast zijn het regelmatig beoefenen van Tai Chi, meditatie, yoga, mindfulness of een stukje wandelen uitstekende manieren om stresslevels op een aanvaardbaar niveau te houden. Dit kun je gewoon thuis doen, in je vertrouwde omgeving. Oefeningen en voorbeelden zijn te vinden op internet.
Zorg dat je veel lacht. Ga naar buiten en wandel door een groene omgeving. Geniet van lekker eten en gezelligheid. Kijk een leuke film. Knuffel je huisdier. Hou van jezelf. Je bent het waard.

9. Doe wat aan beweging.
Het is bewezen dat beweging pijn verminderd, zorgt voor een betere hormoonbalans en uiteraard zorgt voor meer souplesse, energie en een betere nachtrust.
Dans, wandel, doe een lichte vorm van fitness, ga een paar keer per week een eindje fietsen, doe aan yoga, badminton, aqua-aerobics, wandel over de de markt, doe rek- en strekoefeningen. Beweeg elke dag.

10. Zoek verbondenheid.
Een vaak te weinig gewaardeerde lifestyle factor die een directe impact heeft op je gezondheid is verbinding met anderen en het hebben van een sociaal netwerk. In contact zijn met anderen, of dat nu je gezinsleden zijn, een familielid, een buur, een kennis of vriend, een huisdier, of dieren op een kinderboerderij, is belangrijk en gezond.
Het maakt niet uit hoe; of dit nu is in real life of via internet, op een hobbyclub of via een briefwisseling, het is belangrijk om het gevoel te hebben dat je ergens bij hoort. Zodat je dus vriendschap ervaart, begrip krijgt, lotgenoten kent, even je ei kwijt kunt bij iemand of met een ander iets gezelligs kan gaan doen. Contact met andere levende wezens helpt om je hormoonhuishouding en je neurotransmitters te reguleren en dat heeft invloed op ontstekingsmechanismen. Daarbij komt dat sociale verbinding je beter weerbaar maakt tegen stress en je humeur verbetert.

 

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s