Hallo en hoe het nu gaat

HOE HET GAAT
Hallo! Na een pauze van een half jaar zijn we weer terug.
Ik heb leuke en interessante dingen gedaan, veel plannen gemaakt en ben bezig geweest met een project dat nog lang niet af is en ik ga daar vrolijk mee verder. Ik heb ook even afstand kunnen nemen van Almond&Figtree en de tijd genomen om te reflecteren op vragen als ‘hoe verder met de website’ en ‘hoe staat het eigenlijk met mijn eigen gezondheid’.

Hoe nu verder met de website kan ik beantwoorden met: we gaan gewoon weer door maar waarschijnlijk in een wat lager tempo omdat ik een opleiding ga doen in september, een boek aan het schrijven ben en er nog een E-boek aankomt waar Almond&Figtree op dit moment aan meewerken (het vorige E-book waar A&F aan hebben meegewerkt is trouwens niet meer verkrijgbaar).
Nadat ik een blogpauze had aangekondigd, dacht ik dat mensen Almond&Figtree misschien wel zouden vergeten. Niets was echter minder waar; ik kreeg vanaf dat moment prompt dagelijks mail, verzoeken tot samenwerking en meer. Heel leuk!  Als ik de site zelf had willen vergeten had dat niet eens gekund. Klaarblijkelijk is er veel en stijgende belangstelling voor diëten bij auto-immuunziekten. En dat is natuurlijk alleen maar goed.

De volgende vraag; hoe sta ik er zelf voor. Nou, eigenlijk heel goed. Ik heb nooit meer die klassieke Bechterew-aanvallen die weken of maanden aanhouden. Ik heb minder en korter last van de ooit door de Bechterew beschadigde plekken, ik heb meer energie, kan veel langer lopen en staan dan voorheen. Vanmiddag heb ik geheel zelfstandig een kast verbouwd, waar ik anderhalf jaar geleden nog hulp van mijn partner bij had moeten inroepen.
Ik kom de winter steeds beter door, al blijft het een periode waarin ik liever in een wat warmere en drogere omgeving zou zitten. Het weer blijft me soms wat parten spelen en dat voel ik dan voornamelijk in mijn handen die ooit beschadigd zijn door de ontstekingen. Regen is een dingetje, vochtige kou is een dingetje, wisselvallig weer is soms naar, naderend onweer is ook naar. Dit heeft alles te maken met luchtdrukwisselingen waar een beschadigd reumalijf op kan reageren en dat zal wel een beetje zo blijven tenzij ik naar warmere oorden verhuis (over de invloed van luchtdrukwisselingen op reuma zie https://almondfigtree.wordpress.com/leer/de-invloed-van-het-weer-op-reuma/).

RESTSCHADE?
Ik heb twee kleine vergroeiingen in mijn rug. De bovenste noem ik liefkozend ‘mijn Bochel’ of ‘geheime zender’. Mark Rutte heeft er ook ééntje dus je kunt er gewoon premier mee worden. Maar bij hem is die bochel waarschijnlijk ontstaan door een combinatie van zijn lengte en houding, zijn bureauwerk en het pianospelen.
Ik denk dat ik met oefeningen en het werken aan mijn houding nog wel wat kan verbeteren. En anders heb ik gewoon pech en moet ik investeren in leuke sjaaltjes.

Ik heb wat artrose in mijn handen/vingers. Daardoor is de fijne motoriek niet meer zo heel fijn (schrijven met een ouderwetse balpen is zoooooo vermoeiend maar ach, wie doet dat nog tegenwoordig). Ik heb wel meer kracht in mijn handen dan voorheen maar bij knijpen of het opendraaien van een pot merk ik dat druk op bepaalde gewrichtjes -vooral in de winter-  pijn geeft. Gelukkig heb ik een behulpzame partner en twee sterke pubers in huis.

Ik heb heel zelden nog wat zenuwpijn in mijn bovenbenen. Toen ik nog felle oplevingen van de Bechterew had, waren dit soort pijnen veel en veel heftiger en aan de orde van de dag. Nu heb ik ze er sneller ‘uitgelopen’. Dat was toen echt niet mogelijk.
Destijds -in mijn slechtste periode- kon ik op die momenten niet bewegen doordat ik vanaf mijn middel totaal verkrampt was. Ik kwam hooguit op en van bank of bed met hulp van mijn huisgenoten en een paar krukken. Destijds was die pijn soms zo snerpend en niet te negeren dat ik echt niks meer kon.

Zo hevig en vaak als toen komt dat niet meer voor. Toch overkwam het me een paar maanden geleden, dat ik op een zaterdagochtend opeens zoveel kramp had bij het wakker worden dat ik mijn been niet kon buigen en even met mijn mobiel naar beneden moest bellen of iemand me uit bed kon helpen (ik ben meestal de laatste die uit bed komt). Dan is een mobiel op je nachtkastje toch een uitkomst.
We hebben er maar hard om gelachen. Later op de dag ging het wel weer.

BEWEGING
Regelmatig bewegen blijft belangrijk merk ik. Als ik een paar dagen stilzit of veel reis in de auto word ik zo stijf als een bejaarde maar dan niet op de Bechterew manier. Nee, gewoon net als andere veertigers. Ik ben dus heel normaal. Jippie. Rekken, strekken, spierversterkende oefeningen doen. Niet teveel zitten. Het helpt echt om soepel, fit en blij te blijven.
Ik ben weggegaan bij mijn sportschool omdat ik me net als veel andere bezoekers ergerde aan het feit dat er hele schoolklassen meiden en  jongens apparaten bezet zaten te houden terwijl ze alleen maar aan het kletsen waren. Een wanhopige leraar die opdrachten uitdeelde ten spijt.
Nu sport ik gewoon in mijn eigen omgeving. Ik fiets en loop een paar keer per week een half uur tot een uur en ik doe elke dag deze mini workout gewoon lekker thuis in mijn eigen woonkamer:

DIEET
Verder ben ik qua dieet en gezondheid behoorlijk en merkbaar opgeschoten. Voedingsmiddelen waardoor ik eerder dagen uitgeschakeld zou zijn, kan ik nu zonder problemen eten.
Het zetmeelvrij dieet bij Bechterew is net als het GAPSdieet en het SC-dieet -als je het secuur volgt- een helend dieet voor de darmen. Daardoor is het mogelijk dat je dingen die je eerst niet verdroeg en die je ziek maakten, in een later stadium van je dieet wél verdraagt. Zo kan ik nu dingen eten die ik eerst echt niet durfde aan te raken. Dat is dus vooruitgang. En het geeft ook wat meer gemak en wat meer keuzemogelijkheden. Vorige week was ik in Frankrijk en ik heb daar op een foodfestival heerlijke Bretonse Galettes gegeten (crêpes gemaakt van boekweitmeel) en biologische frietjes.

Ik zal even opsommen wat ik vandaag de dag naast mijn dieet allemaal kan eten en eerst niet:

Aan zuivel: ik maak en eet nog steeds meestal de 24 uurs homemade geitenyoghurt maar ik kan ook commercieel bereide biologische geitenyoghurt eten. Ook yoghurt en kwark gemaakt van schapenmelk verdraag ik zonder een auto-immuunaanval achteraf. Ik kan alle soorten kaas eten; jong, oud, schimmelkaas, ook kazen gemaakt van koemelk. No problem.
Daarnaast kan ik zonder problemen roomboter gebruiken. Koemelk drink ik niet meer maar een glaasje geitenmelk zo af en toe is geen probleem.

Brood/crackers: nope. Ik eet nog steeds helemaal geen brood of crackers gemaakt van graan. Eén hap van brood gemaakt van tarwezetmeel geeft me een ongelofelijk opgeblazen buik. No go zone voor mij! Ik eet nog steeds zelfgemaakt zetmeelvrij brood, maar tegenwoordig ook zelfgemaakt brood met boekweitmeel en tapiocameel (bevat zetmeel) erin, zaden en pittencrackers van Albert Heijn, zelfgemaakte Braziliaanse kaasbroodjes gemaakt van kaas en tapiocameel (bevat zetmeel).

De meelsoorten die ik nu gebruik en goed kan verdragen zijn:
-amandelmeel
-lijnzaadmeel
-kokosmeel
-pompoenpittenmeel
-zonnebloempittenmeel
-tapiocameel (let op bevat zetmeel maar van een redelijk goed verteerbare variant)
-boekweitmeel (bevat zetmeel)
-quinoameel (bevat redelijk goed verteerbaar zetmeel)

Pasta: nope. Een tijdje waren bij AH fussili verkrijgbaar gemaakt van quinoa die ik wel kon hebben maar helaas zijn die uit het assortiment gehaald.

Rijst: twijfelachtig. Ook de meest makkelijk verteerbare rijst die voornamelijk uit amylopectine bestaat, de glutinous rice (het bevat geen gluten hoor en wordt ook wel waxy rice of sticky rice genoemd) oftewel plakrijst, heb ik vorig jaar een keer geprobeerd maar daar heb ik drie dagen spijt van gehad (pijn! stijfheid!). Misschien dat in die rijst iets aan toevoegingen zat waar ik niet tegen kan. Ik probeer het in de toekomst nog eens. http://www.foodlog.nl/artikel/culinair-ontdekt-kleefrijst/

Groente: ik eet alle groenten, ook knollen en wortelen die redelijk zetmeelrijk zijn zoals bijvoorbeeld pastinaken. Sinds een jaartje of twee merk ik dat ik zoete aardappelen ook prima hebben kan. Gekookte aardappelen eet ik niet maar ik eet wel eens een paar frietjes als we uit eten zijn en ook daar heb ik geen last van.

Peulvruchten zijn nog steeds een uitdaging. Ik weet niet precies waarom maar ik vermoed dat het de lectines zijn die me problemen geven (lectines zijn in staat de darmwand flink te beschadigen).
Erwtjes zijn okay, tuinbonen ook, sperciebonen, sugar snaps en haricots verts zijn absoluut geen issue maar zwarte, bruine of witte bonen daar begin ik nog niet aan. Jammer want ik vind ze wel heel lekker. (update 5-8-2017: oja, ik kan ook linzen eten..:)

Fruit: ik kan al het fruit eten. Ook kiwi’s en sinaasappels die me eerst problemen gaven, kan ik nu eten.

Noten: ik eet alle noten, ik kan nu zelfs pinda’s (zetmeelrijk) en cashewnootjes (zetmeelrijk) hebben.

Overig:
Kroepoek. Jawel! Kroepoek, grotendeels gemaakt met garnalenpasta en tapiocazetmeel kan ik eten. Maar wel bij voorkeur van het merk Conimex en die van de toko.

Pindasaus en pindakaas. Yep. Zelfgemaakte, van pure pindakaas gemaakt van alleen pinda’s (verkrijgbaar bij Albert Heijn).

Verder eet ik nu gewoon veel onbewerkte producten, we maken nog steeds veel zelf, gewoon omdat dat veel lekkerder is dan bewerkt voedsel uit de winkel. Ik gebruik vaak Paleo recepten, Low carb en (soms) Keto-recepten, eet heel vaak en veel groente, en pas hier en daar een leuk recept uit de Allerhande aan aan onze manier van koken. Al met al is het leven nu fijner en makkelijker geworden. Ik ben niet van plan ooit nog terug te keren naar een dieet van fastfood en bewerkte zooi. Nee, doe mij maar puur. Da’s fijn tegen pijn, je huid wordt er mooier van en je krijgt meer energie. Ik heb terugkijkend dan ook echt nooit spijt gehad dat ik ooit deze weg ben ingeslagen.

Leave a Reply

