Burger van bietjes en walnoten en een salade met waterkers en halloumi

Ik was nooit zo’n vleeseter maar toen ik zetmeelarm en meer Paleogericht ging eten, kwam er vanzelf wat meer vlees (en vis) bij ons op het menu. Laatst echter was ik met mijn vriendin Jolanda een dagje aan het shoppen in Haarlem en onder het genot van een hapje en een drankje vertelde ze me dat ze een documentaire op Netflix had gezien over de vleesindustrie.
Ze at al weinig vlees en al helemaal geen rood vlees maar nu was ze van schrik over de misstanden in de vleesindustrie ook minder kip gaan eten. Zij at dan ook een vegetarische curry. Ik een kipsaté.
De vega-varianten op vlees vond ze wel lekker dus at ze die vaak zei ze. Ik vind die vleesvervangers als quorn en ‘kipfantasie’brokjes van tofu niet te eten en bovendien zitten er vaak allerlei toevoegingen in waar ik niet op zit te wachten maar ik snapte helemaal wat haar bezwaar was tegen hoe er in de industrie met beesten wordt omgegaan. En laten we wel wezen, da’s over het algemeen niet zo best.

Nu zijn wij hier thuis al een tijd geleden overgestapt op duurzamer en biologisch vlees van http://www.sameneenkoekopen.nl/vleespakket-online/ en ik eet ook graag wild, maar in het kader van minder vlees is goed voor het milieu en goed voor ons maak ik steeds vaker een maaltijd zonder vlees. De sport is, heb ik gemerkt, om iets op tafel te zetten met zoveel bite en smaak dat vlees helemaal niet gemist wordt. Ik gebruik geen kant en klare vleesvervangers van tofu maar zoek of bedenk recepten met tempeh, paddenstoelen, noten, linzen en groenten.
Over onderstaand recept voor bieten/walnotenburgers heb ik geen klachten gekregen van mijn tafelgenoten. Sterker nog; ze vroegen om meer.


Noten-bieten burgers (ong. 6 stuks).

Je hebt nodig:
3 rode bietjes (gekookt)
1 zacht geitenkaasje (ong. 150 gr.)
100 gr. walnoten, grof- fijngehakt
2 eetlepels lijnzaad, gemalen tot meel
halve rode ui, in heel kleine stukjes gesneden (1 à 2 lente-uitjes in dunne ringetjes gesneden kan ook)
halve rode peper, in heel kleine stukjes gesneden
handje verse koriander of peterselie, fijn gehakt
de smaakmakers: een theelepel korianderpoeder, een halve theelepel kipkruiden, snuf zout en peper, eventueel een halve eetlepel ketjap manis, uitgeknepen teentje knoflook.

Warm de oven voor op 180 gr. Celsius. Stand onderwarmte en hetelucht.

neem 3 gekookte bietjes, schil ze en rasp ze met een handrasp grof-fijn in een ruime kom. Prak hier het zachte geitenkaasje doorheen. Meng er het lijnzaadmeel, fijngehakte walnoten, ui en stukjes peper door. Voeg je smaakmakers toe en op het laatst de verse koriander.
Pak een bakplaat en leg er een siliconen bakmat of vel bakpapier op. Neem een ring ter grootte van een hamburger en leg die op de plaat. Maak mooie ronde burgers door elke keer 2 à 3 eetlepels van je mix in de ring te prakken.

Bak je burgers ongeveer 25-30 minuten tot ze droog zijn aan de bovenkant en enigszins knapperig. Deze burgers smaken heerlijk met een beetje mangochutney erop. Maar ook zonder zijn ze prima te eten (ook koud, de volgende dag).

Salade:
een stukje Halloumi (zeer zout smakende schapenkaas)
een grote zak waterkers of bladspinazie
2 geroosterde paprika’s uit pot
2 handjes pijnboompitjes
dressing:
meng 2 eetlepels balsamico-azijn met een eetlepel honing en een eetlepel olijfolie en wat peper en zout.

Gril de Halloumi op een droge grillpan tot deze goudbruin is en snij hem dan op een plank in repen. Snij de paprika’s in dikke repen.
Mix de sla met de paprika, de Halloumi en de dressing. Strooi er wat pijnboompitjes over.

Lekker met quinoa, bloemkoolrijst, gegrilde pompoen of zoete aardappelpatatjes.

Leave a Reply

