Hype of goede gewoonte?

‘Dry january’ lijkt de trend geworden. Het werkt natuurlijk heel motiverend om een maandje te soberen als veel mensen om jou heen dat ook doen dus ik snap best dat veel mensen hierbij aanhaken. Ja, het is goed voor je; niet alleen een maand geen alcohol maar ook een paar dagen per week geen koffie maar wel veel water en kruidenthee, clean eating (onbewerkt eten) en/of 1 dag in de week vasten tot het avondeten en je lijf zegt dankjewel. Je haar en huid knappen er van op, je gaat beter slapen, ontstekingsactiviteiten nemen af en je krijgt meer energie.
Voordat het in de mode was, startte ik mijn nieuwe jaar altijd al met een maandje ontgiften. Gewoon in m’n eentje. Omdat ik weet dat het me goed doet.

Je lijf wat hersteltijd geven is natuurlijk hartstikke helend maar in de maanden daarna zou je ook kunnen werken aan meer balans en rust in je lichaam. Ontstekingsreacties zijn weliswaar nodig voor herstel, maar ze moeten wel op het juiste moment stoppen. Langdurige en heftige ontstekingsreacties zoals bij auto-immuunziekten en laag-gradige ontstekingsreacties zijn vervelend en beschadigend voor je lijf. Je kunt echter een paar simpele dingen in je leven van alledag integreren die je helpen om de balans te houden.

  • 1. Bij een auto-immuunaandoening adviseer ik mensen altijd om een ontstekingsremmend dieet te gaan doen, bijvoorbeeld het Bechterewdieet of het Paleo auto-immuun dieet. Over het algemeen geldt eigenlijk voor iedereen die gezonder wil worden dat je voedingsmiddelen uit deze hoofdgroepen helemaal zou moeten laten staan: graanproducten & gluten, suiker en bewerkte voeding. Om ontstekingen af te remmen zou je eens kritisch naar je eetpatroon kunnen kijken.Gebruik zo vaak als mogelijk ontstekingsremmende voedingsmiddelen tijdens het koken, bijvoorbeeld:(dit is geen uitputtende lijst natuurlijk maar om je een idee te geven)
    broccoli en bloemkool
    alle groene (blad-)groenten als boerenkool, spinazie, sla, postelein etc
    alle soorten bessen en klein rood fruit
    bietjes
    walnoten
    wilde zalm
    extra vierge olijfolie
    kurkuma
    gember
    verse rozemarijn, tijm en oregano
    paddenstoelen als shi-take
    knoflook

    Een keertje wat minder goed eten, of het gebruik van een beetje suiker, daar ga je natuurlijk niet meteen dood van. En je hoeft ook niet meteen op te geven als je normaalgesproken een dieet volgt. De volgende dag kun je weer opnieuw beginnen met gezond worden. Da’s fijn toch? Maak een dagelijkse gewoonte van het kiezen van producten die beter voor je zijn. Probeer deze voedingsmiddelen zoveel mogelijk te vermijden. Ze bevorderen ontstekingsreacties in je lichaam:

    zuivelproducten met caseïne erin (koemelkproducten)
    suiker en alternatieve suikers als agavesiroop, zetmeel, frisdranken
    transvetten en gehydrogeneerde (teruggeharde vetten die ontstaan bij bijvoorbeeld het maken van margarine)
    gefrituurd voedsel
    bewerkte koolhydraten (als witmeelproducten)
    tarwemeel en alle granen en producten met gluten erin
    plantaardige oliën als soja-olie, zonnebloemolie en maisolie, gemengde plantaardige oliën en zogeheten vloeibare bakproducten
    MSG (E621) of smaakversterkers
    kant en klare producten en magnetronmaaltijden
    kunstmatige suikers als aspartaam
    alcohol (overmatig gebruik. Bij vaker drinken: drink altijd 2 dagen per week niet en gebruik niet meer dan 2 glazen per dag)
    bewerkte vleesproducten

  • 3. Gebruik een supplement op basis van gember of kurkuma.
    (Let op: bij sommige mensen leidt gebruik van curcumine tot verhoogde leverwaarden met eventueel een verstoorde ontgifting, koorts en leverontstekingen)
    Vooral Kurkuma is populair vanwege zijn sterk ontstekingsremmende effecten. Alleen is de opname van het zuivere poeder een probleem; om opgenomen te worden door je darmen is er vet of peperine nodig. Veel fabrikanten stoppen van alles in hun product om die opname te bevorderen en er zijn ook capsules met alleen curcumine (het werkzame deel van kurkuma) verkrijgbaar maar de doseringen lijken mij altijd veel te hoog en de werkzaamheid en kwaliteit van sommige producten is twijfelachtig.
    Ik heb verschillende merken capsules met kurkuma en curcumine geprobeerd die niet veel of juist te veel deden maar over deze Turmeric Gummies van Megafood ben ik enthousiast. Megafood heeft met biologische ingrediënten een soort tum-tummetje van kurkumawortel én -extract gemaakt en met 1 tot 2 gummies per dag kun je al effect voelen, vooral op de pijn in de kleine gewrichtjes zoals in je vingers en voeten. Lekker, makkelijk mee te nemen -ook op vakantie. Ik ben fan!Verkrijgbaar bij o.a. Ergomax (https://www.ergomax.nl/kurkuma-turmeric-gummies)
    en bij amazon.

     

     

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s