Use it or lose it

Het is makkelijker gezegd dan gedaan soms; gezond leven met een voedzaam dieet en voldoende beweging. Ik vermoed dat de coronatijd er bij veel mensen zodanig heeft ingehakt dat het inmiddels treurig gesteld is met onze conditie, maar ook met onze mentale en lichamelijke veerkracht, om het maar niet te hebben over de extra kilootjes die er ‘zomaar’ aan zijn gevlogen. En het ging al niet zo goed met ons, want we zijn ondertussen massaal een sedentaire leefstijl gaan hanteren.

Ik ben geen uitzondering helaas. Afgelopen winter keek ik in de spiegel en dacht; ‘Hé waar is mijn taille gebleven?!’ Nu speelt leeftijd in mijn geval ook een rol (lees hormoonveranderingen) maar ik moet bekennen dat ik laatste jaren veel -te veel- tijd zittend heb doorgebracht. Helemaal niet goed voor iemand met Bechterew.

Oké, ik had er in de coronatijd wel een ding van gemaakt iedere dag een wandelingetje te maken in het vogelreservaat bij ons om de hoek en ik heb ook een hondje dat een paar keer per dag moet worden uitgelaten maar om eerlijk te zijn schoten de natuurwandelingen er vaak bij in. Nog erger; ik heb me destijds regelmatig teruggetrokken op mijn veilige zelf gecreëerde eiland van kussens en dekens op de bank om mij daar vervolgens te wentelen in mateloze zelfverwennerij -met hapjes welteverstaan- met dank aan Netflix en aan mijn hond die zeer bedreven is in het maken van nesten met kussen en dekens en dat voelde eigenlijk zo slecht nog niet. Maar dat was het toch wel, want op de langere termijn ga je hard achteruit.

Zeker met reuma is het belangrijk te blijven bewegen -met beleid weliswaar- om de boel een beetje los te houden. Beweging kan er bovendien voor zorgen dat ontstekingsactiviteit juist zakt en het zorgt voor een betere mentale weerbaarheid.

‘Dit kan dus niet langer zo,’ dacht ik begin dit jaar, ‘zet die corona-modus uit en berg meteen die achterlijke drollenvanger broeken weg (die zo lekker zitten bij zere heupen, dat wel). Aan het werk. On y va! Let’s go!’
Waar te beginnen is dan een goede vraag als je twee jaar voornamelijk op je reet hebt gezeten maar ik denk altijd maar: een beetje bewegen is ook bewegen, alles doet ertoe, het is geen wedstrijd bovendien. Elke dag een ommetje van een half uur buiten maakt gelukkig al een wereld van verschil. Voor je lijf maar ook voor je brein.

Inmiddels loop ik weer elke dag, soms korter, soms langer, afhankelijk van hoe ik me voel. Ik heb ook mijn dumbbells onder mijn bed vandaan getrokken tegen de kipfilets onder de armen (vrouwen weten waar ik het over heb) en doe elke ochtend stretch en kracht oefeningen. Ook probeer ik zitten af te wisselen met lopen en traplopen en het doen van huishoudelijke klusjes.

Iets gezonder leven -ook voor de thuissporter met Bechterew- is in grote lijnen eigenlijk zeer eenvoudig en makkelijk weer op te pakken. Beweeg wat vaker, zit minder lang, wandelen is al een goede vorm van beweging. Use it or lose it.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s