Bechterew: de management samenvatting

Meest waarschijnlijke oorzaak Spondyloartritis/Bechterew.
Spondylo-artritis/Bechterew wordt veroorzaakt door een reactie van je immuunsysteem op een infectie met de Klebsiellabacterie in je darmen.
Doordat je genetisch behept bent met de factor HLA-B27 reageert je verdedigingssysteem niet alleen op ‘vreemde indringers’ of een overgroei van bacteriën in de darmen, maar ook op gezond eigen lichaamsweefsel. In ons geval dus met name de wervelkolom, het bekken en de ogen.
De gedachte hierachter is dat dat komt omdat er bepaalde moleculen in deze weefsels voorkomen die lijken op de cellen in de Klebsiellabacterie. Een vergelijkbaar proces lijkt voor te komen voor bij de ziekte reumatische koorts, waarbij het hart wordt aangetast (de theorie van moleculaire gelijkenis).

Wetenschappelijke discussies.
Er is discussie geweest onder wetenschappers hoe de relatie HLA B-27, bacteriën en Spondyloartritis nu precies geduid zou moeten worden.
Hoewel deze relatie door Dr. Alan Ebringer al in de jaren zeventig en tachtig werd vermoed en zijn onderzoeken wereldwijd door diverse wetenschappelijke teams zijn herhaald met dezelfde bevindingen, is er natuurlijk -zoals altijd- kritiek geweest op deze ontdekkingen. Helaas werd daarbij door critici alleen maar gefocust op het theoretische model waarmee de relatie werd verklaard en niet op de relatie zélf waarvoor toch duidelijke aanwijzingen waren.

Wil je in de wetenschappelijke achtergrond duiken omdat je dat interessant vindt, lees dan bijvoorbeeld de artikelen van Dr. Alan Ebringer zelf (veel te vinden op Pubmed). Zie:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/2412951
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1535427/
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1002088/?page=1
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1001971/pdf/annrheumd00275-0087.pdf

Ebringer heeft in 2012 een boek gepubliceerd over Klebsiella en Spondylo-artritis/Bechterew. Hierin zijn alle relevante artikelen over dit onderwerp van Ebringer en zijn team verzameld en toegankelijk gemaakt voor professionals en andere geïnteresseerden.

November 9, 2012 1447142993 978-1447142997 2013


Klebsiella, zetmeel en een dieet.

De Klebsiellabacterie voedt zich voornamelijk met restjes onverteerd zetmeel. De gedachte van een aantal onderzoekers was, dat je de Klebsiellabacterie kunt verzwakken door minder zetmeel te eten. Minder Klebsiella betekent minder kleine ontstekingen in de darmen. Dan gaat het immuunsysteem daar minder tegen tekeer en dus ook minder tegen eigen (gezond) lichaamsweefsel.

Die theorie bleek in praktijk te kloppen. Prof. Ebringer heeft in zijn kliniek in het verleden al veel mensen geholpen met zijn ‘Londen Low Starch diet’.
Veel Bechterewpatiënten die niet af wilden wachten tot de heren onderzoekers en doktoren eruit waren hoe het nu precies zit en vast begonnen aan een dieet met minder of geen zetmeel, vonden hier baat bij. Zie: http://www.kickas.org/londondiet.shtml
Kijk vooral bij de ‘no/low starch succes stories’: http://www.kickas.org/ubbthreads/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=205870

Eet! Maar: geen zetmeel!
Ik zou zeggen, wacht niet af. Probeer het dieet gewoon een tijdje en kijk hoe je rug erop reageert. Het devies is dus: eet geen zetmeel. Geen brood of andere graanproducten zoals crackers, muesli of koekjes en verder geen aardappels, pasta’s en geen rijst. Kijk uit met toevoegingen in sauzen e.d.

In plaats van brood kun je amandelbrood, amandelcrackers of yoghurt eten.
In plaats van aardappels kun je bloemkoolpuree of broccolipuree maken.
In plaats van pasta en rijst kun je zeewiernoodles proberen of courgettesliertjes.
Als je op deze manier gaat eten merk je misschien snel dat je minder stijf bent. De pijn wordt hopelijk ook snel minder. Als dit niet meteen zo is, ga toch door. Sommige mensen hebben pas echt succes na een paar maanden. Anderen hebben pas echt succes als ze ook (koe-)melkprodukten en geraffineerde suikerproducten laten staan.

Ik heb sinds 2011 de diagnose Bechterew. Sinds ik zetmeelvrij eet, gaat het stap voor stap beter met mij. Een beschrijving van mijn persoonlijke zoektocht en vorderingen, plus recepten, kun je vinden bij de rest van de informatie op deze site.

Volhouden.
Als je rugpijn houdt of het blijft af en toe de kop op steken, ga dan voor jezelf na wat je hebt gegeten of gedaan (teveel gesjouwd?) of of er een weeromslag is geweest (luchtdrukverandering: van warm naar koud, of zelfs van koud naar erg warm, vocht in de lucht).
Ook bij mij komt het af en toe terug. Maar ik heb véél minder pijn dan voorheen. Meestal blijk ik dan achteraf toch wat overmoedig te zijn geweest met eten (uit eten geweest, nieuwe dingen geprobeerd, stiekem toch een paar frietjes van mijn vriend zijn bord gepikt in een restaurant). Geloof mij: het is de pijn niet waard om te smokkelen.
Soms heb ik gewoon een verkoudheidsvirus onder de leden, of het weer werkt niet mee.

Last but not least: geef niet op. Je kunt elke dag opnieuw beginnen. Succes!

Lees ook: https://almondfigtree.wordpress.com/2015/02/03/bechterew-the-whole-story/

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s