Dieetvragen

De laatste tijd krijg ik nogal eens de vraag of bananen geschikt zijn om te eten bij het Bechterewdieet. Bij het ‘IBS low starch diet’ van Carol Sinclair wordt het eten van bananen simpelweg afgeraden en bij het ‘Specifieke Koolhydratendieet’ wordt rijpe fijngeprakte banaan als een van de eerste vruchten aangeraden om te proberen.

Wat moet je met deze informatie als je net begint met een zetmeelarm dieet en erop moet letten dat je makkelijk verteerbare koolhydraten tot je neemt? Ik zal je zeggen hoe ik het zelf heb aangepakt. De eerste twee jaar heb ik geen banaan gebruikt maar at ik ander fruit in de vorm van bramen, aardbeien, bessen en meloen en daarnaast biologische appels.
Pas toen ik meer durfde te experimenteren ging ik weer eens een gerechtje maken met zeer rijpe bananen. Ik denk dat ik er ijs mee heb gemaakt of zoiets, ik weet het niet meer. Bananenbrood werd toen ook snel een hit hier in huis. Hoe dan ook, ik merkte dat ik geen extra pijn ervaarde in de dagen na het nuttigen van zo’n gele rakker. Wel zorgde ik ervoor nooit onrijpe of net aan geel geworden bananen te gebruiken. Ik nam altijd die met een bruin gespikkelde schil of liet ze nog wat verder door rijpen tot ze bijna helemaal bruin kleurden.

Bananen worden geplukt als ze nog groen zijn, gaan vervolgens in gekoelde containers en koelcellen en belanden vaak nog onrijp in de schappen van jouw supermarkt. Onrijp bevat fruit nog onwijs veel zetmeel. Fruit rijpt op de fruitschaal verder doordat het ethyleen aanmaakt. Dit is een gas dat het fruit zelf maakt en dat het rijpingsproces bevordert.
Als je bananen bij ander fruit legt, zorgt ook het ethyleen van dat andere fruit ervoor dat de bananen gaan rijpen. Dan kan het snel gaan. Leg daarom bananen niet bij ander fruit als je niet wilt dat de bananen extra snel rijp worden. En omgekeerd geldt het natuurlijk ook: wil je dat de bananen extra snel rijpen, leg ze dan juist wél bij het andere fruit.

Als je ze lekker laat liggen, rijpen ze nog een tijdje door tot ze van die mooie sproetjes krijgen en dan zijn ze interessant voor ons. Het zetmeel in de vrucht is dan voor het merendeel omgezet in fruitsuikers en dat maakt de vrucht makkelijker verteerbaar.
En ze zijn fijn om mee te werken. Je kunt er veel mee. Mits je ze kunt verdragen natuurlijk. Ik gebruik ze af en toe in smoothies, ijs, in cake, koekjes en broodrecepten. Dus als je twijfelt over bananen vanwege het zetmeel; zorg dat je een flinke tijd klachtenvrij bent geweest en probeer dan eens voorzichtig een banaantje. Zo gerijpt moeten ze er minimaal uit zien:


Leave a comment