Herfst

Laatst maakten we een tochtje over de meren met de boot. De zon scheen en het was behoorlijk fris. Het was het laatste tochtje van dit jaar want overmorgen gaat de boot naar de winterstalling.
Ik was blij dat ik mijn winterjas met capuchon had aangetrokken want dat bleek geen overbodige luxe. Ik zat voor in de boot de wolken te bestuderen en mijn vriend zat achter het roer.
Met mijn capuchon stevig over mijn oren getrokken en mijn veel te grote zonnebril op de neus, zei ik tegen mijn vriend: “heerlijk hè, lekker rustig op het water nu..!”
“Wat zeg je?” riep mijn vriend.
“Lekker rustig nu”, riep ik terug.
“Jaaah, zeker..”, klonk het vanuit de kraag van zijn regenjas die hij zo ongeveer tot aan zijn kruin had opgetrokken , “inderdaad heerlijk rustig”.
Logisch; geen enkele weldenkende booteigenaar zou met deze kou gaan varen. Wij wel. Wij zijn bikkels.
We voeren nog een uurtje gemoedelijk over het kalme koude water totdat we onze plek in de haven hadden bereikt. Enigszins verkleumd en met rode neusjes van de frisse Hollandse polderlucht klommen we de boot uit.
Normaal gesproken zou dit een ‘warme chocolademelkmoment’ zijn geweest, ware het niet dat ik dit zelden of nooit meer drink, tenzij ik het zelf heb gemaakt met ‘veilige’ ingrediënten als kokos- of amandelmelk, cacaopoeder en honing. Een waardig alternatief voor ‘warme choco’ als het gaat om een beetje warmte in je lijf en herfstsfeer, is gemberthee. Het mooie van gember is dat het ontstekingsremmend werkt. Drink het met mate want je bloeddruk kan er een beetje van omlaag gaan.
Hier het recept:

Ingrediënten gemberthee:
een stukje verse gember (blokje van 1 cm bij 2cm is genoeg)
een stokje kaneel
een schijfje sinaasappel
halve liter tot driekwart liter water

Verwarm het water met het stukje gember in plakjes gesneden, de kaneel en het schijfje sinaasappel erin. Als het water kookt zet je het zacht en laat het dan nog een minuut of tien pruttelen. Giet het mengsel door een theezeefje in een theepot.
Serveer met honing naar behoefte.

Cheers!

Leave a Reply

