Zero pain……..

Vandaag stond ik op met nul pijn. Niks. Nada. Geen klein zeurderig pijnscheutje in de rechterheup. Geen dof beursig plekje in het midden van mijn rug. Niks.
Het was bijna stil in mijn lijf. Totale rust.
Deze manier van ontwaken is bijna een surrealistische ervaring als je al jaren gewend bent om bijna altijd wel ergens een zere plek in je lijf te voelen.

Ik ben nog even stil op mijn bed blijven liggen, genietend van die rust. De kalmte. De ontspanning.
Als ik -Bechterew-technisch gesproken- de rest van mijn bestaan op dit level blijf, dan teken ik ervoor…!  Dit soort dagen zijn er meer geweest sinds ik let op wat ik eet. Dan moet ik toch aardig in de goede richting zitten met wat ik wel en niet in mijn mond stop. Ik hoop dat er nog vele dagen als deze gaan volgen.

Laatst las ik een bericht van Betty Rawker ( http://bettyrawker.com/ ), een mede-Bechterew-bevechtster woonachtig in de VS, waarin ze zei dat ze denkt dat haar auto-immuunziekte is aangewakkerd door de vele antibiotica-kuren die ze heeft gehad als kind. Deze hebben, in haar overtuiging, haar darmflora danig in de war geschopt. Ze probeert haar darmen met een zetmeelloos en grotendeels rawfood dieet weer goed te krijgen. En zo te horen lukt dat haar heel aardig.

Iedereen die bezig is door middel van voeding zijn auto-immuun aandoening aan te pakken ontwikkelt zo zijn eigen routine en voorkeuren. Ik doe een no starch + juice dieet, Betty doet no starch + raw. Ondanks een aantal duidelijke aanwijzingen over voedingsstoffen die je beter kunt mijden met een belast immuunsysteem, is er misschien ook geen one-fits-all oplossing.
Bovendien zijn we niet allemaal hetzelfde en zijn onze systemen niet allemaal op dezelfde wijze beschadigd. Zo kan de één nog wel wat melk verdragen, en de ander absoluut niet. Het is een kwestie van uitproberen en ondervinden.
Wat gezien de vele getuigenissen van mensen met Spondyloartitis of Bechterew wél óverduidelijk is, is dat het mijden van zetmeel zeer zeker bijdraagt aan herstel. Want de  Klebsiellabacterie is dol op zetmeel.

Of je nu meer naar het no-starch of het low-starch dieet neigt, het S(pecific) C(arbohydrate)-dieet doet (of misschien wel GAPS of Raw-food), het advies blijft: geen zetmeel, geen (of zo weinig mogelijk) geraffineerde suikers, geen (of zo weinig mogelijk) lactose. Veel groene groenten(-sappen). Je zult het verschil gaan voelen. Voor alle beginnende Bechterew-bevechters out there: je kan het. Succes!

yoga

Leave a Reply

