choco-chip koekie deeg truffels

IMG_0964[1]
Zoals velen onder ons heb ik af en toe last van chocolade-cravings.
Omdat ik niet elke keer mijn tanden in een reep bittere chocola wil zetten, en omdat ik vanmiddag maar ternauwernood ben ontsnapt aan het toegeven aan de verleidelijke roep van de marsen en de snickers in het snoepschap van de Gamma (ja mensen, ook met Pasen klussen wij er lustig op los) ben ik op zoek gegaan naar een makkelijk recept om die cravings van mij te beteugelen. Iets met net zo’n bite als een snicker, waarvan je na één hapje voor de rest van de dag klaar bent. En dan zonder schuldgevoel…
En ik heb het recept gevonden bij http://www.siascookingblog.com/2013/07/paleo-chocolate-chip-cookie-dough.html ! Ik heb het recept wel iets aangepast. Hieronder mijn versie.

Choco-chip koekiedeeg truffels (afhankelijk van hoe groot je ze maakt 12-18 stuks)
Voor de truffels:
75 gr amandelmeel
50 gr. amandelboter of een andere notenboter
2-3 eetlepels kokosschaafsel
1 eetlepel gesmolten kokosolie
2 eetlepels honing
1 theelepel vanille-essence
50 gr. chocolate-chips (bijvoorbeeld: http://www.enjoylifefoods.com/chocolate-for-baking/mini-chips/ ) of 50 gr gehakte pure chocoladereep

Voor de chocolade coating:
75 gr. chocolate-chips  of 75 gr gehakte pure chocoladereep
IMG_0965[1]
1. meng alle ingrediënten voor de truffels -behalve de chocochips- in een kom en mix ze goed door elkaar totdat je een soort deeg krijgt. Roer de chocolate-chips er als laatste doorheen.
2. Neem elke keer een klein beetje deeg in je handen en rol er kleine 1-haps of 2-haps balletjes of hompjes van.
3. Leg ze op een schaal of plaat bekleed met bakpapier. Zet de balletjes 15 minuten in de vriezer om uit te harden.
4. Smelt ondertussen de chocolade voor de coating in een kom in de magnetron of au bain marie.
5. Als de chocolade goed gesmolten is, neem je de truffels uit de vriezer. Coat de truffels met behulp van een vork en een lepel in de kom met chocodip. Gebruik de vork als gereedschap om de truffels in de chocola te zetten en giet er met behulp van de lepel chocodip overheen. De chocolade kan dan door de tanden van de vork heen sijpelen. Zorg dat de truffels volledig bedekt zijn met chocola.
6. Plaats ze terug op de schaal en zet ze weer terug in de vriezer om op te stijven voor een minuut of 10 – 15.

IMG_0970[1]

Geef toe aan je chocolade-craving!
Bewaar ze in de koelkast ( als je ze niet meteen allemaal opeet. Maar ik wed dat dat niet gaat lukken. Ze vullen behoorlijk! ).

Leave a Reply

