bakbanaan crepes

IMG_0829[1]Eigenlijk hield ik vroeger niet van pannenkoeken. Wanneer ik als kind ergens op een kinderfeestje was en er werden pannenkoeken geserveerd, dan at ik er meestal maar ééntje. Uit beleefdheid. Zo was ik dan weer wel…
Nee, de melige droog-taaie structuur van zo’n flap op mijn bord kon me niet echt boeien. Ik was meer een kind van hartig. Van uitgesproken smaak. Je kon mij uit bed bellen voor een bordje nasi-goreng. Of een stuk gerookte makreel. Rauwkost. Zure bommen. En salmiakdrop. Zakken gingen er doorheen.

Van meer dan één pannenkoek werd ik trouwens misselijk. En ik ging me opgeblazen voelen. Ik vermoed dat ik toen al darm-issues had. Nee, ik weet het nu zeker.
Op vakantie in Frankrijk werd ik volgestopt met croissants en stokbrood en dan zwol mijn buik op tot buitengewone proporties. Als je er met een prikker een gaatje in had gemaakt, had je mij als een leeglopende ballon als een malle rondjes in de lucht kunnen zien draaien, om me vervolgens ergens uit een boom te kunnen gaan plukken. Bij wijze van dan.

Maar goed, we dwalen af. Het ging over pannenkoeken. Ik had in mijn vorige bestaan als werkende young professional met weinig kookambities zonder kinderen, twee keer pannenkoeken gebakken. Voor iemand anders. Twee keer mislukten ze. Ik had het al opgegeven.

Sinds ik een ander bestaan leid met een man, twee kinderen, twee honden en een-heleboel-troep-waar-ik-geen-plek-voor-heb, was ik genoodzaakt het pannenkoekenbakken toch maar weer eens op te pakken. Vanwege kids. En man. En de honden bleken ook pannenkoeken te lusten (?!?) toen er een keer eentje per ongeluk op de grond viel.
Door mijn dieet heeft het een nieuwe dimensie gekregen. De geen-zetmeel-dimensie. En nu vind ik ze wél lekker.

Eerder hebben we American pancake formaat pannenkoekjes van amandelmeel gemaakt. Recept hier: https://almondfigtree.wordpress.com/2013/08/04/zondagmorgenpannenkoekjes/ Die waren ook goed te doen. Deze keer gaan we beslag maken met bakbanaan. Je kunt ze kopen bij de Surinaamse en Aziatische toko’s, bij de meeste Turkse supermarkten of op de markt.

Van bakbanaan – het woord zegt het al – is het de bedoeling dat ie gebakken wordt. Ik gebruik geen groene, maar overrijpe bakbananen. Een kennis van me, een oude dame van Surinaamse afkomst, leerde me de rijpste bakbanaan met de zwartste schil te kopen. Die zijn lekker zacht en zoet, zei ze altijd. Het zetmeel van een rijpe bakbanaan is al omgezet in mono-suikers. Er zit bijna geen zetmeel meer in. Daarom is hij veilig voor mij om te eten. Ik krijg er in ieder geval geen pijn van.

Ik eet ze trouwens ook regelmatig met kousenband en kip. Ger gebruikt ze soms in het beslag voor muffins. Maar je kunt er dus ook pannenkoekenbeslag mee maken. Je bakt er kleine pannenkoeken mee en als je een héle goeie koekenbakker bent, crêpes.

je neemt:
1 grote rijpe bakbanaan
3 eieren
3 eetlepels water of amandelmelk
2 eetlepels gesmolten kokosolie
een snufje zout

Pel de banaan en breek deze in stukken. Doe de stukken in de blender samen met de rest van de ingrediënten. Pureer goed (1 à 2 minuten) tot je een glad beslag hebt.

Maak je koekenpan goed heet, en zet het vuur daarna middelhoog. Dit soort pannenkoeken moeten ietsje langer bakken dan ‘gewone’ pannenkoeken. Zet het vuur daarom niet te hoog.

Doe een klontje kokosolie of boter in de pan en giet kleine rondjes beslag in de pan (ik gebruik 60 ml of 1/4 cup beslag per keer). Draai de pan wat rond om het beslag uit te spreiden tot een mooi rondje.
Als je een crêpepan hebt en een spatel, kun je het beslag met een crêpespatel uitspreiden.
Bak ze tot de bovenkant bubbelt en daarna droger wordt. Draai de pannenkoek daarna voorzichtig om en bak de andere kant nog 15-30 seconden.
IMG_1008[1]IMG_1010[1]

 

 

Leave a Reply

